Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
PO83
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 mar, 2018 12:36

Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av PO83 »

Hej.
Helt färsk här på forumet.
Vi flyttade till hus på Gotländska landsbygden för ca 2 år sedan hus byggt 1908, trähus reveterat 125kvm boyta som ska värmas + källare. Vi har ett värmesystem bestående av:
Kombipanna Gaselle Quick-Up 45 (med både vedlucka & lucka för montering av BeQuem 20)
Solpaneler på taket
2st ElPatroner
Plattvärmeväxlare
3x Acc.Tank 500l / st

Så här långt har vi eldat med ved och första året gick det åt 30kbm (stjälpt mått), i är köpte vi 40kbm (stjälpt mått) och haft blåsigt och ovanligt kallt så förra veckan tog veden slut och bonden vi köpt ved av hade ingen mer torr ved så jag gav mig på att ringa förra ägaren och få lite info om pelletsbrännarn (BeQuem 20) som stått i källaren sen vi flyttade in. Jag rengjorde den och smorde smörjbara delar , installerade den och den startade på första försöket. Så långt allting ok, sen till min fundering - hur bör jag ställa in så att detta system fungerar optimalt mot mina acc tankar??

Som det är nu efter 3 dagars drift har den käkat 160kg 8mm pellets (16kg påsar) och tankarna visar 70grader i toppen och ca 38grader mitten o botten. Vi har 19 grader inställt på termostaten uppe i huset, hela vårat system är vattenburet med golvvärme i kök och ett av badrummen. Brännaren har ”bör” värde 70 grader, rökgas mellan 70-90 grader, panntemp ca 75grader. Röret vid laddpaketet ca 80grader.

Brännaren har gått konstant (nollställde status på antal kallstart/varmstart och dom visar efter 3 dagar båda 0) Den verkar gå i läge ”min”. På natten blir det kallare och på morgonen står tankarna på 40 topp, 35 mitt och botten, då har jag gjort så att jag manuellt höjt börvärdet till 75 på brännaren för att få den att växla läge till hög så den orkar värma tankarna sen efter en stund sänkt bör värdet till 70 igen, efter sisådär en halvtimme är då tankarna 70 i topp, ca 38 i mitt och botten och brännarn åter i min driftläge. Verkar inte riktigt rätt?

Undrar också över pannans fläkt som också går hela tiden, pannan drar ut röken neråt och bak upp i rökkanalerna och ut i skorstenen ska pannan och bequem fläkten båda gå eller ska jag ta ur strömmatningen till pannans fläkt?

Skruv o fläkt inställningar:
Hög
Skruv: 68%
Fläkt: 42%

Låg
Skruv: 46%
Fläkt: 25%

Min
Skruv: 25%
Fläkt: 20%

Mycket tacksam för hjälp!
Med vänlig hälsning, Peter
BeQuem 20, Gaselle Quick-Up 45, 3x acc tank a 500l, Solpaneler, Elpatron
PO83
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 mar, 2018 12:36

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av PO83 »

BeQuem 20, Gaselle Quick-Up 45, 3x acc tank a 500l, Solpaneler, Elpatron
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

När man kör en pelletsbrännare mot acktankar så brukar man bara använda den tank med varmvattenberedningen, de andra slavtankarna stänger man av, för att minska värmeförlusterna, på tilloppet men inte returen för att inte skapa ett skadligt över- eller undertryck i tankarna. Man kan givetvis ha alla tankar inkopplade om dom är välisolerade och man kan dra nytta av spillvärmen. Brännarens gångtider och stillestånd blir väldigt långa. Vad som är mest lönsamt får man själv försöka utröna.

Brännarens temperaturgivare ska placeras i ett dykrör i mitten på tanken och i brännarens servicemeny aktiverar man "Diff tank". Under Diff tank ställer man önskad temperaturdifferens mellan brännarens start- och stopptemperatur, t.ex. 35° (start 40° - stopp 75°).

Går brännaren med glödhållning avaktiverar man den och låter brännaren göra kallstarter, eftersom det kan bli mer än två timmar mellan starterna och det är onödigt att det ligger och pyr i koppen.

Brännarens elmatning skall alltid gå via ett överhettningsskydd i pannan som bryter strömmen om pannan kommer i kokning.

Pannans rökgasfläkt ska normalt vara avstängd vid pelletseldning och alla tilluftskanaler som används vid vedeldning ska vara stängda. All tilluft till förbränningen ska gå via brännarens fläkt.

När brännarens skruv- och fläktinställningar är rätt justerade har sotets färg på pannans eldstadsväggar en mellangrå nyans. Är sotets färg svart är fläkten för lågt ställd. Vid vitt/ljusgrått sot gäller omvänt, för hög fläkt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PO83
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 mar, 2018 12:36

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av PO83 »

Tack för ett bra och givande svar!
Några följdfrågor och kommentarer på det:
När man kör en pelletsbrännare mot acktankar så brukar man bara använda den tank med varmvattenberedningen, de andra slavtankarna stänger man av, för att minska värmeförlusterna, på tilloppet men inte returen för att inte skapa ett skadligt över- eller undertryck i tankarna. Man kan givetvis ha alla tankar inkopplade om dom är välisolerade och man kan dra nytta av spillvärmen. Brännarens gångtider och stillestånd blir väldigt långa. Vad som är mest lönsamt får man själv försöka utröna.
Jag kommer inte åt tankarna utan att riva väggar, dom är inbyggda och isolerade.
Förra ägarna gjorde det, finns några hål i väggen strax över golvet in mot tankarna där man kommer åt några handtag/vred för av och på men har inte en aning om vad dom reglerar, finns inte uppmärkt eller på nån ritning. Sen kommer jag åt luftning vilket sitter ett handtag och ett rör högt upp i samma vägg.
Brännarens temperaturgivare ska placeras i ett dykrör i mitten på tanken och i brännarens servicemeny aktiverar man "Diff tank". Under Diff tank ställer man önskad temperaturdifferens mellan brännarens start- och stopptemperatur, t.ex. 35° (start 40° - stopp 75°).
Av det jag kan se så går DIN kontakten i brännaren upp till taket där den är klippt och så sitter det kopplingsplintar på 3st kabelpar varav ett går in till acctankarna, ett par inte inkopplat och ett par har en kabel ut i ena plinthålet och tillbaka in i andra plinthålet (ihopkopplad slinga). Funderar på om den får rätt temp då acc tankarna kan gå ner till tex 40grader på natten och brännarn indikerar 66 grader (70 grader bör värde) Difftank ej aktivt i nuläget utan brännarn går hela tiden, den verkar inte fatta vilken effekt den behöver ligga på för att få upp tankarna i 70 grader..???
Går brännaren med glödhållning avaktiverar man den och låter brännaren göra kallstarter, eftersom det kan bli mer än två timmar mellan starterna och det är onödigt att det ligger och pyr i koppen.

Brännarens elmatning skall alltid gå via ett överhettningsskydd i pannan som bryter strömmen om pannan kommer i kokning.

Pannans rökgasfläkt ska normalt vara avstängd vid pelletseldning och alla tilluftskanaler som används vid vedeldning ska vara stängda. All tilluft till förbränningen ska gå via brännarens fläkt.
Brännaren är inställd med glödhållning 60min (förra ägarens inställningar), ska stänga av det och testa.
Elmatningen går via pannans överhettningsskydd.
Pannans rökgasfläkt har jag ingen avstängning till utan vad jag kan se så är det enda att koppla ur fläktens strömmatning på baksidan av pannan, ok att göra så?
Övriga tillluftskanaler har jag inte koll på, hur kan man undersöka det?, menar du i skorstenen eller pannan?
När brännarens skruv- och fläktinställningar är rätt justerade har sotets färg på pannans eldstadsväggar en mellangrå nyans. Är sotets färg svart är fläkten för lågt ställd. Vid vitt/ljusgrått sot gäller omvänt, för hög fläkt.
Ok, undersöker vid första sotningen helt enkelt!
BeQuem 20, Gaselle Quick-Up 45, 3x acc tank a 500l, Solpaneler, Elpatron
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av Stegatorparn »

Ett samtal med förre ägaren hur givarkablarna är kopplade och var givare/givarna är placerade är värdefullt för att förstå hur det är tänkt att fungera samt vilka förbättringar man kan göra för att optimera systemet.
Försök få honom att göra en principskiss med ventiler inritade så blir skötseln mycket enklare.

Vad jag förstår så sitter det ingen brännargivare i pannan i alla fall.
Dom temperaturer du redovisar tyder på att ackumulatorerna inte utnyttjas effektivt.

Prova att dra ur sladden till rökgasfläkten. Luften som fläkten suger in i pannan vid vedeldning kommer in via luftintag i fronten. Nu kan jag inte din panna men vissa Gasellepannor har en elektromagnet som stänger tilluften till eldstaden. Kontrollera att tilluftsventiler i pannan verkligen är stängda, annars kyls pannan av tjuvluft och pelletsförbrukningen skenar.

Tilluftsventil till pannrummet måste alltid stå helt öppen och den fria arean skall vara minst lika stor som skorstensarean.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PO83
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 mar, 2018 12:36

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av PO83 »

Jag ska definitivt slå förre ägaren en signal och kolla givare och reglagen för tankarna som går att komma åt.
Testar ikväll att koppla ur fläkt och kolla om jag får difftank att fungera.

Pannan har en elektromagnet som stänger tillluft när man trycker in den, när vi vedeldar och vedluckan hänger på så trycks brytaren in när luckan stängs och om rökgaserna är under 70 grader så går inte fläkten och tillluft i fronten stryps.

Då kan man antingen köra tändbrasa med luckan lite på glänt (tills rökgas över 70 grader) eller starta fläkten manuellt med en brytare som gör att tillluft+fläkt går 20min sen går den av sig självt så fort rökgaserna är över 70 grader.

Ska kolla tillluft och exakt vad brytaren gör i pannans manual för säkerhetsskull. Den brytaren bryter inte när luckan för pelletsbrännaren är på, i såfall får jag bryta den manuellt genom att trycka in den och kila fast den eller tejpa en gaffa över eller nåt. Återkommer när jag tror mig kommit nån vart..
BeQuem 20, Gaselle Quick-Up 45, 3x acc tank a 500l, Solpaneler, Elpatron
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av André »

Hur har det gått?

Till att börja med så ställ fläkt på brännaren i läge min/låg 0 då avaktivera dessa lägen och brännaren går enbart på läge hög och effekten i detta läge bör du köra i 20kW, brännaren ska då förbruka 700 gram/10 min med fläkt 55%.

Brännartermostaten ska sitta på tanken, ca 35 cm från toppen har jag min och pillade in den mot tanken där stigaren/laddröret går in i tanken. Då laddomat används måste stopptempen vara något högre än laddtempen annars kommer brännaren stoppa direkt laddomaten startar, jag har 78 grader laddtemp och stopp/börvärdet på 81 grader då stoppar brännaren när tanken är 65 i botten.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av Weyland »

Stegatorparn skrev: sön 01 apr, 2018 23:15 Går brännaren med glödhållning avaktiverar man den och låter brännaren göra kallstarter, eftersom det kan bli mer än två timmar mellan starterna och det är onödigt att det ligger och pyr i koppen.
Jag har 60 min glödhållning, de riktigt kalla dagarna går det mindre än en timme mellan eldningarna, men ofta är glödhållningen inte nödvändig. Men varför är det dåligt/ onödigt att det pyr i koppen? Tar det ström att hålla glödhållning? Hur funkar glödhållning?
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av Stegatorparn »

Under glödhållning matas lite pellets fram för att inte glöden ska slockna. Ligger det och pyr är förbränningen ofullständig och under längre tid finns risken att det bildas tjära i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av Weyland »

Stegatorparn skrev: tor 17 jan, 2019 14:44 Under glödhållning matas lite pellets fram för att inte glöden ska slockna. Ligger det och pyr är förbränningen ofullständig och under längre tid finns risken att det bildas tjära i pannan.
Ok, jag ska stänga av glödhållning så får den göra kallstarter framöver. Verkningsgraden är väl sämre vid kallstart men kanske är bättre än att tjära bildas eftersom det pyr i eldkoppen 60 min efter varje eldning.

Är glödhållning (60min) bra effektmässigt om det behövs eldas minst 1ggr/h eller är det aldrig bra med den funktionen?
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av Stegatorparn »

Du får prova dig fram och se vad som funkar bäst i din anläggning. Glödhållningstiden går att justera både upp och ner.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av André »

Weyland skrev: tor 17 jan, 2019 13:28
Stegatorparn skrev: sön 01 apr, 2018 23:15 Går brännaren med glödhållning avaktiverar man den och låter brännaren göra kallstarter, eftersom det kan bli mer än två timmar mellan starterna och det är onödigt att det ligger och pyr i koppen.
Jag har 60 min glödhållning, de riktigt kalla dagarna går det mindre än en timme mellan eldningarna, men ofta är glödhållningen inte nödvändig. Men varför är det dåligt/ onödigt att det pyr i koppen? Tar det ström att hålla glödhållning? Hur funkar glödhållning?
Du kan även testa med ändå längre glödhållning, även med kallstart så kommer de lyra tills det brunnit ut och det tar minst 90 min om inte slussen är slut då självslocknar de snabbare så lyra lär de göra oavsett vad man använder för läge.
Tar ingen ström alls med glödhållning däremot startar pannan/förbränningen mycket snabbare, här själv ändrat startade så de går snabbare att starta med kallstart men de tar ändå 25-27 minuter innan tanken börjar laddas mot max 10 minuter om man kör på underhållsglöd.
Sen vid kallstart matar den in 480 gram eller nått liknande jämfört med 55-60 gram varje 60-90 minuter med underhållsglöd, här aldrig haft problem med sot/tjära i pannan med underhållsglöd men de kan ju bero på att pannan går minst 2 timmar vid varje start så ev beläggning brinner upp. Även startade består av mycket lysande då den står och inväntar glödbädd 10 minuter utan fläkt i startade. Jag har sänkt tiden från 10 min till 3 min.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av Weyland »

själv ändrat startade så de går snabbare att starta med kallstart men de tar ändå 25-27 minuter innan tanken börjar laddas mot max 10 minuter om man kör på underhållsglöd.
Jag såg i någon tråd där du nämnde att man kunde ändra sekvens för att korta ned kallstartstiden. Det skall jag göra för när den kallstartar häller den ut en massa pellets i asklådan innan den bolmar bakvägen för att efter det sätter igång en rejäl låga. Men tror allt detta är relaterat till lite för frisk matning/liten pellets.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Injustering BeQuem 20 mot acc tankar, optimal drift?

Inlägg av André »

Överfyller den koppen?
Kan de va 12 kW koppen som sitter där?
Ja de är ju under effektmenyn man väljer 65 istället för 5 som man gör för ändring av effekt.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar