Byta termostat för pellets/olja?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Byta termostat för pellets/olja?

Inlägg av xrf »

Min termostat för pellets (tidigare olja) , den översta på pannan alltså, är paj.
Har beställt en ny och har kollat lite innanför panelen och den sitter ju skruvad och med några flatstiftskontakter. Det går nog ganska enkelt att byta tror jag. MEN sen går ju kabeln ner med en givare.
Hur gör jag där? Klarar jag det själv, normalhändig och noga med att stänga av eltillförseln. Lätt att följa kabeln ner innanför pannans plåt?
Tack :)
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Byta termostat för pellets/olja?

Inlägg av Snapphane »

Hej,
Så kul att någon är aktiv på forumet!
Hur har du konstaterat att termostaten är kass? Ingen säkring, tempskydd eller liknande som krånglar?
Känner inte till dina prylar.
Är det någon av dessa som sitter i pannan nu?
https://www.eldkraft.se/produkt/Termost ... rmebaronen Flatstift
https://www.eldkraft.se/produkt/Termost ... rmebaronen
”Kabeln ner med en givare” - menar du kapillärgivaren?
Vet inte hur givaren sitter men möjligen i ett dykrör. Det bör du kunna ta reda på lätt.

Ser inte ut att vara några problem att byte. Många här på forumet som är mycket mer kunniga än jag. Ta ett par bilder så får du nog lättare hjälp.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Byta termostat för pellets/olja?

Inlägg av xrf »

Hej!
Jo pannan gick bara högre och högre trots att jag vred ned pelletstermostaten till 0. Det hörs inga klickanden i den för övre och nedre templägen. Elpatronen går utan problem och där hör jag de två lägena.
Överhettningsskyddet löste ut vid dryga 100 grader och det kunde jag återställa när pannan svalnat ned under 80 grader. Trögt men man fick trycka hårt så gick det.
Kapillärgivare=nytt ord för mig, tack!
Jag kommer att följa den givarkabel som sitter där nu så borde det ju kunna gå bra. Mest att jag inte vet hur mycket som måste demonteras för att komma ned till ev dykrör (också nytt ord för mig!).
Jag väntar på termostaten som nog skulle bli lite fördröjd leverans av sa de på Eldkraft.
Ha det :)
Jimmy
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Byta termostat för pellets/olja?

Inlägg av Snapphane »

Hej,
Finfint. Jag kan inte garantera att Eldkraft har bästa pris.
Lycka till med fixandet. Härlig känsla att lämna pannrummet i triumf över att ha fixat problem!
Ha det varmt och gott.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar