Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Pengarna för en sådan justering är enligt mig pengar i sjön.
Du får ju ett antal roster för den slanten.

Har du testat att ställa ner brännaren i lågeffektsläge, och justera in enligt Stegatorparns metod?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Så är det tyvärr, får se om jag kan följa Stegatorparns råd.

Sen är frågan om jag ens behöver köra på högeffekt? Hur vet man det?

Förövrigt har jag nu testat det nya rostret par dagar, har dock inte inspekterat slitaget än. Däremot så riksständer den lite då och då så man får starta om pannan, finns det något jag kan göra för att avhjälpa detta? Misstänker att godset på detta roster faktiskt är tjockare än originalet även om det också anses vara tjockt.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Såvida ni inte värmer en mycket stor yta, så klarar brännaren det på låg effekt.
I synnerhet i Kristianstad..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Stegatorparn »

Om brännaren missar starten kan det bero på startdosen. Den bör vara minst 75 gram pellets.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

GoForIt Pellets skrev: lör 23 mar, 2019 15:05 Såvida ni inte värmer en mycket stor yta, så klarar brännaren det på låg effekt.
I synnerhet i Kristianstad..
Aha, bra att veta, enligt Värme Baronen så blir det dock inte fler inställningar när man ställer om den, endast att fläkten går att ställa vilket inte kommer hjälpa här.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Stegatorparn skrev: lör 23 mar, 2019 16:45 Om brännaren missar starten kan det bero på startdosen. Den bör vara minst 75 gram pellets.
Då får jag ta en närmare titt på det, tack!
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Värmebaronen undrade om tabulatorerna var kapade, normal längd är 75 cm, annars kan det vara en idé för att få ner förslitningen på rostret. De föreslog att ta ur turbulatorerna helt och se vilken temperatur vi hamnar på vid bränning. Efter ett test så kan vi konstatera att tempen på gastemperaturen har gått från 130-140 till 190-210 grader. Enligt värmebaronen hade det varit okay om den kommer upp till 180 grader, men hur är det med 210, är det direkt dåligt kanske?
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Stegatorparn »

Ingen bra idé att skicka ut den dyra värmen i skorstenen. Det ska gå att köra med alla turbulatorer i, åtminstone på låg effekt, så länge brännaren inte protesterar att fallröret blir för varmt och man kan lägga handen på det.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Värmebaronen håller med om att 210 grader är för hög temperatur att släppa ut, de föreslår att kapa 10 cm i taget på varje tabulator. Man vill hamn någonstans runt 160-170 grader för att få en bättre balans i hållbarhet på delar och peleltskonsumtion.

Om vi slår om till lågeffekt så kommer rökgastempen att sjunka ytterligare, det tar då längre tid för pannan att komma upp i temperatur. Värmebaronen kan inte säga om detta hjälper eller gör saken sämre, de föreslår att prova kapa turbulatorer.

Skulle det bli sämre så kostar 1 st tubulator 225 kr så totalt 678 kr.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Stegatorparn »

Temperaturen i brännarröret bestäms av effekten, alltså en bestämd mängd pellets och luft. Hur förbränningstemperaturen kan påverkas om man ändrar motståndet i pannans tuber, har jag svårt att förstå. Ändras motståndet i tuberna går rökgaserna snabbare genom tuberna, men effekten blir densamma ändå.
Tills jag blivit överbevisad om motsatsen, anser jag teorin om högre rökgastemperatur är bullshit.

Vill du testa vid andra rökgastemperaturer kan du skaffa en rulle billiga hålband på Byggmax och bocka till. Fungerar lika bra, istället för att kapa dyra originalturbulatorer. https://www.byggmax.se/catalogsearch/re ... C3%A5lband

Samma effekt kan uppnås om dragbegränsaren justeras om till 15-20 Pa som brännaren ska klara.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Då har det gått strax över 1 år och nu börjar man se förslitningar även på detta grövre roster i endplåten.

För att få pannan att fungera med detta roster fick jag göra följande :

- Ta bort läppen som ska bromsa ner pellets, troligen bromsar den ner för mycket och pelletsen lägger sig inte där det behövs som mest. Med läppen så lyckades inte pannan få eld par gånger i veckan.

- Öka startdosen till MAX

Det är fortfarande oklart varför rostret slits så mycket i endplåten, resten slits mer eller mindre inget. En gissning är ändå att när man tarbort läppen så hamnar det med pellets på endplåten och den ihållande värmen här gör att den degraderar. Med läppen verkar den som att den höll bättre men då startade inte brännaren alltid. Kanske är det så att jag behöver köpa ett annat roster som inte är lika tjockt och som tänder lättare och samtidigt montera tillbaka läppen för att undvika slitaget.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Skriv svar