Driftproblem Bequem15

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
DanneLööke
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 19 jan, 2019 20:05

Driftproblem Bequem15

Inlägg av DanneLööke »

Hej!

Jag är ny trådkapare på forumet, men använt trådar löpande.....men nu finner jag inget svar någonstans.

Kör en Bequem 15 i en gammal Albinpanna.
Gått problemfritt flera år, men stod över förra vintern.

Startade upp när tempen sjönk i höstas och fick den inte att gå ordentligt.
Har bytt nivågivare och även optovakt pga "kontrollera Optovakt" upprepade gånger.
När jag gjort det verkade den gå med lite dåligt flås liksom med svart rök ur skorsten.
Sedan vart det stopp i interna matningen så jag plockade isär ALLT och smorde och gjorde rent, då började pelletsmatningen fungera prickfritt igen.

Jag smorde fläkten eftersom min pelletsbrännar-Gandalf förselog detta som lösning på svartrykandet.

Nu är det så att eldningen verkar som vanligt, med vit rök/värmedaller ut skorsten, men den bryter på Optovakten efter att startfaserna gått och den går på driftläge HÖG.
Står jag och övervakar i Serviceläge så står Optovakt på 99 på HÖGdrift, men helt plötsligt går den ner på 1 i värde.....kan hoppa igång igen varefter den går ner på 1 igen....lämnar jag pannrummet så går den på "Kontrollera optovakt" efter cirka 10min. Det är full låga i pannan och Optovakten är klar som en vår-is =) men ändå slår den ifrån.

Hoppas jag fick med all info utan att yra till det så mycket :)
Tacksam för tips, i min hjärna är det kanske kretskortet eller någon kontakt som är glapp/paj. Men händer inget om jag rör kabel/kontakter eller tar ut och sätter i kontakten till vakten.

Tacksam för svar.

Mvh Danne
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftproblem Bequem15

Inlägg av Stegatorparn »

Låter onekligen som glapp i optovaktkretsen.
Om du kortsluter optovaktens ingångar med en kabelstump, får du stabilt 99 då för optovakten? Borde fungera när brännaren är i viloläge.
Om inte, är det glapp i kabeln till kretskortet eller dess anslutning.
Stabilt högt värde indikerar problem med optovakten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
DanneLööke
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 19 jan, 2019 20:05

Re: Driftproblem Bequem15

Inlägg av DanneLööke »

Har kollat kablar och allt kring detta.
Skall starta nu och se hur det går.

Vilket är lämpligt börvärde för optovakten? Står på 50% men hittar i en manual online att installationsinställning på denna är 20%.

Tack för svaret.

Mvh Danne
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Driftproblem Bequem15

Inlägg av André »

Även en ny oprövat kan vara fel på så jag skulle skaffa en ny, kräva en ny.
Börvärdet 50% ska gå fint om allt är som det ska om man inte fått den kortamodellen av optovakten då kan man måsta sänka till under 20% , den går köra med trasig optovakt om man ställer värdet på 1% men då ska man köra med underhållsglöd. Kör man med kallstart och den skulle missa tända av någon anledning kommer man packa pannan full med pellets.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar