Bequem 20: Åt vilket håll ska brännarskruven rotera?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pq
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 02 jan, 2008 12:26
Ort: Stockholm

Bequem 20: Åt vilket håll ska brännarskruven rotera?

Inlägg av pq »

Hej
Har bytt impeller och rensat lufthålet från fläkt ner till brännarskruven . Nu vill motorn inte dra runt allt utan stannar...

Får känslan att kedjan går åt andra hållet men är ej säker. Brännarskruven roterar moturs. Är det rätt?

Rädd att jag växlat polaritet på motorn. Om det nu går...

Tänkte jag ställer frågan här innan jag plockar isär allt igen.

Det är en bq20 ombyggd till kedjedrift.
Senast redigerad av pq den ons 23 dec, 2020 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Bequem 20: Åt vilket håll ska matarskruven rotera?

Inlägg av nyman »

På min bequem ombyggd till kedja snurrar allt åt vänster. Med dålig kondensator var riktniningen obestämd men mest stillasående.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
pq
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 02 jan, 2008 12:26
Ort: Stockholm

Re: Bequem 20: Åt vilket håll ska brännarskruven rotera?

Inlägg av pq »

Tack! Har öppnat och kollat. Allt snurrar åt rätt håll förutom brännarskruven som har kilats fast...

Undrar om det är pellets av dålig kvalitet? Sca 8 mm på säck som känns korta och trasiga...
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bequem 20: Åt vilket håll ska brännarskruven rotera?

Inlägg av CPMS »

Ser dom ut som dom till vänster?
Fick en pall sådana och brännaren gick inte bra efter det, hög förbrukning och externskruven fastnade.
Pratade med SCA och tydligen är det olika tillverkningsmetoder som dom använder som gör pelletsen så olika men det var inget fel på den enligt deras tester. Vanligtvis ser min pellets ut som den till höger.

Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
pq
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 02 jan, 2008 12:26
Ort: Stockholm

Re: Bequem 20: Åt vilket håll ska brännarskruven rotera?

Inlägg av pq »

De ser precis ut som de till vänster. Åkte förbi Bauhaus och plockade upp ett par säckar. Ska testa med dessa när jag rensat brännaren.
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
Skriv svar