Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
iggeman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 14 feb, 2018 16:19
Ort: Iggesund
Kontakt:

Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av iggeman »

Hej Jag har sökt men inte hittat någon som lagt ut sina inställningar
Min har nu varit i drift 2 veckor och jag har börjat labbat lite med mina inställnings, så här ser mina ut..
Skulle vara bra om det är fler som kan dela med sig sina tips och erfarenheter.

Dessa är mina inställningar
Alla övriga inställningar är Default

Huvudmeny
Stopptemperatur: 75
Starttemperatur (Grader under Stopptemperatur): 8

Injusteringar
Från Hög till Lågeffekt (Grader under Stopptemperatur): 15
Från Låg till Högeffekt (Grader under Stopptemperatur): 20

Effekt
Matningsfaktor Internmatare i Lågeffekt: 280
Fläkt 1 hastighet i Lågeffekt: 360
Fläkt 3 hastighet i Lågeffekt: 288

Matningsfaktor Internmatare i Högeffekt: 350
Fläkt 1 hastighet i Högeffekt: 450
Fläkt 3 hastighet i Högeffekt: 360

Syresensor
Syresensor offsetjustering (+/-): -2

Ack.tankstyrning: OFF

//Fredrik.....
Ariterm Biomatic+ 20i i drift sedan 22/04 2018
automatshunt CRB 121
Insatsrör i rostfritt i skorstenen
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av Haseld »

Har du tittat under "Thermia" ? Det är väl där du ska vara med en Biomatic ?
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av Roli »

Tråden flyttad till rätt plats.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
iggeman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 14 feb, 2018 16:19
Ort: Iggesund
Kontakt:

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av iggeman »

uppdatering
Nya inställningar pannan tjärade nu när den bara går för tappvatten
så har gått tillbaka till default på all utom detta


Inställningar: Huvudmeny

Stopptemperatur: 75

Starttemperatur (Grader under Stopptemperatur): 8


Inställningar: Injusteringar

Från Hög till Lågeffekt (Grader under Stopptemperatur): 15

Från Låg till Högeffekt (Grader under Stopptemperatur): 20

Drifttid Internmatare vid underhållsfyr (s): från 60 till 15
kan kanske gå ner ännu mer jag sänker 5 s varje dag


Inställningar: Effekt

Matningsfaktor Internmatare i Högeffekt: 350

Matningsfaktor Internmatare i Lågeffekt: 227
Ariterm Biomatic+ 20i i drift sedan 22/04 2018
automatshunt CRB 121
Insatsrör i rostfritt i skorstenen
ploffe
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 01 jun, 2019 12:52

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av ploffe »

Hej,
Har en likadan panna som är installerad tidigare i år.
Tycker att den är lite svårjusterad och skulle jättegärna vilja ha en beskrivning i vad alla parametrar är och vilka parametrar de påverkar. Vissa säger sig själva vad dom betyder medan andra är lite mer luddiga. Jag har också provat att labba för att se om jag kan nå optimal prestanda, men det kanske är svårt på sommaren då man bara tar tappvatten ur pannan.
Jag har min inställd
Stopptemperatur: 75
Starttemperatur (Grader under Stopptemperatur): 8
men får sällan pannan att sjunka till 67 grader, verkar som den unerhåller på ett sätt som gör att den aldrig kommer ner till "Starttemp"

(Har ändrat matningsfaktorerna enligt hur dina inställningar är, får se ifall det blir någon skillnad :) )
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av LasseL »

Lite förvånad att ni kan göra alla dessa inställningar. Har samma panna (Ariterm Biomatic+ 20í), ett år gammal, som gett mycket problem. Framförallt väldigt stor askmängd med ett stort inslag svart kornigt material, med iland mycket glöd i asklådan också. Vi har fått besked att vi som brukare bara kommer åt vissa inställningar i menyerna, medan leverantören (VVS-firma) och Ariterm har andra behörigheter. De har prövat med en massa olika inställningar, men problemen kvarstår. Men min fråga: Hur kunde ni få fullständiga behörigheter för att ändra pannans inställningar?
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
Perjans89
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 20:44

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av Perjans89 »

Hej,
Har samma problem jag med min biomatic 40i.
Hade enorma problem i början med fluffande, extremt dålig förbränning precis som att pannan kippar efter luft.
Har fått ställa upp fläktarna på max i princip.
Fläkt 1 450
Fläkt 2 500
Fläkt 3 300
Matning låg 200
Matning hög 200

Underhållsfyr stilleståndstid 900s
Drifttid Underhållsfyr 15s

Har fått till en relativt jämt och fin låga / förbränning.
Dock lågt syre 4-10% max.
Och mycket oförbränt i asklådan. Som små råttlortar...
Och nu är ariterm har gått i KK och de inte finns några tekniker från dom eller anslutna servicetekniker så blir de svårt att få någon "expert konsultation".

Gällande avancerade inställningar i styrsystemet. De måste ariterms tekniker låsa upp, eller rättare sagt skapa en ny användare åt dig som har "Tekniker" behörighet.
Men de blir ju svårt nu när de inte finns några tekniker hos dom att tillgå.
/Rasmus

Använd inte citering rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. / Moderator
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av LasseL »

Tack för informationen! Leverantörens tekniker varit här och mätt och justerat idag, skruvade ner effekten och ökade tiden mellan renblåsningarna av brännarkoppen, med syfte att mindre mängder oförbränt ska trilla ner i asklådan. Hoppas verkligen det hjälper för vi kan inte ha det så med en asklåda som svämmar över på kort tid. Förbränningseffektiviteten i sig verkar dock god, enligt rökgasmätning som gjordes.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av LasseL »

Trots nya försök av leverantören att åtgärda ger pannan på tok för mycket aska, med en stor andel svart, kornigt material. Asktömning behöver göras c:a var 10:dag, denna milda vinter. Det är inte vad man ska kunna förvänta sig och därför har vi nu gjort en formell reklamation av pannan. Byte till annan panna har vi föreslagit, alternativt att de verkligen kan få till en fungerande drift av denna panna. Ska också nämna att pannan några gånger stannat pga överhettning.
Kommentarer till detta? Vi är pensionärer och vill inte behöva dona med pannan var och varannan vecka. Vi köpte en ny modern panna med integrerad brännare, enkel uraskning etc. just för att slippa det.
Om vi skulle byta panna, vad rekommenderar ni då, med betoning på driftsäkerhet och enkel hantering?
En s.k. laddpanna med liten vattenvolym skulle kunna vara möjligt, eftersom vi har en acktank på 500 l och som är försedd med elpatron. Det behöver alltså inte finnas i pannan. Är det en bra idé med en s.k. laddpanna, och vilka finns som kan uppfylla våra krav?
Tacksam för mycket synpunkter och förslag inför de snart förestående förhandlingarna med vår leverantör.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
Nicke64
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 17 sep, 2019 07:14

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av Nicke64 »

Hej! Har du provat att prata med Vladimir på Janfire, han verkar kunna denna panna efter Janfire tog över Ariterm. Jag fick skaffa ett nytt SD kort med ny programvara för att få bort "Larm Säkerhetsslinga", om det är det du menar med överhettningslarm? Tydligen en "bugg" i programvaran. För att komma in i tekniker menyn får du logga in som technician@serienumret samt technician som lösenord. Viktigt att kolla din lambda sond, den sätter igen sig och ger fel syre värde till förbränningen. Lambda sonden finns för övrigt att köpa i bilreservdelshandeln, mycket billigare än hos pann reservdelshandlare.
Ariterm Biomatic+ 20i
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av LasseL »

Stort tack för viktig information! Ja det är det jag menar med överhettningslarm. Beträffande Vladimir på Janfire så har jag nyligen fått veta att vår leverantör numera kopplat in honom, och jag tror han kommer att vara med på kommande möte då leverantören kommer hit igen för att kolla och diskutera pannan.
Har du själv någon synpunkt på/erfarenhet av den orimliga askproduktionen?
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
Nicke64
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 17 sep, 2019 07:14

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av Nicke64 »

Min asklåda blir full när skruven gått 48 timmar, jag det inställt som underhållslarm 1 på 48 timmar.
Har för mig att jag tömmer varannan månad, syns inte nu sen jag bytte SD kortet då allt blev nollat.
Ariterm Biomatic+ 20i
Nicke64
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 17 sep, 2019 07:14

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av Nicke64 »

Behöver ni köpa lambdasond så Googla på
BOSCH 0 258 017 025
Ariterm Biomatic+ 20i
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av LasseL »

Tack igen Nicke64! Varannan månads asktömning låter bra. Men för att kunna bedöma din uppgift om 48 timmars drifttid på externskruven och jämföra med vår anläggning så vore det bra att få veta hur många kg/timma din externskruv ger.
Det skiljer säkert en hel del mellan olika slags externskruvar. Vår ger drygt 12 kg/h.
Man bör generellt kunna räkna med 25 l aska per ton pellets (vid 0,5 % askhalt i pelletsen) enligt uppgifter jag hittat på nätet. (Vår pellets från Stora Enso håller max 0,4 % aska)
Asklådans volym i denna panna är i det stora facket är ca 37 l, i det lilla facket ca 16 l.
Om man bara räknar på det stora facket bör du på dessa 48 "skruvtimmar" alltså ha fått ca 37 l aska och det skulle då betyda ca 1500 kg pelletsförbrukning, och din skruv skulle då mata 31 kg/h. Din kommentar till det?

Tack också för uppgiften om lambdasond. Tror dock inte vi har nåt fel där hittills eftersom utgående rökgaser verkar ok.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
Nicke64
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 17 sep, 2019 07:14

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av Nicke64 »

Vet ej vad min externskruv matar i timmen? Den matar det pannans styrning vill att den ska ha. Det är väl ändå pannan som styr åtgången, inte skruven?
Jag kör allt default (fabriksinställning) i pannan, bor utanför Stockholm i villa 249 kvm från - 79, 21 gr inne och numera 3 st i hushållet, pannan drar c:a 16 kg per dygn i nuvarande väderlek så ungefär 1 ton mellan varje asktömning :D
Ariterm Biomatic+ 20i
Skriv svar