Värme2

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
BionetPlus
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 04 mar, 2018 14:06

Värme2

Inlägg av BionetPlus »

Vi fick en riktigt dålig sändning pellets från Laxå som gjort att jag fipplat lite väl mycket i inställningarna. Och jag råkade ändra effekt. När jag ändrat tillbaka till 15, som det ska vara, hade allt "nollställts" och plötsligt funkade ingenting som det skulle. Plötsligt hade jag inte bara "VÄRME", temperaturen i shunten ut till elementen, utan också en "VÄRME2" som jag inte riktigt fattar var den mäter. Dessutom finns en meny för Pelletslager, fast vi har veckoförråd, så det vet jag inte hur man ändrar tillbaka. Största problemet är att den inte längre värmer acktanken som den ska. Det vattnet håller sig kring 40 verkar det som. Pannan värmer bara vattnet i pannan, och hur vattnet i acktanken blir just 40 vet jag inte, börvärde på både "VÄRME" och "VÄRME2" är 1 och det vet jag inte hur an ändrar! Jag tycker inte heller att cirkulationspumpen mellan ackumulatortanken och pannan går. Så något verkar vara felinställt. Och som sagt "EFFEKT" var det enda jag ändrade, men det verkar ställt till det kopiöst.

Tror pannan heter Ariterm Bionet+ 12. Vore ju otroligt bra om någon visste vad jag kan ha ställt till med.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värme2

Inlägg av Stegatorparn »

Är inte klar över vilken brännare du har.

Bionet +12 är avsedd för 12 kW effekt. Har du ändrat till 15 kW har du förmodligen bytt brännare eller gjort en fabriksåterställning.
Kontrollera i servicemenyen om difftank är satt till Ja.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Värme2

Inlägg av Weyland »

Hej,

Jag råkade göra detsamma att fippla med menyn på effekt på brännaren och fick värme2 i menyn. Jag har ett Bionet 12+-system med Bequem 20d och extern matning som går till en Dalatanken 750l. Men att jag överhuvud taget var och fipplade på inställningarna var för att pannan blivit överhettad och löst ut larm på maxtermostat efter nyleverans av 6mm pellets (brännaren tidigare inställd på 8mm)

Jag råkade ändra från 20kw på effekt till något annat och sedan tillbaka på 20kw vilket nollställde värden, inte minst diff tank till Nej (Ska vara ja, ca 20 grader). Men jag var tvungen att skjuta över varmvatten manuellt genom att värma pannan och sedan testa utgångar=diff tank, vilket sköt över varmvatten från panna till tank. Shunten som skall styra överföringen hade slutat gå, tekniker mätte voltvärden på styrkortet i pannan, elen satt i utgång 35 men skall sitta i 34 (har dock funkat i 12 år), när han ändrade började shunten snurra och tanken blev varm automatiskt.

Nu skedde detta i Mars ser jag så du har säkert åtgärdat det redan, vet du mer om vad värme2 mäter, för egen del verkar det vara pannans temperatur i mitten av tanken där en givare sitter.
Senast redigerad av Weyland den tis 05 feb, 2019 13:56, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Värme2

Inlägg av Weyland »

Stegatorparn skrev: sön 04 mar, 2018 23:38 Är inte klar över vilken brännare du har.

Bionet +12 är avsedd för 12 kW effekt. Har du ändrat till 15 kW har du förmodligen bytt brännare eller gjort en fabriksåterställning.
Kontrollera i servicemenyen om difftank är satt till Ja.
Går bra att använda brännare med högre kW-effekt till Bionet 12-pannan men då är matning- och fläktvärden begränsade så effekten fortfarande totalt blir max 12kW. Nja, här skrev jag galet, effekten kan bli högre och eldningarna kortare med mer effekt men samtidigt brinner mer pellets för kråkorna då märkeffekten är 12Kw.
Senast redigerad av Weyland den tis 05 feb, 2019 13:58, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Värme2

Inlägg av André »

Har för mej att de,är samma fabriksvärden oavsett brännarval :roll:
Men då har man filat bort inställningarna och trist om man inte minns eller har dom antecknade
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar