Norsk Pellets och Thermia

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Patrik skrev:mer energi jovist men det är ju det du betalar mer för :wink:
Jämfört med vad SBE tar så är den billigare. 2025 mot 2000:-/ton.

Kan säkert variera beroende på var i landet man bor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Inlägg av xJom »

Asterix skrev:Ingen som har kört norska pellets i sin Biomatic?

Jag har några säckar jag fick gratis stående hemma och jag skall prova bara jag eldat med andra pellets ett tag, så jag har lite erfarenhet och kan avgöra vad som händer. Jag har bara kört på pellets i knappt två veckor än....

Men om någon redan har provat och kan delge sina inställnignar, så kan jag ju utgå från dom.

Peter
Jag har kört norsk pellets ganska länge, men jag har också haft stora problem med att pannan (i synnerhet optovakten!) sotar igen. Ringde åteförsäljaren och han sade åt mig att:
1) Minska dragbegränsaren (lite grann, jag har ingen mätare...)
2) Om det inte hjälper öka fläkten 3 %.

Nu har jag iofs bytt till svenska pellets (Boo) tillfälligt, men jag tycker att pannan sotar igen i alla fall. Lågan är också åt det mer orange:a hållet, så när jag får tillbaka mina norska ska jag nog minska matningen också, och kanske öka fläkten ännu mer.

Jag tycker att jag har fått en bra inblick över alla olika skruv/fläktinställningar som ni har som är med och diskuterar på forumet, och det har varit ytterst hjälpsamt.

mvh
/Mattias
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Skriv svar