Går några timmar sedan stopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Går några timmar sedan stopp

Inlägg av xrf »

Viking bio äldre modellen. Panna Värmebaronen.

Brännaren startar och går fint i några timmar sedan misslyckad start. Oftast ligger det ett lager aska och en omgång obränd pellets ovanpå.

Har varierat drag och pelletsmängder men ingen större skillnad.

Observationer:
1. Inre brännarröret börjar bli lite vågigt ytterst, blev svårt att få in det helt i det yttre röret så jag tog bort nån millimeter på det yttre röret. Nu är där ca 1 mm glipa mellan rören . Räcker det?
2. Ser också att det inre röret sticker ut ca 10 mm från det yttre röret, känns som för mycket. Så mycket tog jag inte bort. Kan man justera deras inbördes lägen eller skall jag korta av det inre röret några mm?
3. Nästa sak, ett hål har öppnat sig vid sidan av det yttre röret, alltså inte i metallen utan i det ljusa lite mjuka isolermaterialet ca 4-5 cm brett, ljusgrått. Där skall väl inte vara nåt hål?! Täta det med glasull? Köpa nytt? Vad heter det förresten?

Tacksam för hjälp

MVH
Jimmy
thumbnail_20210228_164002.jpg
thumbnail_20210228_164002.jpg (30.29 KiB) Visad 1494 gånger
thumbnail_20210228_163922.jpg
thumbnail_20210228_163922.jpg (36.72 KiB) Visad 1494 gånger
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Går några timmar sedan stopp

Inlägg av Stegatorparn »

1. Det ska helst inte vara någon glipa alls mellan inre och yttre rör som bilden visar. Luften som pressas in mellan rören av fläkten är avsedd att gå in i inre röret genom de borrade hålen och därmed delta i förbränningen.
Dina rörändar ser inte bra ut och borde nog bytas, både inre och yttre rör. Kanske går att knacka till yttre rör för bättre tätning.

2. Inre rörets utstick har ingen betydelse.

3. Verkar vara yttre isolerskiva som sitter mellan Yttre brännarrörets fläns och pannluckan, lite svårt att avgöra av bilden.
Den skarven ska vara lufttät, för att tjyvluft inte ska dra in i pannan och kyla den. Originalpackningen är ganska skör, men stenull eller glasullsisolering går lika bra.

Tycker du ska kolla startdosen, mäta upp driftdosen under 6 minuter och ev. justera, om du kör låg effekt samt justera fläkten enligt rök/icke rök metoden. Vid hög effekt justeras pelletsmatningen enligt Rök/icke rök metoden.
Modulerande läge anser jag är en onödig gimmick som man klarar sig bra utan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Går några timmar sedan stopp

Inlägg av GoForIt Pellets »

Luckisoleringen finns att köpa som reservdel.
Den finns dock i två olika mått. Se sidan 14-15 i Värmebaronens servicekatalog.
https://varmebaronen.se/ladda-ner-broschyr

Har problemen med driften dykt upp oväntat, fungerat tidigare och allt annat verkar rimligt, så brukar tyvärr ofta orsaken ligga i pelletskvalitén upplever jag.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Går några timmar sedan stopp

Inlägg av xrf »

Då skall vi se:

Har gjort lite mätningar precis

Startdos ca 40 gram

6 minuters drift utan något stopp ca 300 gram

Inställningar på kortet
Nr 22 startdos: ca kl 13
Nr 24 bränslemängd: ca kl 12
Nr 26 luft låg effekt: ca kl 11

Switchar
SW1
off
off
off

SW2
on
off
off
(minns inte varför den står i läge 'plastskruv', jag har ju en metallskruv i ett plaströr, kanske jag testade med att ställa i ON men det gjorde ingen skillnad, glömt ställa tillbaka sannolikt, hur stor skillnad gör det?)

Pelletskvalitet: tja jag har fått ganska mörk pellets, det är ganska korta bitar och en hel del mindre bitar i den också, skiljer från det jag brukat få kan jag tycka. Sen har jag haft ett lager med säckar 8 mm men jag tycker inte jag märker nån skillnad när jag kör med dem så ja det vete fasiken.
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Går några timmar sedan stopp

Inlägg av xrf »

Kan tillägga att ibland fylls hela påfyllnadsröret ända upp till skruvens utlopp vid motorn och motorn kör fast. Ibland kan man knacka på röret lätt och allt i det rasar ner mot rostret. Kan inte se nåt stopp eller avlagringar som skulle stoppa transporten ned utan det är mer som om det kommer för mycket pellets ibland. Detta händer kanske med några dagars mellanrum men misslyckad start av andra skäl händer nu flera ggr per dag.
Verkar inte vara konsekvent för mycket eller för litet med pellets.
Drömmer om pellets på nätterna ...:)
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Går några timmar sedan stopp

Inlägg av Stegatorparn »

Om vi börjar med dina inställningar, så är startdosen för liten. Bör ligga mellan 70-120 gram.

