BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av xJom »

Är det någon som fått detta att fungera ihop?

Min pannreparatör drog en ståltråd från fläkten och ner i hålet där pelletsen fastnar.

Det verkar funka ett litet tag. Igår hade det kilat fast sig "smul" runt ståltråden (inte fastnat en hel pellets som förut), så att det rök in bakvägen i alla fall.

Finns det någon annan lösning på att få 6 mm-pellets att gå utan att kila in sig lufthålet?

Sedan står det på fakturan att han har gjort en injustering av rökgas, men det har han inte, och just nu går pannan väldigt konstigt, eftersom den står med låg matning och hög fläkt. Det blir svart sot, och ibland stänger pannan av sig med "KONTROLLERA OPTOVAKT", fast problemet är mer troligt att den inte har matat fram tillräckligt med pellets. Kör man igång bara brännarskruven i menyn TEST UTGÅNGAR, så kommer det pellets. Känns som att bara matningen är för låg.

Finns det någon som har inställningar som funkar?
Eller känner till någon seriös människa som faktiskt kan ställa in?
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av xJom »

...och nu när jag startade om med lite högre matning, så är pannrummet helt rökfyllt igen...

Vad är det som händer med dessa 6 mm-pellets?
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av nyman »

Var ju ekonomisk och köpte på mig massor av 6mm när de kostade 29:95 per påse.
För bionordicbrännaren med direktmatning fick matningsintervallen ställas om men ecoflexbrännaren som är en Bequem 20 med kedjematning ställde jag bara ned fläkten ett enda steg.
Har nu lyckligtvis eldat slut på 6mm och fortsätter med 8mm.
Vilket hål är det där pellets fastnar? Har bara hört talas om det lilla hålet som ska sotas i Termia Bionet pannan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av xJom »

Hålet är där fläkten trycker ner luft till brännarskruven, så att inte röken ska gå baklänges.
Sitter bakom tändröret, så att säga.
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av nyman »

Jaha då har man haft rena turen. Är inte i den stugan nu så jag kan titta men 8mm går nu bra..
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
fredrik_nystrom
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 04 mar, 2018 15:01

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av fredrik_nystrom »

Hur gör jag rent det där hålet? Skruvar man av fläkten eller från sidan där koppen sitter? Ngn som har en bild?
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av xJom »

Ja, du skruvar av brännkoppen, och lyfter tändröret åt sidan.
Se till att tändröret hamnar mitt i koppens hål när du monterar tillbaks.
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av nyman »

Är det det smala slutet på tändröret i vilket tändelementet finns?
Inträffar problemen också när man hela tiden eldar med underhållsglöd?
Här kan man då klart se att det finns brännare som inte är konstruerade för att köra kaminpellets.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av xJom »

Nu höjde jag matningen, och då gick det en vecka. Men nu ryker det in igen, när den slog om på läge HÖG.

Jag är helt slut på idéer. Är det någon som vet något annat man bör testa?

Möjligen har det krupit upp en pellets, eller pelletssmul, i luftningshålet igen, men det går inte att gå in i pannrummet för att stänga av... Bara att vänta och vädra... :x
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av nyman »

Om det ryker baklänges kanske den nedre skruven är utsliten närmast brännskålen så för liten pellets får svårt att mata fram.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av xJom »

Den är undersökt av pannreparatören och han sa att det inte var något fel.

Jag har även provkört skruvmatningen och tycker det kommer fram på ett adekvat sätt.

Däremot så skulle jag gärna vilja hitta någon som kan komma och ställa in matning och fläkt. Ingen som har något förslag till vem man kan vända sig till?
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av nyman »

Är det mycket 6mm kvar så det lönar sog att ta dit en installatör? Om det ryker in är nog slussvingarna dåliga.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av xJom »

Ja, jag vill ha tag på en installatör som faktiskt kan ställa in. Jag har inte hittat någon än. Vem använder du dig av?

Den som plockade isär och helrenoverade sa att det inte var några fel på slussvingarna.
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av Becker »

Läs lite här på forumet.
Enligt André som har koll på denna brännare:
"Med effekt på 15 kW/520 gram/10 min så ska de räcka med 33% och definitivt ska det räcka med 34%"

Alltså mät upp 520 gram pellets, ta bort slangen från skruven som matar brännaren. Fyll internförrådet med pellets. Sen låter du brännaren gå, och du matar den manuellt med dina uppmätta 520 gram. När det går åt 520 gram på 10 minuter har du matningen rätt.

När jag körde 6mm fick jag sänka matningen. &mm "rinner" lättare i matningen.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: BeQuem 20D och Stora Enso 6 mm-pellets

Inlägg av nyman »

Jag kör ingen installatör alls. Bytte till kedjematning, drog igång brännaren och sedan har den gått.
För inställning springer jag inte ens ut ock tittar på röken längre utan använder Stegatorparns metod.
En rörformad sladdlampa stoppas in i rökröret och då ser man väldigt enkelt om det kommer rökpuffar. Då får man höja fläkten ett steg och prova igen vid nästa start.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar