BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av Brynäs »

xjom ...vet ej om det hjälper något men jag håller på och testar några säckar 6mm pellets och mina inställningar är matning HÖG 60 FLÄKT HÖG 32 matning LÅG 50 FLÄKT LÅG 26...

Men detta är för min panna och brännare så vet ej om det kan hjälpa dig något.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av Weyland »

Har haft några dagars problem med driftstopp sedan en grop bildades i bulkförrådet och bara spån letade sig in till brännkoppen. En något hård kokskaka bildades som tog upp halva brännkoppen, matarskruven började gnissla då det hade bildats tjära och sintring runt skruven, fick göra rent brännkoppen ordentligt. Men spånet hade också letat sig in i mynningen till tändstiftet så uppstarten stoppades med felmeddelandet "Slut på pellets", trots att brännkoppen var överfull. Man måste skotta igen groparna som bildas annars rinner bara spån ned i matarskruven och gör kaos med brännaren.

Är man tvungen att skruva av brännkoppens övre del och rensa mynningen, se bild, från eventuellt spån (antagligen kolbitar vid det här laget) för att säkerställa att det inte är det som hindrar uppstart? Det har fungerat som det ska nu i ett dygn så pelletskorn och spån som satte sig där kanske har blåsts ut.

Bild
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av André »

Ja om ev spån hamnat i tändröret har det nog brunnit upp och askan blåst ut.
Däremot kan det ändå vara idé att plocka isär koppen och kontrollera så att de inte är aska innanför luftslittsarna, har iof aldrig varit med om att det blivit de men kanske beror på att jag och mina kompisar som kör biomatic/bequem alltid suger ur koppen på aska innan man mejslar bort ev sintring.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av Weyland »

André skrev: ons 20 mar, 2019 23:03 Ja om ev spån hamnat i tändröret har det nog brunnit upp och askan blåst ut.
Däremot kan det ändå vara idé att plocka isär koppen och kontrollera så att de inte är aska innanför luftslittsarna, har iof aldrig varit med om att det blivit de men kanske beror på att jag och mina kompisar som kör biomatic/bequem alltid suger ur koppen på aska innan man mejslar bort ev sintring.
Problemet var att hålet mellan fläkthus och matarskruv som ska hålla matarskruven trycksatt var igensatt. Detta på grund av spån från för liten pellets, samma problem som trådskapare. När jag bytt till 8mm har jag inga problem längre, om något fick jag öka externskruven till 75sek från 15s så lågan inte dog av för lite matning. Nu är brännaren avstängd då solfångarna går varma av soliga vårdagar. Syns igen till vintern, hoppas på ett problemfritt 2019/2020.

Sammanfattningsvis från säsongen som var: Elda inte 6 mm pellets i bequem 20D, blev stora problem för min del. SCA 8 mm rekommenderas varmt!
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Skriv svar