Rök bakvägen ur slussen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av jerjo »

Lägg upp bilden på t ex denna: http://forumbilder.se/

Klistra sedan in länken i ditt inlägg på forumet.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
kenne
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 aug, 2010 20:11

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av kenne »

kenols skrev:
ingto skrev:Jag vill berätta följande, kanske matnyttigt för några. Jag märkte som det står i rubriken, speciellt vid hög effekt och vid renblåsning. Konstigt- slussvingar bytta för inte så länge sedan. Kollar, dom är som nya och helt OK. Hur är det med draget? Helt OK som det alltid varit.
På gamla analoga brännaren fanns en slang som pytsade luft direkt från en nippel på fläkten till nippel på bakkanten på matarskruvens hölje. Denna lösning har jag trott var borta på nya brännare. Så dock icke! En kunnig man tipsade om att denna förbindelse fortfarande finns, dock som ett liten rörstump mellan den rektangulära lådan som fläkten är monterad på och höljet för matarskruven.
Tar bort koppens överdel och röret som tändelementet är placerat i. Då ser man att i den lilla kanalen sitter pellar inkilade. Peta bort,montera samman, starta brännaren och allt funkar som det skall.
Tack för ett super tips
Problem:
Stopp ideligen,optovakt larm....pellets saknas.... kontrollera sluss
Rök i pannrum + lukt
Slussvingar ihopbeckade
Har bild på var hålets finns men jag vet inte hur man lägger in bilden på forumet

Länk till bild http://forumbilder.se/DELHU/biomatic-20
Kenneth Smygehamn
Ariterm....Biomatic 20+
Smygehamn
kenne
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 aug, 2010 20:11

Inlägg av kenne »

Tack för hjälpen
Kenneth
Senast redigerad av kenne den sön 23 nov, 2014 19:27, redigerad totalt 1 gånger.
Ariterm....Biomatic 20+
Smygehamn
Isterklister
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 29 jun, 2008 21:39

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av Isterklister »

Tack och tack igen ingto!
Det lilla lufthålet i brännaren har nog varit mitt problem under en längre tid. Under den tiden har jag plockar isär och bytt ut delar utan att få bukt med röken som tog bakvägen upp i pelletsröret. Jag undrar varför detta inte nämns i någon manual jag sett. Det verkar ju inte vara ovanligt att det blir problem med stopp i hålet. De kanske vill att alla ska skicka efter en servicetekniker istället.

/Pelle
cTc EcoFlex
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av CPMS »

biomatic-20 lufthål.jpg
biomatic-20 lufthål.jpg (71.89 KiB) Visad 2298 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
martin_p
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 okt, 2019 16:00

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av martin_p »

Tack!
Vilken guldgruva detta forum är. Har rensat det lilla röret ,så gott jag kunde utan att ta loss det, och det har slutat ryka in.
Tack till alla som delar med sig!
Termia Biomatic 20+
Brännare Bequem 20 D
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Rök bakvägen ur slussen

Inlägg av Weyland »

Jag råkade också ut för detta 2019, fick ta av tändröret som bilden visar och sedan en skruv och skruva ned i hålet för att lyckas dra upp den pellets som hade satt sig där, delvis bränd. Jag bytte sluss i onödan och anledningen till problemet var att jag använt 6mm pellets på bulk som gärna finfördelar sig och blir sönderslagen till pulver vid inskjutandet i förrådet. Denna finfördelning letar sig sen lätt upp i lufthålet. Sedan jag gick över till SCA 8mm på säck har jag haft problemfri eldning och fått lite vardagsmotion tack vare säckbärandet. Jag rekommendrar alla starkt att gå över till säck 8mm efter egna efarenheter, hade räddat mig många tusenlappar och bekymmer.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Skriv svar