Fan blixtar och pannnan stoppade precis! Behöver snabb hjälp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Fan blixtar och pannnan stoppade precis! Behöver snabb hjälp

Inlägg av Denno »

Skulle suga rent pannan som är en nibecity precis nu. Fällde ut brännaren och började göra rent. Men denna gången kom jag åt en av elkablarna med brännarröret och det blixtrade till som fan och allt dog, hela pannan!

Nu står jag här i all min prakt och får inte igång den. Brännarröret har skavt av ytterhöljet på kabeln och blottat kopparn. Så det har blivit någon sorts kortstlutning. Men var sitter säkringen? Ok om jag bränt sönder datorn som sköter pelletsen, det kan jag leva med. Men om pannan gått åt skogen så tar jag livet av mig. Jag behöver ha igång denna eftersom det väntas ju minus och snö här nu.

Här följer lite bilder på insidan ser ut, det sitter en liten säkring men är det den jag skall byta? Hur ser jag vad som är fel osv.

Tacksam för all hjälp jag kan få! Temperaturen sjunker snabbt nu. :(

Bild
Ena delen av insidan, det sitter en vit säkring på vänster kant där.

Bild
Andra delen av pannans inre.



Hur fan kan jag vara så dum!!
Senast redigerad av Denno den tis 20 feb, 2007 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Inlägg av alm »

Vilken kabel är det som blivit skadad? Syns inte på bilden. HAr du kollat säkringarna i centralen som matar pannan/brännaren med ström? För om du har kortslutit fasen bör säkringen i centralen vara den som löst ut.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Du har väl huvudsäkringar till pannan ?
Har du kollat dom ?
Den vita säkringen på kretskortet är den trasig ?
jag ser inte om den är det...
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Jag har kollat proppskåpet på trefasen där för pannan. Men det ser inte ut som något där löst ut alls.

Kabeln jag skadade var en av kablarna till brännaren som matar ström gissar jag. På min brännare dinns det en svart och en grå samt datakabeln, det var den gråa jag skavde ren.

Men visst borde det vara i proppskåpet det small om allt har dött eller? Det var min första tanke också.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Micke skrev:Du har väl huvudsäkringar till pannan ?
Har du kollat dom ?
Den vita säkringen på kretskortet är den trasig ?
jag ser inte om den är det...
Hur ser man om den är trasig. den vita alltså?
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Det ser du på den , annars är den inte vit och fin
runt om :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Ok då är den hel. Har testat att byta alla proppar till värmepatronen som sitter i skåpet nu, men fortfarande stendött...:(
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Inlägg av alm »

Det är omöjligt att säga utan att se vilken kabel som blivit skadad. Men troligen är det fasmatningen eftersom jag förmodar brännaren inte var i drift och alltså bör inte styrströmkablarna vara spänningssatta.
HAr du automatsäkringar i din säkringscentral, eller är det porslinssäkringar? Om det senaste, pröva att byta även om de ser hela ut. Färgindikeringen på porslinssäkringar kan ibland sitta kvar fast de blivit avbrända.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Om du har en ström-mätare kan du se om det finns
ström från början av kablarna ?
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Kolla den vita porslinssäkringen en gång till.

Mät med en multimeter om du har kontakt på var sin sida om säkrigen, dvs metallrörstumparna i ändarna. Det är inte alltid det syns att den är trasig.
Byt ut den mot en ny porslin eller glasrörs säkring på 2,5 amp. om du inte har en multimeter att mäta med. (tror det är 2,5 amp på den pannan).
Om du inte kan köpa någon sådan just nu så brukar de finnas i gamla bildskärmar till datorer om du har någon att slakta. (öppna kåpan så sitter den nära elsladdens ingång)

Jag vet av erfarenhet att denna brukar gå om oljebrännarkabelns kontakt går emot något.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Nej har ingen möjlighet att mäta spänningen. Har provat att byta alla säkringar, men utan resultat. Men frågan är ju vad den lilla vita där fyller för funktion. Läser boken som kom med pannan nu för att se vad som kan vara orsaken.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Hittade en 3.15A glassäkring, vad händer om jag sätter i den istället för den som heter T5AH eller vad det står på den vita?
Bränner jag sönder något om det inte är exakt samma?
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Om jag förstått det hela rätt så har du kört en fas mot plåten på brännaren, dvs kortslutit fas till jord.

Om det är möjligt så försök följa denna kabel och se var den tar vägen för har något brunnit så borde det vara någonstans på vägen. Kolla noga på ytmonterade komponenter på kretskorten som kan tänkas var anslutna till denna sladd. Är någon missfärgad?

Annars är ju en multimeter guld värd så att du kan mäta om någon spänning går fram osv... Har du inget bekant i närheten som har en multimeter? Vid såna här tillfällen är det läge att ringa runt och dra i de trådar man kan.

Annars får du skynda dig iväg till närmaste affär, typ Jula eller dylikt som har konvektorelement och köpa 2-3 stycken. Brukar kostar runt 200-300kr/st och ligga på runt 2kW vardera. På så sätt slipper du iaf frysa inatt.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

YES!!! DET VAR GLASSÄKRINGEN! Den lilla jäveln! Skall fan döda den, eller tacka för att inte hela pannan brann kanske. Nu har jag i alla fall elvärme.

Tack som bara den för all hjälp!
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

T5A betyder förmodligen att den är på 5A och trög. Är isf ok att testa med en 3,15A säkring. Du riskerar snarast att den är för klen och löser fast allt är ok, men inget lär gå sönder iaf.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Skriv svar