Rök från pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Rök från pannan

Inlägg av xJom »

Hej!

Jag har problem med att vit stickande rök sipprar ut från pannan (Biomatic 20+). Just nu luktar det i hela huset och jag har slagit över på el, efter ha studerat pannan en stund (så länge jag vågade utan att riskera hälsan).

Röken sipprar INTE från packningen utan från genomförningen (bakom läppen där packningen sitter). Vid hårt tryck sipprade dessutom upp från själva slusshuset.

Pannan är sotad för tre veckor sedan och rökgastemperaturen har hållt sig mellan 52 och 62 grader sedan dess. Optovakten har dock sotat igen två-tre gånger under denna period.

Är det någon som har någon idé/tips/glatt tillrop som kan vara till hjälp för att komma till rätta med problemet, så är det högst välkommet.

mvh
/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Did you have warm temperatures outside?

Because if this is above +10°C it can happen, that the chiminey doesn´t work optimal. A help could be to manually open the draglucka a bit !
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Du har inte fått ett skatbo i skorstenen?

Här får fåglarna pippi på att bygga bo i skorstenarna så fort det blir vår, är tvingad att ha galler över skorstenen för att förhindra det.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Inlägg av xJom »

Jag ska kolla skorstenen ordentligt när jag kommer hem, och ta kontakt med säljaren också eftersom vi hade problem med att optovakten sotar igen också. Visst har det blivit varmare, och jag petade igen dragregleraren och då tyckte jag att det kom mindre rök in i pannrummet, men det försvann inte helt.

Menar ni att man inte kan få helt tätt runt brännaren?
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Det ska ju vara helt tätt där, men om skorstenen är täppt måste ju röken ta sig ut någon stans, och då kanske det är läcker runt anslutningen mellan brännare och panna.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Jag hade också rökproblem igår. Gjorde som libi sa, öppna spjället och såg till att elda en stund så det blev varmt i röret.
Men hur har du ställt med draget i skorsten då?
När jag får min optovakt igensotad, då har jag fyllt med aska men det tar några veckor att göra det.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Min panna läcker in lite rök vid uppstart efter att den varit avstängd en längre tid (sotning t.ex) men det slutar efter 10 sek när elden tagit sig.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Inlägg av xJom »

Nu har jag provat att starta pannan igen, med fatalt resultat!
Pannrummet var efter en halvtimme fylld av denna stickande fräna rök, och när jag undersöker brännutrymmet så har det lagt sig någon tjärliknande beläggning på ytorna. Läbbigt... Röken kom dessutom också ut genom skorstenen. Det såg ut att bolma på "som vanligt" ungefär.

Kan det vara dålig pellets?

Eller kan det vara efterverkningar till den dåliga förbränningen som jag tror att jag har?

Det var iallafall inget skatbo i skorstenen. Bara svart sot...

Jag ska försöka sanera pannan lite, och se till att återförsäljaren pallrar sig hit för att göra en bedömning av läget också.
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

Kolla upp om du har mycket oförbränd pellets (inne i pannan).
Är det sot eller aska som täcker optovakten?
Ser ut som du har dåligt drag eller så läcker det mycket tjuvluft.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Inlägg av xJom »

ctctotal skrev:Kolla upp om du har mycket oförbränd pellets (inne i pannan).
Är det sot eller aska som täcker optovakten?
Ser ut som du har dåligt drag eller så läcker det mycket tjuvluft.
Japp. Mycket oförbränd pellets blir det. Mycket svart sot och aska i behållaren. Det som täcker optovakten är dels ett lager av det tjärliknande sedan på det sot i ett nästan millimeter-tjock lager.

Dåligt drag är det säkert, men det är inte stopp i skorstenen iallafall. Henric (BBT) tyckte att man skulle öka fläkten och se till att dragregleraren inte öppnar sig så lätt.
Om jag kör med Norska pellets så får jag säkert minska matningen också.

Jag har dock inte lyckats sanera pannan, och tänkte vänta tills efter Henric har varit ock inspekterat.

Kan man använda ungsrent i hela pannan, för klägget sitter ganska hårt?
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

låter som om inte fläckten jobbar tillräkligt.. Öka på fläkten med några %..

Ställde inte installatören in Brännaren åt dig? allt verkar ju vara åt H-Vette..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur lång skorsten har du xJom??
Har du motdragslucka o vad är den ställd på, är draget uppmätt vid instalationen??
Öppnar motdragsluckan nån gång??
Är brännaren injusterad??
När sotades skorsten senast??
Har du bytt pellets o de är då som problemen uppståt??

När sotarn va här så sa hon att du märker ju om skorsten är i behov av sotning om inte draget orkar öppna motdragsluckan.. :shock:
Men om pannan sotat/tjärat mycket kanske pipan har så mycket beläggningar att du är utan drag nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Inlägg av xJom »

Den sticker upp en meter ovanför taknocken, i enlighet med gällande regler.

Motdragslucka finns, och den har jag, efter anmodan av installatören, ställt lite närmre skorstenen, så att den inte ska öppna så lätt.
Den har varit öppen mest hela tiden.

När jag ringde installatören och påpekade fel, så sa han att "jag har ju justerat in pannan", men han insåg också att något var galet. Jag har dock svårt att få kontakt just nu...

Skorstenen sotades i maj förra året.

Jag har bytt pellets två gånger, av olika anledningar. Den justerades in på leverantörens pellets. Sedan körde jag norska pellets (Vestmarka), men de tog slut hos min leverantör, och då blev jag tvungen att tillfälligt köra på BooForssjö, och problemen började nog redan när jag bytte till norska, men pannan har verkligen sparkat bakut efter att den kör nu på BooForssjö.

Som sagt, det ryker ur skorstenen samtidigt som pannrummet fylls med rök. Lutar det inte åt att de räcker med att öka fläkten?
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tänkte på skorstens längd o diameter men då motdragsluckan öppnar så ska de inte va för dåligt drag i skorsten iaf..
Har du sotat pannan ordentligt??
Pannan borde ha sotat ändå mer med norsk pelletsen då den "sägs" ha högre energiinnehåll.. :?

Du bör nog sota pannan ordentligt o be att installatören kommer genast o justerar in brännaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Inlägg av xJom »

André skrev:Tänkte på skorstens längd o diameter men då motdragsluckan öppnar så ska de inte va för dåligt drag i skorsten iaf..
Har du sotat pannan ordentligt??
Pannan borde ha sotat ändå mer med norsk pelletsen då den "sägs" ha högre energiinnehåll.. :?

Du bör nog sota pannan ordentligt o be att installatören kommer genast o justerar in brännaren..
Precis så tänkte jag, men jag undrar hur jag ska få bort allt klägg?
Det går ju inte att få bort det med viskan, direkt... :(

Jag tror att soten kom först från Norska pelletsen, och sedan kom klägget med BooForssjö (fast det var inte uppenbart förrän den andra 20-säcksleveransen...)
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Skriv svar