Bronslager-kullager

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Bronslager-kullager

Inlägg av Becker »

Hallå!
Jag har inte hängt här på forumet på länge... Brännaren har fungerat fint sedan jag byggde om den till kedjedrift :D

Men nu tänker jag riva brännaren och kolla om något är slitet och behöver bytas.
Då började jag fundera på de bronslager, glidlager som sitter på axlarna från skruvar och sluss. Några av er har bytt några eller alla till kullager. Vad bytte ni till, och hur har det gått? Bättre eller sämre än glidlager??
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bronslager-kullager

Inlägg av CPMS »

Ska finnas någon tråd om det och om jag kommer ihåg rätt går det att få dit ett standardlager på ett ställe och på ett annat måste man arborra upp slussen? för det finns inget som passar.
Skulle nog inte bry mig om att byta till kullager utan köra med glidlagren, är nog lätt att det tränger in spån/damm genom tätningen på kullagret.
Min glappar nog några millimeter men det enda som händer är att det blir lite spån under brännaren.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar