Ryker in genom brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Ryker in genom brännaren

Inlägg av xJom »

Jag har problem med att röken går baklänges. Det sipprar sakta in rök via pelletsslangen i toppen på brännaren.
Jag har bytt slussimpellern och tagit isär och satt ihop allt. Det ser bra ut. Hade pelletsreparatör ute i 4 timmar som inte hittar något fel. Mätte upp draget (det är väldigt skjuts i draget, men han ställde ändå ner dragbegränsaren så att det knappt öppnar sig alls.)

Sedan ställde han upp fläkten ganska högt utan att lågan blev svetslåge-vit, men det drar ändå in rök bakvägen.

Är det någon som har någon mer idé? Jag kan ju inte alls mer än den som utger sig för att vara professionell, men det kanske finns någon idé här på forumet? Någon som tänker lite "utanför boxen" så att säga.
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Ryker in genom brännaren

Inlägg av CPMS »

146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Ryker in genom brännaren

Inlägg av xJom »

Tack!

Jag har dock redan monterat dit en liten ståltråd där som hindrar pellets från att kila fast.
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ryker in genom brännaren

Inlägg av Stegatorparn »

Tror ändå att det lilla röret är tätt.
Hur skulle en ståltråd förhindra att smul fastnar?
Rörets tvärsnitt behövs för at skapa ett litet övertryck i matarröret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Ryker in genom brännaren

Inlägg av Weyland »

Jag råkade ut för detta, se mina bilder och jag fixade detta i denna tråd. https://pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=18847
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in genom brännaren

Inlägg av André »

Är slussen bytt så är det troligen röret som är tätt eller för dåligt drag just vid uppstart som brukar va problemet, men varför installatören ökade fläkten förstår jag inte då det snarare brukar förvärra dessa problem.
Sommartid kan de va idé att köra brännaren på 8-10 kW men ändå rätt justerad.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Ryker in genom brännaren

Inlägg av xJom »

Uppföljning:
Jag fick till slut bottenskruven bytt, då den var nernött. Nu har brännaren rullat på ett par månader, så jag antar att det var den som var problemet.
God fortsättning på julhelgen!
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Skriv svar