I drift ger brännaren c:a 13 kW till pannan i låg effekt.
Brännaren är inställd på modulerande drift, SW1-2 off vilket innebär att brännaren startar i låg effekt och efter 20 minuters drift går upp i hög effekt.

SW2-1 är inställd för plastskruv vilket du har och står alltså korrekt. I läge plåtskruv går skruven något längre tid för att ge samma mängd pellets.
Plaströret är glattare än plåtrör och pelletsen glider lättare.

En orsak till att fallslangen fylls kan vara att det matas fram lite för mycket pellets i förhållande till fläktinställningen.
Pellets hinner inte brinna upp tillräckligt innan nästa dos kommer, varför pelletsen till slut täcker slitsen i gaveln som låter flamvakten se elden.
Resultatet blir att brännaren tror att elden slocknat och fyller på en ny startdos och försöker göra en ny start och drar igång tändelementet.
Så kan det hålla på några gånger innan det blir "misslyckad start". Det är lätt att kontrollera pellets/luft-balansen genom att dra ut flamvakten och titta in i hålet om slitsen är täckt av pellets eller om bara eld syns. Täcker pellets hålet delvis , ökas fläktreglaget lite.
Har det väl börjat bygga upp med pellets i fallröret, kan hela slangen bli full trots att det brinner i brännaren.

Tycker att du ska bestämma dig för antingen låg eller hög effekt. Lättare att hålla koll på förbränningen och justera i ett läge.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Går några timmar sedan stopp

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag hade för några år sedan problem med en brännare jag skötte om, där det ibland utan förvarning plötsligt tog stopp och pellets fylldes på upp i slangen.
Där visade sig orsaken vara att det bildades en klibbig kådliknande yta i gaveln (bakom den hängande läppen) som gjorde att pelletsen fastnade där och byggde upp en kulle, som sedan förstärktes. Löstes genom att jag rengjorde gaveln noga med T-röd.
Problemet försvann lika oväntat som det kom, så antagligen var det väl något i pelletsen som störde även här..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Går några timmar sedan stopp

Inlägg av xrf »


[quote=Stegatorparn post_id=171773 time=1614710937 user_id=65341]
Om vi börjar med dina inställningar, så är startdosen för liten. Bör ligga mellan 70-120 gram.



I drift ger brännaren c:a 13 kW till pannan i låg effekt.

Brännaren är inställd på modulerande drift, SW1-2 off vilket innebär att brännaren startar i låg effekt och efter 20 minuters drift går upp i hög effekt.



SW2-1 är inställd för plastskruv vilket du har och står alltså korrekt. I läge plåtskruv går skruven något längre tid för att ge samma mängd pellets.

Plaströret är glattare än plåtrör och pelletsen glider lättare.



En orsak till att fallslangen fylls kan vara att det matas fram lite för mycket pellets i förhållande till fläktinställningen.

Pellets hinner inte brinna upp tillräckligt innan nästa dos kommer, varför pelletsen till slut täcker slitsen i gaveln som låter flamvakten se elden.

Resultatet blir att brännaren tror att elden slocknat och fyller på en ny startdos och försöker göra en ny start och drar igång tändelementet.

Så kan det hålla på några gånger innan det blir "misslyckad start". Det är lätt att kontrollera pellets/luft-balansen genom att dra ut flamvakten och titta in i hålet om slitsen är täckt av pellets eller om bara eld syns. Täcker pellets hålet delvis , ökas fläktreglaget lite.

Har det väl börjat bygga upp med pellets i fallröret, kan hela slangen bli full trots att det brinner i brännaren.



Tycker att du ska bestämma dig för antingen låg eller hög effekt. Lättare att hålla koll på förbränningen och justera i ett läge.
[/quote]


Det du skriver om att 'öka fläktreglaget' gör mig osäker, vad gör jag då?? Tack!

Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Går några timmar sedan stopp

Inlägg av Stegatorparn »

Jag utgick från att brännaren går med låg effekt och då justeras fläktreglaget nr 26 upp någon millimeter. Går brännaren med hög effekt måste istället bränslemängd nr 24 minskas någon millimeter.

När du drar ut flamvakten, har du c:a 10 sekunder på dig innan flamvakten måste tillbaka. Annars tror brännaren att elden slocknat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar