kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johannis74
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 11:41

kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Inlägg av johannis74 »

har en biomatic ariterm 20 pelletspanna som har kedjedrivt, varje gång jag sotar och pannan bli kall få jag problem att starta upp den kedjan går så sakta så pellets hinner inte komma fram till brännkoppen utan larmar blockering pellets eller kontrollera nivå givare ! när jag startar och håller på flera gånger så gå han i gång till slut! jag har bytt ut kondensatorn nu men hade samma problem igen när han väl kommer i gång så gå den hela tiden sen tacksam för svar!///johan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Inlägg av Roli »

Du menar väl att brännaren har kedjedrift och att det är den som strular?
Är det internmatningen som går trögt? Har du kontrollerat så att det inte finns beläggningar som gör att skruven går trögt?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
johannis74
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 11:41

Re: kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Inlägg av johannis74 »

japp det är kedjedrift på brännaren och detta händer varje gång jag sotar och när jag skall ha gång pannan igen! jag drog ut matarskruven till brännkoppen och den såg fin ut inga beläggningar! när jag startar upp brännaren det är då problemet kommer kedjan går jätte sakta knappt att den rör sig så brännkoppen hinner likssom inte fyllas å tändas men när jag håller på sätta av å på så börjar kedjan hoppa i gång helt plötsligt sen funkar han som han skall tills nästa gång jag sotar! jätte märkligt och kondensatorn bytte jag!tack för svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Inlägg av Roli »

Du har kontrollerat skruven så att den inte har några beläggningar men hur är det med röret som skruven går i?
Där har jag haft beläggningar i min gamla A3:a, dock inte så tjocka att de störde funktionen... men funktionen på A3:an och din brännare skiljer inte så mycket. Så det kan kanske vara något att kolla. När brännaren har varit stillastående en stund så kallnar röret vilket kan göra att en ev. beläggning gör spelet mellan rör och skruv lite mindre och stör uppstarten tills röret åter blivit varmt och spelet ökat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
johannis74
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 11:41

Re: kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Inlägg av johannis74 »

ok! har för mig att jag kollade röret men lite osäker men vad menas med A3? fundera på om det kan vara dåliga slussvingar som gör att han mata r för mycket pellets så det bli stopp där i slussen ,och det gör så att kedjan går fruktansvärt sakta knappt att man se att det rör sig! vad tror ni?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Inlägg av Roli »

Med A3 menade jag min gamla brännare, EcoTec A3, som är en tidigare konstruktion av samma konstruktör som gjort din brännare.

Tror inte slussvingarna påverkar hastigheten på skruven, om de inte är trasiga. Men då skulle ju problemet var med hela tiden. På din brännare sitter dessutom slussen mellan två skruvar med olika stigning så det känns inte slussvingefel.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
johannis74
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 11:41

Re: kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Inlägg av johannis74 »

du verkar lite hemma roli! kan det va så att motorn helt enkelt börjar bli slut?
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Inlägg av Brynäs »

Du ska kunna dra internskruven för hand utan att det går för trögt,verkar mer troligt att motorn har blivit dålig.
Du skriver att du har kedjedrift då menar du att du har inget doserhjul eller tanddrev annars är det kedjedrift på de andra likaså.
Du kan kolla så inte kedjan är för slak kanske du behöver spänna den lite.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
di5majo
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 17 maj, 2006 07:32
Ort: Karlstad

Re: kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Inlägg av di5majo »

Jag har samma problem med min Thermia/Ariterm biomatic 20 från 2006.
Den liksom smyger igång, fast det tar några minuter.
Motståndet när jag snurrar på stora hjulet är det samma som det brukar vara.
Noterade idag när jag sotat pannan att den ville köra med externskruven men den motorn brummade lite (så som om den hade fullt med pellets i röret) och internskruven vred sig med myrsteg och efter ett tag började även fläkten låta lite till och från (wowade). Funderade på om pannan inte orkade leverera tillräckligt med ström (finns det säkring på styrkortet eller kan det vara någon komponent som håller på att ge sig?).
Stängde av pannan och körde externskruven manuellt via stickkontakt och då var det inga problem.
Snurrade fram lite pellets till brännarkoppen och satte på pannan igen.
Fläkten "wowade" lite och internskruven gjorde myrsteg, lite senare drog fläkten på normalt och ytterligare en stund gick internskruven normalt och därefter tändes pannan och går nu som vanligt.
Är det någon som råkat ut för samma sak och vet vad det är som är fel?

Jag bytte slussvingar för några år sedan. Innan märkte jag att det luktade rök till och från i källaren men förstod inte var det kom ifrån, sedan en sommarmorgon klockan 8 (som tur var) gick brandvarnaren.
Jag hade lagt upp pelletsröret på veckoförrådet för att mata ur det mesta av pelletsen innan jag skulle rengöra röret från sågspån, och nu när jag kom ner till pannrummet bolmade det rök ur pelletsröret.

Fläkten lät lite illa för något år sedan, och när jag pratade med dem vi köpt pannan ifrån sa de att den inte gick att fixa utan det var bara att köpa ny.
Ville vara lite ekonomisk :wink: så jag tänkte vänta ut fläkten till den havererade helt och hållet, men den lagade sig själv och låter numera normalt...
Ariterm Biomatic 20+ med MAFA veckoförråd.
stegust
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 02 nov, 2014 23:51

Re: kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Inlägg av stegust »

Hej,
hade samma problem tills igår, dock på en bequem 50 D från 2008. Det visade sig vara fel på kretskortet (som här kallas reläkort).
Under felsökningen byttes dock även impellern (slussvingarna var obefintliga), internskruven då den var utnött i brännkoppen och kugghjulen bakom brännkoppen. Några nya lager blev det också.
Felet hade börjat sakta på våren. Under sommaren har då brännaren allt oftare vägrat att gå igång. Blev första gången misstänksam att det var något elektroniskt fel när det verkade vara random felvisningar efter omstarter.
Bytte av kretskortet gick mycket enkelt (när jag väl hade fått tag på rätt exemplar).
johannis74
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 11:41

Re: kedjedriften funkar ej vid uppstart i bland

Inlägg av johannis74 »

di5majo skrev:...Fläkten lät lite illa för något år sedan, och när jag pratade med dem vi köpt pannan ifrån sa de att den inte gick att fixa utan det var bara att köpa ny.
Ville vara lite ekonomisk :wink: så jag tänkte vänta ut fläkten till den havererade helt och hållet, men den lagade sig själv och låter numera normalt...

fläkten kan man byta lager i ganska enkelt ingrepp!

Redigera gärna mängden citerad text, annars blir forumet svårläst och oöverskådligt. Citering redigerad. / Roli moderator
Skriv svar