Hur funkar lågeffekten?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Hur funkar lågeffekten?

Inlägg av rod02 »

När jag tänder manuellt, vill jag hellre att den skall gå länge. Har byglingen i högeffekt läge nu. Om jag skiftar går den i lågeffekt hela tiden då?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du inte glödspiraltändning?
Sitter en vit kloss på kretskortets högra sida,som när den är på plats skiftar mellan hög och låg beroende på pannteperaturen.Tar man bort den byglingen(klossen),så går den bara på hög.

Här en gammal tråd om lågeffekt.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... kt&start=0
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Tror jag har den nyaste varianten. Chip 6 tänker byta till 7.3. Typ doppvärmare. Men den Blir inte tillräckligt varm. Skall bytas när rörisen öppnar igen 090107 :-(. Om pannan går i högeffekt till 70 grader, så har jag nog för lite nytta av lågeffekt. Kanske ställa ner drift dos, men då kanske den bara slocknar.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Min brännare går mellan 60grader till ca 70 på hög och går sen över till låg och stannar vid 85.Vad har du för stopptemp?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Mätaren på pannan slog frivarv, vid vedeldning. Så efter omjustering visar den ej helt rätt. Siktar på 70-80 grader. Har du ohm värdet vid 70 och 80 grader på pellex givaren? När tändel är fixat så kör jag nog enbart högeffekt.

Nu skulle jag vilja köra låg hela tiden, för att minska antalet manuella tändningar.
Skriv svar