Kontrollera slussens täthet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
benis
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 08 jun, 2006 14:36
Ort: Gällivare

Kontrollera slussens täthet

Inlägg av benis »

Har börjat att få detta felmeddelande i samband att brännaren stannar.
Det hjälper att starta om brännaren så kommer den igång igen.
Brännaren är från 04 och har funkat felfritt.
Detta fel kom för en månad sedan och efter det för två veckor sedan.
Nu har det kommit två fel på en vecka,antar att det är slussvingarna som börjar vara slut.
Håller ni med om att det är slussvingarna som måste bytas och isåfall var beställer jag dom (billigast)?

MVH
Nibe Combi VX
Thermia Bequem 15D
ett tomfat som förråd.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

När den har stannat har då backspärren, gångjärnet, legat där det ska??
Annars kan det vara så att det är mycket spån vid slussvingarna.
Det kan ju också vara dags att byta ut dom... :wink:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
benis
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 08 jun, 2006 14:36
Ort: Gällivare

Inlägg av benis »

Jupp backspärr och gångjärn var på rätt plats
kollade upp saken med en brännarleverantör och han sa att jag skulle kolla upp röret till optovakten och mycket riktigt det var en hel del sot där.
Jag rengjorde röret och nu verkar den snurra på som vanligt,åtminstonde dom 4 dagar som den hittils gått sen rengörningen.
Nibe Combi VX
Thermia Bequem 15D
ett tomfat som förråd.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Eftersom du har fått sot på optovakten så troligtvis har du för dålig fläkt eller lite för mycket matning och då brinner inte pelletsen ordentligt samt att sotet flyger in mot röret där optovakten sitter.
Optovakten skall man inte behöva rengöra om förhållandena är ok.
Kolla din fläktinställning skall ligga runt 34% med 70% matning.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
FC600
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 11:41
Ort: Skåne

Inlägg av FC600 »

Har du den nya doserskruven (tror jag att den kallas)?

Isåfall är det ett kännt problem som borde gå på garantin eller som någon sorts goodwill.
benis
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 08 jun, 2006 14:36
Ort: Gällivare

Inlägg av benis »

Den har funkat perfekt tidigare så jag tror att fläkt och matningen är ok.
Det är nog så att när jag hade sotat senast så har jag väl råkat peta in sot i röret (låter den gå såpass länge att den stannar när det blir för mycket sot/aska)med konsekvensen att ask nivån kommer nästan i höjd med röret för optovakten.

Doserskruven?? hur ser man att man har en gammal modell?
Nibe Combi VX
Thermia Bequem 15D
ett tomfat som förråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

benis skrev:Jupp backspärr och gångjärn var på rätt plats
kollade upp saken med en brännarleverantör och han sa att jag skulle kolla upp röret till optovakten och mycket riktigt det var en hel del sot där.
Jag rengjorde röret och nu verkar den snurra på som vanligt,åtminstonde dom 4 dagar som den hittils gått sen rengörningen.
Ibland kan den larma för sluss men det är sot på optovakten som är problemet.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

Nu har jag också fått det, kollade i service läget och hade låg nivå på optovakten trots rengjord kvällen före. Skumt tills jag såg att 2 av 4 stift hade lossnat på matarhjulet. Det blev mycket fläkt till lite bränsle. Så brännaren stannade eftersom glödbädden troligtvis inte räckte till.
Hittade faktist ett av stiften och slog in det och nu ökade optovakten från 25 till stadigt på 99% på högeffektläget (67% fläkt och 30%matning). när den gick ner på lågeffekt så började den bli lite fladdrig men optovakten var väl över 70%. Nu får vi se om glödbädden räcker till. Återkommer.


Sot eller aska i röret till optovakten är vanligt hos oss med gamla oljepannor, då man kör tills brännaren stannar pga optoröret är täppt av aska.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
sm7tjc
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 23:26
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Jag fick problem med sot på optovakten med jämna mellanrum. Jag fick rengöra varannan månad ungefär.
Till slut kom jag på att det förmodligen berodde på att det inte var tätt runt optovakten.
Den ligger ju i ett rör med en "gummituta" som tätning. Kablarna går ut genom denna "gummituta" och där läckte det ut luft vilket gjorde att det sotade på glaskolven.
När jag tröttnat på det så lindade jag vanlig gängtape på glaskolven. Med såpass mycket tape att det precis gick att trycka in den i röret så blev det tätt. Nu har det gått så i ett år utan antydan till sot.
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av T16_AeRo »

Lyfter en gammal tråd då jag fått detta felmeddelande 2ggr nu i dec. Efter omstart har pannan funkat i några dagar, men litar inte riktigt på den nu.

Är det optovakten jag ska fokusera på? Tog bort den nu men den var ren och fin. Tyvärr såg jag inte om det var sot i röret innan jag blåste rent det. Kan mycket väl ha varit det. Det ligger ju rätt så mycket sot som trillar ut då man drar ut hela brännaren på skenorna.

Sen är det lite svårt att veta hur långt in optovakten ska sitta i röret. Gummitutan som klämmer åt kablaget sitter ju lös, så röret går ju att skjuta fram o tillbaka några cm.

Slussvingarna bytte jag nu i oktober så dom borde ju inte gett upp redan.
Ariterm Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av André »

Förmodligen är det dax att byta slussvingar alt kan de gå ett tag till innan byte om man ställer ner glödhållningstiden, Det som händer är att Slussen inte håller tätt o då hinner glöden slockna innan de är dags att starta igen.. Behöver inte ryka in då man får detta meddelande..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av T16_AeRo »

Slussvingarna är ju bara ett par månader gamla. De måste ju hålla längre?? Jag bytte lite bussningar i höstas och passade då på att byta vingarna. :?
Ariterm Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av André »

Okej då är det inte slussvingarna för dom ska då hålla minst för 20 ton pellets..
Kolla hur det ser ut med matningen från förrådet så det inte hänger sej nånstans, de är inte alltid man får larm om att pellets saknas utan kan lika gärna stå kontrollera sluss
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av T16_AeRo »

Okej.. nästa gång det händer ska jag kolla om det finns nån pellets efter nedfallsröret.. eller om det är helt tomt
Ariterm Biomatic 20+
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av T16_AeRo »

Idag var pannan kall när vi kom hem.. samma felmeddelande. Det fanns pellets kvar efter nedfallsslangen så brännaren borde ju inte ha gått tom

Fler tips på vad jag kan kolla?
Ariterm Biomatic 20+
Skriv svar