Väldigt hög fläktinställning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av scim »

Hej,

Jag är inne på min andra vinter med min bättre begagnade Thermia Biomatic 20+. Den har varit väldigt driftsäker fram tills för någon vecka sedan då den började varna för optovakten stup i kvarten, i regel 3-4 dagar mellan larmen. Varje gång så har glasröret (samt glaset på titthålet) sotat igen, och det har bara varit att torka av och köra igång igen. Har även noterat att det bildats betydligt mer sot än tidigare.

Jag har gissat att den gått lite för fet och har lite slentrianmässigt sänkt matning och höjt fläkt. Idag tog jag mig dock tid att undersöka problemet och kunde konstatera att fläkten nog inte var helt kry, lagret kärvade en aning och den vobblade lite väl mycket. Lyckligtvis har jag en reservdelsbrännare som jag kunde ta en fläkt ifrån, och den verkade, efter en okulärbesiktning, vara i betydligt bättre skick.

Nu är det för tidigt att säga om mina problem är lösta, den får nog gå några dagar först. Dock så har jag en fundering som jag egentligen haft sedan jag skaffade pannan. Enligt många här inne ska man ha fläkten på c:a 33% om man kör 15kW. Jag har dock varit tvungen att ha den på nära det dubbla, annars sotar den igen på nolltid och röken ur skorstenen är becksvart. Nu var jag nere i källaren och försökte ställa in 15kW igen, och iakttog samma sak med den nygamla fläkten. Vad kan egentligen detta bero på?

Min panna är en ombyggd analog panna, och brännaren är en 15D.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av Eldvin »

Då draget skiljer från olika pannor och tilluft till pannrum och matning av pellets och fläktens kondition så har jag mycke svårt att tro att 33% skulle vara nått gyllene tal . Enklast är att mäta så man har nått att gå efter.
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av scim »

Självklart, och jag hade ju inte reagerat om min låg på, låt oss säga 40, men nu är den strax över 60.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av Eldvin »

Har du kollat att fläktarna verkligen är lika??
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av scim »

Det är exakt samma modell, men som jag skrev så är ju inte detta något som inträffat iom fläktbytet, jag har alltid haft hög inställning.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av scim »

En tanke, kan det vara så att Triacen som styr fläkten är slut? Skulle det kunna förklara mina symptom?
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av Haseld »

Du har inte samma fel som kom upp här ??
viewtopic.php?f=1&t=18424#p165693
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av scim »

Symptomen är ju ganska lika, men min brännare är ombyggd till kedjedrift så jag har inget doserhjul. Gick ner och kollade fläkten nu när pannan var mellan eldningar, och om jag kör fläkten manuellt från menyn går den ganska långsamt vid 30% som den startar på, om jag sänker den till 0 och stegar uppåt så börjar den inte snurra förrän strax efter 15%.

Det känns uppenbart att ~30% är på tok för lite i högläge.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av scim »

Försökte mäta upp spänningen på fläkten men jag antar att min UT33D verkar inte duga till det, jag fick 230V på 30% och 300V på 60% :roll:
Ariterm Biomatic+ 20 -04
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av scim »

Fortsätter monologen här ;)

Jag köpte en likadan panna ifjol för att ha som reservdelspanna och där fanns ju ett kretskort, så jag tänkte att jag prövar att kastbyta. Dessvärre så fungerade det kortet betydligt sämre än mitt befintliga, triacen till extern-motorn verkar helt slut för den bara brummade. Den till internförrådet gick, men i ultrarapid...och fläkten gick då iaf definitivt sämre än tidigare. Jag börjar förstå varför tidigare ägare sålde den pannan och varför den var inställd på EL nu när jag startade den :D

Har monterat brännaren till den tidigare och alla fyra slussvingar var helt borta...

Nåväl, får beställa några triacar och kondensatorer och pröva att reparera det kortet. När jag ändå höll på så kikade jag i asklådan och tuberna och pannan går definitivt inte bra nu heller, oförbränd glödande pellets i lådan och väldigt sotigt i tuberna. Så jag ökade fläkten till 75% och får se hur den reagerar.

Noterade att den andra pannan var inställd på 55% matning och 85% fläkt.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av xdigger »

Har du gjort rent fläktvingarnas skovlar ordentligt? Om dom är fulla med skit så levererar fläkten väldigt mycket mindre luft. Har haft det felet två gånger på ecotec och fläktarna är ju av samma princip. Mina levererade inte ens tillräckligt på full fart och minimal matning.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av scim »

Ja, den gamla fläkten hade lite damm och den "nya" rengjordes noggrant innan montering.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Väldigt hög fläktinställning

Inlägg av André »

Med effekt på 15 kW/520 gram/10 min så ska de räcka med 33% och definitivt ska det räcka med 34%, har justerat så på många biomatic/bequem och samtliga får rätt rökgasvärden.även några ctc ecoflex som jag justerat in stämmer dessa värden vilket även verkar stämma ganska bra på några ecoflexare här på forumet.
Men som du skriver så börjar jag få liknande problem efter 12 år där dessa värden funkat, började i slutet på förra säsongen och fläkten lät illa så jag köpte en ny och allt verkade va som det skulle men efter en stund började den sota lite och mycket riktigt gick den något fet så jag ökade fläkten till 42% men efter ett tag började pannan bli sotiga igen så ökade fläkten till 55%.
Nu va de på slutet v säsongen och höll på att köra upp slutet av pelletsen i bulkförrådet som mestadels bestod av spån så jag tog för givet att de va pga av detta men nu med ny pellets av ok kvalité verkar problemet bestå :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar