Funktion flödesvakt.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JockeSamuelsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 08 feb, 2014 19:43

Funktion flödesvakt.

Inlägg av JockeSamuelsson »

Hej.

Har en thermia biomatic 20+ från 2006 som jag funderar lite över hur flödesvakten och den interna cirkulationspump ska fungera.
Verkar som min cirkpump går hela tiden nämligen.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Funktion flödesvakt.

Inlägg av CPMS »

Kolla så inte brytaren för pumpen är till, då går den hela tiden.
Annars så när man öppnar varmvattenkranen börjar det strömma kallvatten in genom värmeväxlaren och flödesvakten, då ska flödesvaktens kontakt slutas och starta den interna pumpen som cirkulerar pannvattnet genom värmeväxlaren som då värmer upp tappvarmvattnet.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
JockeSamuelsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 08 feb, 2014 19:43

Re: Funktion flödesvakt.

Inlägg av JockeSamuelsson »

Tack för svaret. Jag hade ju givetvis fattat det hela som att den knappen skulle vara på för att pannan skulle producera varmvatten överhuvudtaget. Ställde den på 0 o tappade lite vatten o pumpen startade direkt.
smorgos
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 04 maj, 2014 20:38
Ort: Limmared

Re: Funktion flödesvakt.

Inlägg av smorgos »

Bör man ha knappen för varmvatten av eller på?
Min har alltid stått på..
Ariterm Biomatic 20+ -06
Enplansvilla från -62 på 80kvm med lätt uppvärmd källare.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Funktion flödesvakt.

Inlägg av CPMS »

Har man den alltid "på" så får du varmvatten lite fortare men du värmer istället upp elektroniken i pannan och även pannrummet i onödan så jag skulle nog köra med den av om det fungerar bra ändå.

Brytaren är nog till för om flödesvakten går sönder/fastnar kan man ändå i nödfall få ut varmvatten.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
freman
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 30 maj, 2005 09:36

Re: Funktion flödesvakt.

Inlägg av freman »

Hej! Lånar tråden lite.

Min flödesvakt har lagt av och frågan är ju om jag ska bry mig om att byta ut den eller inte.
Har kört med cirkulationspumpen på konstant i en månad utan problem men vill ju inte sabba något!

Uppvärmd elektronik = kortare livslängd? Pannan är från 2005 så den är ju inte helt fräsch!
Att pannrummet blir varmare kan jag strunta i men förbrukningen ökar lite antar jag?

Vad är nackdelarna i övrigt?

Mvh Fredrik
Biomatic 20+ från 2005
Skriv svar