Driftstopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Limmet CTC265
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 28 aug, 2006 11:07

Driftstopp

Inlägg av Limmet CTC265 »

Jag har snart kört min pellx i kombination CTC265 i snart 2 år nu och har bara haft ett par stopp pga matningen. Nu har jag dock haft upprepade problem som är lite mystiska. Jag har för ca en månad sedan hängt på en liten baffelplåt (30*10cm) som jag hittade under en massa bråte i uthuset och var helnöjd eftersom jag gick från 290 grader till 200 grader på rökgaserna. Helt plötsligt har jag märkt att tempen sjunkigt ytterligare (till ca 150 grader) och i samband med detta har jag fått upprepade driftstopp. Jag har askat ur, rengjort flamvakt kollat upp matningen osv utan att komma tillrätta med problemet. Efter omstart så startar den upp normalt och kör normalt i driftläge i nästan en timme innan den stannar igen. Dioder som lyser när den gått ner är följande: röd diod (fast sken) samt 3 gröna dioder. Min teori är att att triacenheten blir för varm och därmed stryps matningen...därmed så ska jag kanske försöka få mer drag i pannan?! och jag har därför labbat lite med spjäll och rökgasfläkten (som jag normalt inte använder) utan att få upp tempen på rökgaserna. Det enda jag inte gjort är att ta ut baffeln igen, känns lite ruttet dock när jag äntligen fått lite vettigare rökgastemp ut!
Frågan är egentligen vad som är orsaken till att rökgastempen gått från 200 till 150 grader över en dag utan att något egentligen har gjorts!?
Har någon något tips att ge kring detta?
1 plan+källare (110 kvm) 1966
CTC 265B, 1977
PELLX P21 (Gordic) 2006
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Vad har du för rökgastemp med helt öppet spjäll ..fast med din nya baffel i??
Och vad mäter du rökgaserna med?
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Limmet CTC265
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 28 aug, 2006 11:07

Inlägg av Limmet CTC265 »

150 grader nu med fullt spjäll. Jag hade alltså 200 grader för bara ett par dar sedan. Jag mäter med en vanligt rökgastermometer som jag köpte av sotarn...
Har även testat med rökgasfläkten på fullt blås utan att det påverkar till det bättre :?
1 plan+källare (110 kvm) 1966
CTC 265B, 1977
PELLX P21 (Gordic) 2006
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Hmm..blir det mycket svart sotigt ?
Har du brännaren i oljebrännardelen längst ner till höger?
Var satte du baffeln i för lucka?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Den baffelplåt... det var väl en sådär gjutjärnsgrej, vinklad, som hängs på precis i toppen av vedkammern eller hur?

Har du tagit bort den och rensat?

Även toppen av "olje"kammern?

Jag har en likadan panna med en pelletsbrännare i och vad jag har märkt ska man ibland skaka allvarligt på spjället, det gör man på den pinne som sitter i översta vänster hörn, släpp låsskruven och dra den in och ut några gånger och lås den sedan i yttersta steget.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Limmet CTC265
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 28 aug, 2006 11:07

Inlägg av Limmet CTC265 »

jepp, det stämmer. jo jag har tagit bort den och rensat. men toppen på oljekammern har jag inte tagit...ska rassla lite med spjället sen oxå. jag har precis startat om brännarn nu igen efter att ha sotat genom skorsten lite samt rensat lite på vägen till pannan så att säga. återkommer efter att jag har testat dina förslag icecap!
1 plan+källare (110 kvm) 1966
CTC 265B, 1977
PELLX P21 (Gordic) 2006
Limmet CTC265
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 28 aug, 2006 11:07

Inlägg av Limmet CTC265 »

igår kväll så testade jag igen efter att ha askat ut så gott det går samt rasslat ut spjället. Det verkade inte vara mer än normalt med aska och därmed hade jag inte några större förhoppningar om att det skulle funka igen. Men sedan körde jag en hel bränning utan att den stannade, bra så. Men imorse så hade den stannat igen, den har förmodligen bara kört en gång. Finns det verkligen nåt fler ställe där det kan stocka igen sig? jag tycker mig ha kollat hela vägen nu från brännkammaren (oljekammaren nere till höger) och hela vägen genom pannan och ut genom skorsten och jag hittar ingenting suspekt. Jag har ju bevisligen lägre rökgastemp vilket borde indikera att nåt har hänt med draget i själva pannan, eller är min teori felaktig? Eller kan det vara nåt tekniskt fel på själva brännaren?
Askan är normal för mig dvs grå och inte svart på något vis... det är lite knäckande. Alla parametrar är som jag kan se det, desamma som tidigare men nu funkar det inte längre :cry: jaja, jag avvaktar om nån av er har nåt mer tips annars får jag ringa in hjälp...
1 plan+källare (110 kvm) 1966
CTC 265B, 1977
PELLX P21 (Gordic) 2006
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen fler tips iaf. det har å andra sidan fungerat perfekt från början för mig och jag är väl "naturlig skeptisk" till andra brännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Det är inte så att fallröret blir för varmt...så att överhättningsskyddet eller liknande löser ut???Annars vet jag inget annat...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Limmet CTC265
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 28 aug, 2006 11:07

Inlägg av Limmet CTC265 »

nix, fallröret är inte inte varmt alls. men det kan vara så att överhettningsskyddet löser ut ändå. jag får be någon komma och kolla upp brännarens status sen.
tack för tipsen ändå Ronald och Icecap!
1 plan+källare (110 kvm) 1966
CTC 265B, 1977
PELLX P21 (Gordic) 2006
Limmet CTC265
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 28 aug, 2006 11:07

Inlägg av Limmet CTC265 »

okidoki, jag hade av någon oförklarlig anledning blivit av med nästan halva min driftsdos. har nu justerat upp den till normalt och nu funkar det igen. frågan är dock hur driftsdosen helt plötsligt kan gå ner när man inte har ändrat på inställningarna?! man blir ju lite orolig om det omvända inträffar att den helt plötsligt matar dubbelt... får hålla ett extra öga på brännaren framöver.
1 plan+källare (110 kvm) 1966
CTC 265B, 1977
PELLX P21 (Gordic) 2006
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Limmet CTC265 skrev:okidoki, jag hade av någon oförklarlig anledning blivit av med nästan halva min driftsdos. har nu justerat upp den till normalt och nu funkar det igen. frågan är dock hur driftsdosen helt plötsligt kan gå ner när man inte har ändrat på inställningarna?! man blir ju lite orolig om det omvända inträffar att den helt plötsligt matar dubbelt... får hålla ett extra öga på brännaren framöver.
Det är inte så att du har mycket spån i skruven.....eller flyttat veckoförrådet fått annan vinkel på skruven....
Fast "perfa" att det funkar i alla fall för dig Limmet :thumleft:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Limmet CTC265
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 28 aug, 2006 11:07

Inlägg av Limmet CTC265 »

det var iofs ett tag sen, förmodligen typ 8 månader sedan jag rensade ur botten på skruven. ska göra det sen och mäta om och se hur det blir. tack för tipset!
1 plan+källare (110 kvm) 1966
CTC 265B, 1977
PELLX P21 (Gordic) 2006
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

Limmet CTC265 skrev:okidoki, jag hade av någon oförklarlig anledning blivit av med nästan halva min driftsdos. har nu justerat upp den till normalt och nu funkar det igen. frågan är dock hur driftsdosen helt plötsligt kan gå ner när man inte har ändrat på inställningarna?! man blir ju lite orolig om det omvända inträffar att den helt plötsligt matar dubbelt... får hålla ett extra öga på brännaren framöver.

Skönt att höra att det funkade med doserna so far ,Har du Plastskruven eller plåtskruven? kört pelletsslut och inte tvångsmatat igenom tillräckligt med pellets?, Det finns dom som borrar upp ett antal hål i bottenkoppen på mafa förrådet för att spånet skall rinna ut, och när vill du ha dragluckan?/ A @ EoV
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

okidoki, jag hade av någon oförklarlig anledning blivit av med nästan halva min driftsdos. har nu justerat upp den till normalt och nu funkar det igen. frågan är dock hur driftsdosen helt plötsligt kan gå ner när man inte har ändrat på inställningarna?! man blir ju lite orolig om det omvända inträffar att den helt plötsligt matar dubbelt... får hålla ett extra öga på brännaren framöver.
Dum fråga, var det startdosen som var mindre fast du hade samma värde inställt i brännaren eller hade värdet i brännaren ändrat sig utan att du pillat på det ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar