Relä till skruvmotor.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Eddy »

Hej!

Beställt nytt kort idag kommer med posten imorgon.

Misstänker att jag behöver läsa av inställningar innan jag byter kort.

Finns säkert någon som vet hur man får fram information eller så får jag leta på forumet.

//Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Eddy »

Hej igen....

Detta blir bara underligare och underligare.

Bytte kretskort idag.

Problemet kvarstår. Ingen fläkt som fungerar via kallstarta eller varmstart.
Det går utmärkt att köra fläkten manuellt.
Den drar även igång i första sekvensen av uppstarten och blåser fart på elden vid kallstart
Sedan inget liv.

Någon som har haft liknande fel ? Eller har en idé om vad det kan vara.... Jag har slut på idéer ...

//Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara flamvakten som inte är riktigt frisk.
Kontrollera att flamvakten och dess rör är rena.
Kolla att flamvakten reagerar för ljus i servicemenyn genom att dra ut den och belysa den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Eddy »

Hej igen....
Har kontrollerat flamvakten den fungerar.. Drog ut den ur röret under första kallstarta sekvensen och pannan stannade direkt av och gick vidare i uppstart sekvensen.

MEN NU SÅ ....SKALL NI FÅ HÖRA.

Jag fattar inget .... Efter justering a fläkt procent.
Jag kunde konstaterade att fläkten nu gick med det nya kretskortet men med väldigt lågt varvtal.
Funderade och tänkte att om jag ändrar på de värden jag läste av till lite högre värden på fläkt kanske det händer något.

Jag ökade på fläkt procent under service menyn.

Hade följande inställningar före och efter...

Effekt hög skruv / fläkt före/ fläkt efter. 70/ 37 / 53
Effekt låg. 52/ 30 / 40
Effekt min. 25/ 20 / 30

Fungerar.. Fläkten blåser skiten ur pelletsen

Nu till den intressanta frågan vad borde vara bra värden? Är mina gamla bra värden på skruv och fläkt eller vad säger de rutinerade på forumet...

Kan det finnas en möjlighet att inställningar kan ändra sig ? Vid ett ström avbrott ? Som vi haft nyligen faktist strax innan problemen kom idagen på allvar med fläkten.. Hm den har surrat så lagren behövde nog bytas men inställningarna kan de ha påverkats ? Troligen inte om de är bra värden om inte bra värden så ....


Nu stänger jag igen för nu //Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av FRS05 »

Det var inte så att inställningarna gick tillbaks till fabriksinställning i och med att du bytte kretskort? Så det är fabriskinställningarna du har ändrat ifrån. Eller hade du uppskrivet dina inställningar innan allt detta hände och det är dem du jämnför med?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Eddy »

Hej!

Värden presenterade är avlästa innan byte av kretskort, alltså gamla inställningar.
Fläkt före = gamla värden avlästa innan kretskort byte.
Fläkt efter= nya värden satta av mig på nytt kretskort.

Effekt hög skruv / fläkt före/ fläkt efter. 70/ 37 / 53
Effekt låg. 52/ 30 / 40
Effekt min. 25/ 20 / 30

Jag åter upprepar min fråga för att inte tappa fokus från ämnet.

"Nu till den intressanta frågan vad borde vara bra värden? Är mina gamla bra värden på skruv och fläkt eller vad säger de rutinerade på forumet...

Kan det finnas en möjlighet att inställningar kan ändra sig ? Vid ett ström avbrott ? Som vi haft nyligen faktist strax innan problemen kom idagen på allvar med fläkten.. Hm den har surrat så lagren behövde nog bytas men inställningarna kan de ha påverkats ? Troligen inte om de är bra värden om inte bra värden så ...."

Mvh/Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Barsk »

För att få rätt inställningar på fläkt och matning så måste du ju kalibrera in anläggningen med mätinstrument. Det är svindyra grejjor, så det köper man nog inte själv. Ev kan man kanske hyra eller låna en dylik, men det krävs en hel del kunskap för att göra detta. Trådar i ämnet finns i forumet.
En lämplig kunnig rörkrökare som jobbar med panninstallation är nog rätt väg att gå, dvs köpa in tjänsten...

Inställningarna är olika för alla beroende på pelletskvalite, skorsten, dragluckeinställning m.m.Så det går inte att ta nåns värde och bara köra på tyvärr. Är man lite erfaren så kan man iofs läsa av förbränningen med ögat. Det ska brinna med lagom gul låga och bli en lagom grå aska. Och det ska det göra för alla två-tre effektlägen beroende på inställning. Exakt blir det bara med mätinstrument dock...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Leakim
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 25 nov, 2016 17:12

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Leakim »

Hej.

Jag har en Biomatic 20+ med samma problem som er andra här. Motorerna till den externa skruven samt matarskruven bara "brummar" men fungerar felfritt när jag matar dem med ström direkt från eluttaget. Så jag antar att det är kretskortet som är kass. Jag tänkte jag ska beställa en kondensator och triacs.

Det jag undrar över är vilken skillnad det är på kondensatorerna
http://www.elfa.se/sv/aluminiumelektrol ... p/16704273
och
http://www.elfa.se/sv/aluminiumelektrol ... p/16704555


Samt vilken/vilka triacs jag ska byta. Vad jag har förstått så är de tre st, en till fläkten, en till extern skruv och en till "intern"/matar skruv. Då fläkten fungerar felfritt kanske det är onödigt att byta triac till den? Eller lika bra när jag ändå håller på?

Ha det bra!
/Mikael
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle valt kondensatorn i första alternativet med nominell spänning 50 V. Ger större marginal för genomslag och den har längre livslängd än alt 2.

Köp hem alla tre triacarna men byt bara den som eventuellt är sönder. Byt kondensatorn först, kanske är den som ställer till problem. Alltid bra med ett par triacar i reserv för snabbt byte om brännaren lägger av mitt i vintern.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Leakim
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 25 nov, 2016 17:12

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Leakim »

Tack för snabbt svar! Då vet jag vad jag ska beställa! Återkommer med mer info senare om hur det gick.

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Svanskog99
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 feb, 2021 13:20

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Svanskog99 »

Hej, vi har samma problem, vi har nu beställt triacerna och även kondensatorn.
Nu har jag följande fråga, om jag tar bort reläkort för att byta ut delar, värdena för uppvärmningen förblir sparas?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Stegatorparn »

Notera alla inställningar innan du bryter strömmen för att snabbt kunna komma igång ifall minnet återställs till fabriksinställningar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Svanskog99
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 feb, 2021 13:20

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Svanskog99 »

Hej, det skulle innebära att uppvärmningen måste återställas vid varje strömavbrott. Det här kan inte vara sant.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har ingen Biomatic själv, så kan inte lämna några garantier.
Att ha koll på inställningarna är en försiktighetsåtgärd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar