Svårstartad efter man sotat ur brännare och panna.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
HouseofClaes
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 13:16
Ort: Gryt

Svårstartad efter man sotat ur brännare och panna.

Inlägg av HouseofClaes »

Min brännare är väldigt svårstartad efter att man sotat ur den. Men när man väl får igång den går den som en klocka hela tiden tills man startar om den. Känns som den inte tänder som den ska riktigt. Stängde av igen nyss och drog ut och det va mer spån än pellets i koppen om det kan ha med det att göra, och vad spånet kommer ifrån har ja ingen aning om. Pellets finns i behållaren och den fyller upp som den ska. Släng iväg era idéer, än är det ju inte kallt ute men vill gärna få den att gå som en klocka innan snön kommer.
Biomatic ariterm panna
Bequem 20 brännare
Nybörjare på pellets, hatar de redan efter endast en månads eldning!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Svårstartad efter man sotat ur brännare och panna.

Inlägg av micke_932 »

Det finns inte så många ställen spånet kan komma från (förrådet).

Mycket spån kan varas svårt att få fyr på så det kan mycket väl vara problemet, när det väl brinner så brinner både spån och pellets.

Kolla om du har mycket spån i förrådet, det kan samla sig nere vid skruvintaget beroende på form och utförande av förråd.

Vad har du pelletsen i, är det ett litet "vecko" förråd eller större för bulkpellets ? hemmabyggt eller köpt ?

Det kan mycket väl vara som så att om du tömmer förrådet och rensar ut spån i botten (om det är en massa spån där) så kan det gå som en klocka sen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
HouseofClaes
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 13:16
Ort: Gryt

Re: Svårstartad efter man sotat ur brännare och panna.

Inlägg av HouseofClaes »

okej, ja då är det säkert de som är problemet. får ta o tömma o rensa ur burken nu. ja har ett litet förråd som rymmer lite drygt 10 säckar.
Biomatic ariterm panna
Bequem 20 brännare
Nybörjare på pellets, hatar de redan efter endast en månads eldning!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Svårstartad efter man sotat ur brännare och panna.

Inlägg av micke_932 »

Om du har ett MAFA mini (se länk nedan) så är dom relativt välkända för att samla spån längst ner i botten där skruven går in vilket kan ställa till det om man inte rensar ur det ibland.

http://www.mafa.se/?page_id=56
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
di5majo
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 17 maj, 2006 07:32
Ort: Karlstad

Re: Svårstartad efter man sotat ur brännare och panna.

Inlägg av di5majo »

Låter ev som ett fel jag hade förra året.
När jag sotat pannan och startade om, så gick den inte som vanligt utan verkade ha problem att blåsa med fläkten, köra med internskruven och externskruven samtidigt. Verkade som den bara kunde köra en sak i taget och det visade sig vara reläkortet/styrkortet.
Se, http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 99#p148699.

Tyvärr började mitt problem vid denna årstid, men jag hade inte riktigt tid att undersöka och framåt jul så var det väldiga problem att få igång den.
Och då jag förtillfället veckopendlade och det var kallt ute, så vågade jag inte köpa lösa komponenter och löda om själv utan jag köpte ett nytt kort som jag bytte själv (enkel operation, sitter bakom panelen där man ställer in pannan). Det som jag inte riktigt tänkte på var att det finns minneskretsar på reläkortet/styrkortet, där all info om hur pannan skall gå, etc finns lagrat. Efter en vecka borta, med en sambo som tyckte det var svalt inne, så insåg jag att alla inställningar i pannan var fel (fel brännare, inga elpatroner, etc). Så jag stoppade i det gamla kortet och skrev av alla inställningar och matade in de uppgifterna i det nya kortet när det var monterat igen. Givetvis missade jag någon undermeny första varvet, men efter det har pannan gått som den ska.
Ariterm Biomatic 20+ med MAFA veckoförråd.
Skriv svar