Överfylld bränna kopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hassemålare
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 19 jul, 2012 10:59

Re: Överfylld bränna kopp

Inlägg av hassemålare »

Har haft en tekniker här som har joxat med inställningarna...så den går bättre men ej helt optimalt han kommer tbx efter nyår med instrument för att mäta dom oförbrända gaser som läcker ut...ska, fixa bild..
hassemålare
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 19 jul, 2012 10:59

Re: Överfylld bränna kopp

Inlägg av hassemålare »

Får ej ner inmatningen till brännaren har ju haft en tappdrift innan har nu kedjedrift måste man kanske byta prog på kortet eller räcker det kanske att få ner effekten.Kan bara få ner inmatningen till 50% på den effekt ja har nu.Hade ju en tekniker här blev väl lite bättre ett tag men sen så blev det mera likt innan.Dragregulatorn funkar bra...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Överfylld bränna kopp

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ingen styrning i utbytesbrännaren då utan du använder fortfarande pannans styrning?
Är det fortfarande problem med överfylld kopp?

I inställningarna väljer man vilken brännare (effekt) man har. I ditt fall misstänker jag att 40 kW brännare inte finns som alternativ utan vald brännare är fortfarande 50 kW. Därav ligger matningen lite högre.
Effekten bestäms av matningen och luften får anpassa därefter. Lägsta matning 50% är nog inget att göra åt, utan öka luften tills koppen håller en normal nivå.

Att välja en 25kW brännare tror jag inte på då brännarkoppen är för stor för bra förbränning, samt att du kanske behöver högre effekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hassemålare
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 19 jul, 2012 10:59

Re: Överfylld bränna kopp

Inlägg av hassemålare »

ja det är pannan som styr allt Såg att posten att ren blåsa koppen den finns inte med?? Såg att det fanns lägre effekt läge som du säger 25kw är nästa nivå som jag kan gå ner till.ja den fyller fortfarande koppen o asklådan behövs tömmas vart 3-4 dag ibland bättre aska o ibland halvförbränd pellets ..har varit nere på 28% på fläktarna...får ha hit teknikern igen o snacka lite hur vi gör det.
Skriv svar