Relä till skruvmotor.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
PAR
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 02 dec, 2012 19:36

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av PAR »

Hej,

Jag bytte kondensatorn och triac detta fick den externa motorn att fungera igen men problemet med tändningen kvarstod. Det slutade med att jag bytte reläkortet. Jag kan tipsa er som inte får igång det gamla reläkortet att försäkringen kan hjälpa er med delar av kostnaden, jag fick ca 2300:-.
thermia biomatic 20+ med bequem 20d
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Eddy »

Hej !

Nu var det dags ... i December så krånglade systemet MEN kom igång och jag gjorde inget utan tänkte att går skiten så går den. Efter en grundlig översyn av mig och ett stillestånd så är vi på rutan som gällde i December startar inte upp och motorn går i snigelfart . Det verkar vara dags att byta kondensator.

Tar tillfället i akt och tackar för alla bra inlägg och informativa förklaringar som är faktaspäckade på forumet.

Återkommer med en komentar när jag bytt konding..

/E
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Calle J
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 18 nov, 2011 03:27

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Calle J »

Hej,

Intressant läsning. I förrgår började motorn för min externa skruv att brumma. Idag började motorn till brännarens matarskruv att brumma. Felmeddelandet, saknas pellets. Alla nivåvakter ok för brännarkoppen är full och tändelement samt optovakt är ok. Jag byggde om brännaren till kedjedrift för 1,5 år sedan och allt har funkat klockrent. hela systemet är från 2007. Vid test i serviceprogrammet så går strömmen fram till respektive motorer när jag testar dem en och en, men de orkar inte dra runt. Alla axlar i brännaren går lätt ( kontinuerligt underhåll) och den externa skruven har jag liggandes "tom" utan pellets så den inte skall belasta extra i testet. Kan jag ha sån "tur" att det är två triacar som pajat eller så otur att det är ett skjutet kretskort totalt. Har en kompis som är elektriker så han skall få komma och mäta upp allt. jag känner igen beskrivningen att motorerna får ström men inte orkar jobba som de skall, Kondingarna? Visst skall kolla det med.

pannan är en Biomatic 20+ från 2007 samt är det en BeQuem 20 brännare.

mvh

Calle
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av hajof70 »

snokez skrev:Ja, när kondingen håller på att ge sig så får du precis de där intermittenta symptomen.

Här är några förslag på kondingar:

Artnr: 67-045-55
http://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/ini ... &toc=19089

Artnr: 67-042-73
http://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/ini ... &toc=19089
Fick det här förslaget från elfa när jag läste upp spec'en på min konding. Synpunkt?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 7-80&toc=0
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Stegatorparn »

Tycker det var ett dåligt förslag från Elfa. Deras förslag har en livslängd på 1 000 timmar medan snokez förslag har en livsläng på minst 4 000- 10 000 timmar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Eddy »

Hej !

Vill bara rapportera efter några lugna månader då pannan fungerat hade vi ett strömavbrott.

motorn gick med snigelfart igen.... inget annat att göra än åka till Elfa och hämta hem en konding..

Bytte konding för några minuter sedan och pannan går som bara den..

Blev lite skraj först när jag satt tillbaka kortet och skulle starta upp pannan och den externa motorn var helt död. inte ett spår av liv. gick till servicepanelen och försökte tvångsstarta den . Inte ett liv.
Triaken tänker man .
Det är i sådana situationer man tänker att varför skall man börja med sådant här klockan 22 på kvällen.
Problemet var fundamentalt enkelt och lätt löst och bara två hål i väggen bort.
Skön känsla när jag landat och insåg att det inte var något problem.

tack för ett bra forum som besparat mig några sköna tusenlappar..

skall gå ner och njuta nu av ljudet av en fungerande panna som käkar pellets igen ..

//Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Fredrik1976
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 21:01

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Fredrik1976 »

Jag har fått samma fel. Vad hete reläet och var köpte du det? Vilket av de tre reläet var det?
/ Fredrik
timmerhus i västerbotten/täfteå 250 kvm
Aritherm biomatic 20+ Brännare: bioquem 20
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av snokez »

Hej,
Det är inget relä utan en eller flera Triac som behöver bytas. Kanske behöver du byta kondingen också.
Läs tråden så ser du vad du behöver göra. :)
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Wolle20
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 18:32
Ort: Skaraborg

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Wolle20 »

Hej! :) . Likaså jag har fått problem med intermittenta stop under en längre tid som nu gett sig helt så gott som.
Felsökt det mesta och det som är kvar är just kondensator eller triacs på styrkortet?.

Testkör jag brännarmotorn separat hoppar den igång efter en stund och spänningen är ok.
Är allt på samtidigt får den för lite kanske 120v ca. och snigelfart därmed.

Dum fråga kanske, har läst tråden men undrar är det 2 kondensatorer man byter på styrkortet? Ska kolla bilderna igen, och är det lika bra att byta alla triacs eller vilken hör till vad?, hittar inget i manualen. ska söka elschema iofs.
Men vad tror ni, är det lika bra att byta alla sakerna? eller låter det som "bara" kondningen t.ex?.

Mvh Viktor.
Aritherm Biomatic BeQuem 20D. + Elpatron.
Årsmodell 2006. Kedjedrift. 8mm Stora enso fn.
Villa byggd 1937. 2 vån + källare.
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av snokez »

Hej,

Du kan se bild på kondingen här.

Jag tycker inte om att ha ett värmesystem som är instabilt så jag har bytt ut styrkortet mot ett nytt och har det gamla, med nya komponenter, i reserv. :)
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
haawa
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 05 jan, 2016 20:00

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av haawa »

Jag hade också problemet med brummande motor som gick ibland och ibland inte. För att testa "bara" motorn så kopplade jag den direkt till 230V då fungerade motorn. Det blev byte av hela reläkortet för mig. Tack för information!
Ariterm Biomatic 20
Bequem 20
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Eddy »

Hej!
I tråden talas det om tre triac's varav en skall styra fläkten.

Är det någon som kan hjälpa mig med:
1. Typ av triac, modell betäckning?
2. Var jag hittar den på krets kortet?

3. Något ytterligare att tänka på när fläkten krånglar?

Har bytt lager på fläkten men det hjälpte inte så jag tänkte att tricken är värd att testa innan jag ger upp
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Stegatorparn »

snokez skrev:BTA12-600SWRG

ELFA Art. nr: 72-032-12
Pris: 20 kr.
Periodisk toppspänning: 600 V
Framström: 12 A
Spänningsderivata: 40 V/µs
Kapseltyp: TO-220AB isolerad
Isolationsspänning: 2500 V
Minsta tändström: 10 mA(Q1-Q3)
Om man jämför med elschemat i manualen så borde fläktens triac vara närmast transformatorerna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Eddy »

Tack stegatorpan...

Nu är triacen bytt.

Tyvärr så hjälpte det inte..

Samma läge som innan.

Innan jag bytte triac idag testkörde jag fläkten manuellt vilket gick bra.

Konstaterade också att vid uppstrarts fas 1 så går fläkten normalt och ger fyr i pannan.
Därefter precis som innan i uppstarts sekvenserna och i övergången till normaldrift inte ett tecken på att fläkten ökar varvtalet.

Vad göra nu ?

Vill liksom inte ge mig och köpa ett nytt kretskort.. Det kan ju finnas någon som har en idé eller känner igen problematiken kanske ?

Finns det något ytterligare som skulle vara värt att testa?

//Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Relä till skruvmotor.

Inlägg av Stegatorparn »

Misstänker att det är processorn som inte fungerar som den ska.
Tänder brännaren med normalt fläktvarvtal, så fungerar ju optokopplare och triac.
Felet ligger uppenbarligen i styrsignalen.

Kolla med Eldkraft om dom kan få fram rätt processor. Står förmodligen något versionsnummer på den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar