Tål Pellx med norskpellets?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Tål Pellx med norskpellets?

Inlägg av manin »

Min vän berättade mig häromdag att fundera på testa med norskpellets, men försäljaren rekommendera inte det för hans pellx skulle inte tål.
Pellx gordic tål inte för hög energi pellets såsom norskpellets så hade brännröret deformeras.

Jag blev :? och vilka är Sant eller falsk?

Så vill jag fråga er som pellx´are som har kört med norsk pellets eller annan pellets som har hög energi och hur påverkar har du haft?

Eller vad ni vet?

Tack och trevlig fredagkväll, glöm inte fru när u är i pannrummet :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej, får min Pellx insatallerad imorgon!!!! så snart är jag med på banan.

Min installatör rekommenderade mig att köra med norsk pellets, så jag kommer att köpa det av honom till att börja med.

Jag återkommer med rapport hur detta fungerar och hur brännaren mår.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
HET
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 sep, 2005 10:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av HET »

Jag har kört med Vestmarka-pellets i över två månader och det fungerar utmärkt. Som alltid tror jag det är vkitigt att brännaren blir rätt justerad och att kombinationen brännare/panna är rätt.
Viessmann Vitodens 222 F
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Kan bara hålla med HET och Turbos installatör!
Per på Oljebolagetiskåne kom med min P21 och han både säljer och installerar Pellxbrännare och den svanmärkta norska pelletsen. Men det är viktigt att få den injusterad och, oftast, nedjusterad något om man tidigare använt ex. Såbi. Detta sa han till mig då han såg mina 4 pallar Såbi :lol:
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
bengan
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:53
Ort: Kristinehamn

Rökgassmällar

Inlägg av bengan »

Jag fick riktigt otrevliga rökgassmällar när jag provade den norska pelletsen. Jag har en PX21 som installerades hösten 2004. Jag har testat Statoil och V-Pellets samt den norska. Statoil och V-pellets funkade men inte norska. Nu har jag inte justerat brännaren men det är en sak att den inte bränner bra eller så men rökgassmällar är inte och leka med så jag hoppade av med en gång. Skulle vara kul att höra om det nån som haft sådana smällar och lyckats bli av med dem. Har för övrigt en Diom-panna.
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej, har nu kört norsk pellets i en ny Pellx P21 i 1,5 dygn, funkar mycket bra. Det bara tuffar och går. Tror för övrigt att de flesta som har fått Pellx installerad av denna installatören använder norsk pellets. Handlar nämligen av honom och han har nu bara norsk Vestmarka pellets.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
pellep
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 03:09

Inlägg av pellep »

Nu har jag använt den norska pelletsen i några dagar när jag gick över från Såbi, skruvade ner driftsdosen lite grann och den går som en klocka.
Saknar dock Såbin för dess lukts skull, nu möts man inte av samma rena trädoft som innan. Men å andra sidan jag skall väl inte bo i pannrummet.
Biosol-panna, Pellx 20, mafa midi förråd, bor i villa på 83 kvm + 83 kvm biyta
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej, är nu inne på fjärde dygnet med Vestmarka pellets. Tyckte att förbrukningen var lite hög tills jag kom på att det var 12,5 kg säckar och inte 16 kg.

För övrigt verkar det funka mycket bra, tror jag ska aska ur pannan ikväll, mest på grund av nyfikenhet!!

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
pellep
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 03:09

problem med vestmarka

Inlägg av pellep »

Hallå!

Började att använda den norska pelletsen för en vecka sedan, drog ned driftsdoden och allting fungerade bra. Men efter två dagar började den att stänga av sig och ställa sig i läget med tre gröna lampor och den röda. Det har även blivit svårare att starta brännaren, startar aldrig på första vilket den gjorde med Såbi-pellets.
Frågan är till er som kör med den norska pelletsen: vilken startdos respektive driftsdos har Ni. Förutom detta gjorde Ni några andra ändingar när Ni gick över till den norska pelletsen.
Tacksam för svar, från en som just nu har en brännare som stänger av sig varje timme.
Biosol-panna, Pellx 20, mafa midi förråd, bor i villa på 83 kvm + 83 kvm biyta
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej, jag kan återkomma med ett foto från min manöverpanel. Det kanske hjälper till att ställa in potentiometrarna.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej.

Är inte så bra på datorer. Går det inte bara klistra in bilderna i fältet??

Hur ska jag göra??

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
pellep
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 03:09

Inlägg av pellep »

Hej!

Tyvärr vet jag inte själv hur man får in bilder, har bara skrivit text på forumet.
Så här står det under "vanliga frågor" i forumet.

Bilder kan visas i ditt meddelande. Dock finns det för tillfället ingen funktion för att ladda upp bilder till forumet. Därför måste du länka till en bild som lagras på en publik webserver, t.ex.
http://www.some-unknown-place.net/my-picture.gif.

Du kan inte länka till bilder som lagras på din lokala PC (såvida den inte är en publikt tillgänglig server) eller till bilder som lagras bakom auktoriserings mekanismer, e.g. hotmail eller yahoo mailkonto, lösenordsskyddade siter, etc. För att visa en bild så använd antingen BBCode [img] taggen eller motsvarande HTML (om det tillåts).


Ska fråga någon som vet, återkommer...
Biosol-panna, Pellx 20, mafa midi förråd, bor i villa på 83 kvm + 83 kvm biyta
pellep
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 03:09

Inlägg av pellep »

Nu vet jag hur man lägger in bilder!

1. Gå in på http://www.picfury.com/

2. Tryck på knappen ”bläddra” för att ladda upp din bild från hårddisken

3. Tryck sedan på Upload

4. Tryck ”Copy” (översta raden, Thumb for forums)

5. Gå in på Pellets.info

6. Tryck ”Img”

7. Tryck Ctrl + V (raden kopieras in, sedan måste du ta bort en rad) exempel på hur det skall se ut [img]http://www.picfury.com/4/DSC00003-3-th.JPG[/IMG][/img]

8. Inaktivera rutan med ”Inaktivera BBCode i det här inlägget” under fönstret som du skiver texten i.

9. Prova med förhandsgranska
Biosol-panna, Pellx 20, mafa midi förråd, bor i villa på 83 kvm + 83 kvm biyta
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

BildBild[/img]

Hej, här är mina inställningar för norsk Vestmarka Pellets!

Hoppas det är till hjälp!

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
pellep
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 03:09

Inlägg av pellep »

Tackar!
Jag skall prova så fort jag kan.

Leve pellets.info
Biosol-panna, Pellx 20, mafa midi förråd, bor i villa på 83 kvm + 83 kvm biyta
Skriv svar