Bequem 20D - Rimliga siffror?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Bequem 20D - Rimliga siffror?

Inlägg av M.Lindskog »

Har äntligen fått en stund över att mäta upp matningen på brännaren. Jag gjorde som beskrivits här på forumet och körde tre mätserier i följd med skruv 50% (driftläge Hög). Omräknat per timme blev resultaten:

1: 1866 g / h
2: 2100 g / h
3: 1956 g / h
=>
Medel = 1974 g / h

4,8kWh / kg
=>
Effekt = 9,5 kW

Det skulle alltså krävas 100% skruv för att nå upp till ca 20 kW. Detta tycker jag verkar högt jämfört med de siffror man kan se här på forumet. Vad säger ni?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja det är inte helt omöjligt att det kan krävas 100% matning för att få 20 kW, Detta beror på pelletsen..
Har själv varit med om att tvingats stoppa i ett extra stift samt 100% matning för att nå 20 kW..

9,5 kW på läge hög verkar lågt, Den effekten passar bra som låg/min effekt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för svaret! Bra att veta nu när det snart är dags att trimma in med installatören & hans instrument.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har nån tråd här där jag beskriver olika matningar o fläkt för olika effekter..
Med 9,5 kW (50% matning för dej) behöver du ca 25% fläkt

520 gram/10 min gör 15 kW o då behöver du 33% fläkt
695 gram/10 min gör 20 kW o då behöver du 50-52% fläkt

Om du fixar till matningen så du vet/får dom effekter du vill så behöver bara installatören ändra fläkt i dom olika effektlägena du vill ha.
Då behöver du aldrig heller ändra fläkten i framtiden utan du väger bara upp o ändrar ev matning vid byte el ny leverans av pellets :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för det, bra info!

Lustig detalj att fabriksinställning för Hög är 50% + 50%. Har svårt att tänka mig att Ariterm tänkt sig att en 20 kW anläggning som mest ska köras kring hälften. Så mycket kan det ju inte gärna skilja på olika pellets; det rör sig väl om +/- några tiondelars kWh / kg i energiinnehåll?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Bequem 20D - Rimliga siffror?

Inlägg av M.Lindskog »

Jag gjorde nya mätningar av matningen igår. Förra mätningen gjordes med restpellets från förra säsongen, så jag matade fram av den nya laddningen (Gamla = Neova småsäck, nya = SE bulk). Ställde dessutom upp till 100% matning för att ha detta som referens. Dessa mätningar gav ett snitt på 760 g /10 min, dvs att 100% matning skulle ge ca. 22 kW inmatad effekt.

Idag var installatören här & gjorde injustering med rökgasinstrument. Med ovanstående som utgångspunkt hade jag ställt matningar enligt:

Hög: 20 kW = 695 g / 10 min = 92%
Låg: 15 kW = 520 g / 10 min = 68%
Min: 10 kW = 348 g / 10 min = 46%

När installatören var nöjd med rökgasvärdena slutade vi på följande fläktinställningar:

Hög: 85% (O2 = 6,2%, CO = 77 ppm, CO2 = 14,3%, RGT 92° C)
Låg: 42% (O2 = 7,1%, CO = 45 ppm, CO2 = 13,4%, RGT 86° C)
Min: 21% (O2 = 6,9%, CO = 77 ppm, CO2 = 13,7%, RGT 74° C)

Jag blev lite förvånad eftersom det för 20 & 15 kW är rejält mer fläkt än de siffror som angivits här, medan det för 10 kW är hyfsat nära.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Bequem 20D - Rimliga siffror?

Inlägg av Loranga »

Om jag förstår det rätt ställde du in:
Hög: 20 kW = 92% skruv 50-52% fläkt
Låg: 15 kW = 68% skruv 33% fläkt
Min: 10 kW = 46% skruv 25% fläkt

Och installatören ändrade bara fläkten till:
Hög: 20 kW = 92% skruv 85% fläkt
Låg: 15 kW = 68% skruv 42% fläkt
Min: 10 kW = 46% skruv 21% fläkt

Eller har jag inte vaknat än? :)
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Bequem 20D - Rimliga siffror?

Inlägg av M.Lindskog »

Jo då du är vaken :)

Loranga: Vilka inställningar har du på matn & fläkt? Har du ställt in med rökgasinstrument? Har du dragbegränsare & vet du i så fall vilket undertryck du har?

Det jag blir fundersam på är som sagt fläktinställningen för 20 & 15 kW; det verkar högt om man jämför med t.ex. de siffror André skrivit.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Bequem 20D - Rimliga siffror?

Inlägg av Loranga »

Jag kör inte 20kW längre, jag siktade in mig på 15kW... så jag har:
Hög: 15 kW = 66% skruv 33 fläkt
Låg: 15 kW = 48% skruv 25% fläkt
Min: -- kW = --% skruv --% fläkt

Det är inställt på eget bevåg (med våg :cyclopsani: )

Kanske ska testa att dra upp fläkten mer... har haft problem med obrända pellets ibland.
Förstår inte vad nackdelen med hög fläkt är riktigt.
Är det att de brinner för fort = o-ekonomiskt?
Vad händer med rökgastempen om man höjer fläkten?

Kör med KW Z150 inställd på 10Pa om jag minns rätt, men har aldrig sett den röra sig :-S
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Bequem 20D - Rimliga siffror?

Inlägg av M.Lindskog »

Då har vi ju rätt så lika förutsättningar; samma dragbegränsare, nästan lika hög skorsten... har du insatsrör i din också? Vilken pelletsfabrikat kör du?

Matningarna har jag också tagit fram med hjälp av våg & anvisningarna här på forumet.

Jag reagerade som sagt på att fläktsiffrorna blev rätt höga för mig, framförallt för 20 kW men även för 15. Jag funderar på om rökgasvärdena på installatörens instrument kan ha påverkats av att vi mätte strax efter att ha startat upp med kall skorsten & halvvarmt ute, dvs ganska klent drag. Jag tänker att det kanske kan ha påverkat sammansättningen av gasen ifall det var för dåligt drag för att rökgasen skulle ventileras ut som den ska.

Jag har också noterat en hel del ofullständigt förbrända pellets. Och askan är långt ifrån "ljus & fin", det som har bildats hittills är snarast brunsvart. Så här såg det ut i brännkoppen när jag kollade alldeles nyss:

Bild

Det ser ut som att pelletsen inte hunnit brinna klart i koppen innan de tryckts upp över kanten.

Om jag har förstått det rätt så är väl risken med luftöverskott framförallt att det kan leda till sintring i brännkoppen. Jag tror inte man behöver vara alltför rädd att det blir oekonomiskt pga att de skulle brinna upp för fort. Så länge man matar in under 20 kW så ska väl pannan klara av att ta upp energin hyfsat väl.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Bequem 20D - Rimliga siffror?

Inlägg av Loranga »

Jag har inget insats rör men funderat på det...
Min panna äter BooForsjö-pellets, närodlat och bra.
I början var pelletsen skitfin, är sedan jag var inne på slutet av andra uppfyllningen av bulket (vilket vi också har lika, är inne på min tredje fyllning nu).

Jag använde också siffrorna här på forat när jag ställde in värdena.

Har du sett din dragbegränsare röra sig? Min har som sagt varit still mest hela tiden, har iofs inte varit något nämnvärt blåsväder vid de tillfällena jag kikat.
Den har blivit jäkligt sotig på tippluckan (vad den nu heter) så jag verkar också ha dåligt drag i när den är kall/svalnar.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Bequem 20D - Rimliga siffror?

Inlägg av M.Lindskog »

Min draglucka rörde sig ordentligt när det blåste halv storm härom veckan. Däremot har den ännu inte öppnat pga normalt drag vid eldning. Å andra sidan så har jag bara precis satt igång anläggningen sedan pannbytet & än så länge har det inte precis varit kallt ute. Det lär bli ett annat läge när kylan kommer. Förra säsongen arbetade luckan fint, men då hade jag dels inget insatsrör, dels betydligt varmare rökgaser ut från gamla pannan. Så det går inte riktigt att jämföra.

Men om den inte rörde sig för dig under hela förra vintern så verkar det lite konstigt. Är allting annat tätt eller kan det vara så att det drar "tjuvluft" någonstans?

Betr. insatsrör så får du nog hålla ett öga på det här med kondens. Vet inte vad du har för rökgastemperaturer ut från pannan? Här masar den sig än så länge knappt upp till 100 grader vid slutet av en eldning (jag mäter både med pannans inbyggda & en analog som jag monterat in i rökröret). Jag har kikat in i dragluckan & sett att där är kondens redan i rökröret ut från pannan. Men som sagt, det är för tidigt på säsongen för att uttala sig om hur det är vid normal drift & så är ju pannan än så länge helt ny, det blir nog annorlunda när den "sotat in sig". Men även då ska den ju inte lämna ifrån sig så hiskeligt varma gaser. Så ett insatsrör kändes som en vettig investering när jag ändå hade allting utrivet. Är ju lite bopkigare när panna & stos är på plats redan.

Har du märkt någon skillnad under året på det här med oförbrända pellets? Typ om det varit mer/mindre i början/slutet resp. mitt i vintern? Jag har snöat in på att draget är en nyckelfaktor för att få till bra förbränning, därför undrar jag.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Bequem 20D - Rimliga siffror?

Inlägg av Loranga »

Har tidigare haft tigex men den rörde sig inte, bytte till KW Z150 i juli... Ingen har rört sig hittils. Men har som sagt inte kollat in den nya under busväder så det är kanske inte så konstigt.
Nackdelen med insats rör, som är anledningen till att jag inte skaffat det, är att man isolerar skorstenen ifrån all värme pannan släpper ut så då kan jag lika gärna gå över på någon värmepump.

Funderar på att köra mer glidgjutning för att minska arean på skorstenen har idag 150x150mm.
På vintern har jag kommit upp i ~130C när jag stoppade in en digitaltermometer i dragbegränsaren dock tappade jag många grade och låg på ca <40C en meter ner från toppen vilket känns så där.

Var ett tag sen det var obrända pellets, ökade fläkten lite och blev av med problemet. Har för mig det var när jag testade 20kW läget men tyckte den snaskade alldeles för mycket pellets så jag gick tillbaka till 15kW.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Bequem 20D - Rimliga siffror?

Inlägg av M.Lindskog »

Hmmm... om du med Tigex menar den Tigex 25 som följde med pannan så borde den ha öppnat rejält när du eldade för fullt under vintersäsongen. Den är ju för klen för den dimension på skorsten som vi pratar om här; se tabell på sista sidan i dokumentet nedan.

Det är heller inte bara under busväder som dragbegränsaren kan göra nytta; du kan få tillräckligt mycket av det tempreraturberoende skorstensdraget för att dragbegränsaren ska börja arbeta. Tigerholm har ett dokument som förklarar det rätt bra:
Draget kan variera från 0 till 100 Pa. Dragvariationerna beror sedan på skillnaden i utetemperatur från +20 till -20°C och varierande vindförhållanden.
Jag köper det du säger ang. isoleringseffekten från insatsröret, det är ju en av poängerna med röret (eller snarare vermikuliten som man omger röret med.). Men... om man ändå får för låg rökgastemp för att klara sig från kondensering så kan man få problem av det istället. Och om det inte är isolerat så kommer ju rökgasen att svalna snabbare än om du hade haft insatsrör, dvs risken att den svalnar under daggpunkten innan den lämnat skortsenstoppen ökar om du kör utan insatsrör än om du kör med.

Mot slutet av förra eldningssäsongen (med gamla pannan) fick jag kondens i skorstenstoppen. Det kröp igenom såväl stenarna som putsen på skorstenens utsida uppe på vinden, såpass att det började stinka som morfars gamla inrökta pipor däruppe... jag började t.o.m. få samma dofter på övervåningen i huset, dock i mindre skala. Så jag vågade inte köra utan insatsrör. Det är ju också vad som rekommenderas av tillverkaren.

Det blev visst en utsvävning från det ursprungliga trådämnet här... Åter till det.

Personligen tar jag tacksamt emot synpunkter på siffrorna som jag fått & förslag på vad jag kan göra för att få bättre förbränning av pelletsen. Tillsvidare har jag skiftat ner till att köra:

Hög: 15 kW = 68% skruv 42% fläkt
Låg: 10 kW = 46% skruv 21% fläkt
Min: Deaktiverat

Än så länge ser jag ingen skillnad i hur väl pelletsen förbränns, det är fortfarande mest små svarta 'ärtor' som trillar ner i asklådan. Jag får väl prova mig fram med gradvis mer fläkt tills det ser bra ut.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bequem 20D - Rimliga siffror?

Inlägg av André »

Förmodligen är det för lite fläkt på låg (10 kW) som ställer till det, Du bör ha kring 25-26%
Den lär väl aldrig gå mer än i låg läget nu?

När installatören justerade in brännaren hur länge körde han innan mätning?
Den bör minst gå 5 min gärna mer innan man mäter..

Tycker gott du kan ha min aktiverat på 10 kW o hög 20, Kommer ju ändå inte köra med mer effekt än vad som krävs..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar