Hur spänd skall kedjan vara???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
di5majo
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 17 maj, 2006 07:32
Ort: Karlstad

Hur spänd skall kedjan vara???

Inlägg av di5majo »

För ett tag sedan när jag sotade pannan tyckte jag att kedjesträckan mellan motor och brännarskruv var väldigt hårt spänd om man jämförde de andra två sträckorna.
Och nu igår hade brännaren stannat; vet inte om det berodde på detta - men gissar på det då motorn drog lite lätt utan resultat då pannan startades om.
Nu har jag lossat motorn och försökt att justera kedjan. Så nu kan jag lyfta upp kedjan ca 15 mm (motor-brännarskruv) och på de två andra sträckorna max 5 mm. Är det för mycket?
Kedjan fastnar lite på motorkugghjulet (följer med lite uppåt) innan kedjan dras mot brännarskruvens kugghjul.
Känns som jag borde spänna kedjan lite; men vad är lagom???
Ariterm Biomatic 20+ med MAFA veckoförråd.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Kedjan skall vara så spänd att man kan röra den ungefär 5mm ner eller upp.
Du nämner att kedjan verkar fastna på motorkugghjulet,har du kollat axeln som kugghjulet sitter på så att den inte är lite krökt?
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
di5majo
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 17 maj, 2006 07:32
Ort: Karlstad

Inlägg av di5majo »

Jag insåg att det var tanddrevet som var utslitet. Det var väl det som gjorde att pannan stannade. Satte in ett nytt och nu verkar det fungera som det skall.
Får kolla att jag ligger på runt 5 mm. Skall det vara så på alla sträckor mellan de tre kugghjulen?
Ariterm Biomatic 20+ med MAFA veckoförråd.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Sträckan mellan de andra kugghjulen är väl kortare rätta mig om jag har fel. Där ska de vara lite mer spända lite rörelse ska man ha så pass att när man trycker med fingret så rör sig kedjan.
Men troligtvis så var det p g a tanddrevet som brännaren stannade.
Smörj kedjan med kedjeolja och lägg kopparpasta på tanddrevets tänder så minskar förslitningen avsevärt.
Håller tummarna för att det funkar nu. :thumleft: :D
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar