Tändelementet, hur mycket skall det glöda?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Jag är osäker på om det är elementet som är problemet längre, för nu fungerar brännaren helt normalt plötsligt. Väldigt märkligt. Får se hur länge den är på gott humör. Kanske var det lite luckor i matningen men jag tycker jag har fyllt röret bra.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
KalltSomFan
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 nov, 2008 16:42
Ort: Järfälla

Inlägg av KalltSomFan »

När jag har tagit isär brännaren och återmonterat har jag haft problem med upptändningen ett par ggr. Jag tror att glödelementet hamnar lite snett i förhållande till brännarröret. Jag har då när brännaren sitter på plats utan huv, skruvat upp insexskruvarna till glödelementet, och sedan skjutit det framåt så att jag hör att det tar i brännarröret. Efter denna procedur har det funkat...
CTC1100 Pellx 2008, 6m skorsten insatsrör.
150 kvm 2-plan.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Kallt som f..!Det kan bli kallt som...f....Om tändelementet trycks för mycket framåt i konen och så kortar det livslängden på t-elementet luften skall kunna komma förbi och tända pellen" =En glipa framtill konen är bedst ver gang :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar