Roster till Bio Viking nu finns det ett som håller

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det törs inte jag svara på, men det jag kan säga. är att de nya originalrostrarna från Värmebaronen, håller avsevärt bättre än tidigare. Jag har kört kring 15 pallar med det jag har nu, och det verkar kunna gå en säsong till. Sedan slipper man strul med tändningen. Min brännare startar 5 sek in i andra startcykeln varje gång. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fabban80
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 01 jan, 2010 23:20
Ort: Björneborg
Kontakt:

Inlägg av fabban80 »

jag köpte detta roster för drygt en månad sen. har fått en del misslyckade starter. vet inte om det beror på rostret eller nåt annat strul med min brännare.
själva rostret ser ut som det gjorde när det var nytt
cirka 180kvm, + 20kvm källare och pannrum
Gammal CTC 442 från -66, Viking Bio från -09
Eldar med Stora Enso
har eldat med pellets sedan Dec -09
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Jag bytte till ett sådant roster i början av december. Jag har kört 3000kg sedan dess. Rostret är i princip som nytt (självklart ser man att det är använt). Jag har inte haft någon misslyckat start (peppar peppar). Jag vet inte om starttiden är längre eller den samma som med orginalrostret eftersom jag glömde ta tid på starten innan jag bytte.

Mitt förra roster som var orginal höll 8896kg det var vad jag tror den "nya modellen" (det vet jag ju inte för jag vet inte bilken den nya varianten är ändrar de på rostret mer än en gång så finns det ju flera nya varianter att hänvisa till).
Det rostret höll bättre en föregående roster som höll 6800kg. Första rostret gick av vid tredje eller om det var fjärde "gälen". Det nyare rostret som det var ytterligare ett lite hål borrat i höll bättre men där åts materialet i gaveln på rostret upp så att gaveln lossnade från rostret.

Kanske är det så att ett tjockare roster hålle bättre men tändningen blir segare och det sliter mer på tändelement. Tunnare roster tänder lättare och måste bytas oftare. "Summan av lasterna är konstant"
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Inlägg av xrf »

hatte skrev:Måste hålla med om att det funkar bra, har ställt om till högt drag nu och det blir inte längre nån misslyckad start.
Hej!
Hur ställer man om till högt drag? Jag hittar inte riktigt detta i manualen...
Tack!!
J
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Hej! Under punkt 23. Brytare SW1 och SW2 så ställer du SW2 / 2:an i onläge så har du högt drag.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
lidas5
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 19:31

Inlägg av lidas5 »

Hej!!

Jag har skrivit lite i en annan tråd om mitt problem med misslyckade starter. Har detta roster och för mig funkar det inte bra. Har ställt om till högt drag och det blir inte bättre. Med det gamla slitna funkar det utan problem.

Mvh
Fredrik
Suteräng på 210 kvadrat.
Värmebaronen Comet med viking bio brännare från 08.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Som tidigare sagt: De nya originalrostrerna från Värmebaronen håller bra mycket bättre än de tidigare. De där tjocka piratrostrerna gör att avståndet mellan tändlelementet och pellarna blir precis lite för stort så att flashpoint inte nås inom uppsatt tid - och då blåser bara brännaren ut och larmar. Så enkelt - och anledningen är att Värmebaronen inte vill ha något pang-pang i pannrummen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar