Proplem fläkt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Proplem fläkt

Inlägg av hc77 »

image1.JPG
image1.JPG (22.77 KiB) Visad 1898 gånger
Hej på er,

Jag lyckades ha av ett av stiftena till matningen till fläkten på min Biomatic 20+ i samband med att jag hade ur brännarskruven. När jag nu provar att koppla ihop det så går fläkten konstant på mycket långsamma varv så fort pannan sätts på, även om den är inställd på eldrift. Detta gör att spolen m.m blir jättevarm. Varför går fläkten konstant? Sitter felet fläkten med tillhörande spole m.m eller har det med styrningen att göra?

Dum som jag var så lödde jag fast stiftkontakten när den gick av, därav att plasten är bränd. Insåg försent att stiftet inte satt fast monterat utan gick att pilla loss och byta. Det var det jag nu skulle göra men när jag provar med ett nytt stift så går som sagt fläkten på långsamma varv konstant. Provkör jag fläkten via menyn så funkar den på högre varv osv. Innan när det bara var lött så funkade det som det skulle dvs fläkten stannade helt. Har kollat så inga andra kablar är skadade och ligger emot.

Kan köpa ny fläkt, har ändå gått sedan 2006 och cirka 80 ton men det är frågan om det hjälper?

Någon som har förslag på lösning?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Proplem fläkt

Inlägg av André »

Har ingen aning om ny fläkt löser problemet men kan säga att fläkten har klarat sej längre än de jag har erfarenhet av så en ny kan va bra och införskaffa, löhr tar 825:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar