Nån som har Pellmax CU

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Nån som har Pellmax CU

Inlägg av Mort »

Som rubriken lyder. Jag undrar om nån har en Pellmax Cu panna och vill dela med sig lite av sina erfarenheter av den? Hittar just inget om värmebaronens pannor utan bara om brännaren och den har jag ju redan hemma ;)
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Pellmax-serien är ju så nylanserad att jag inte tror att det finns särskilt många installerade ännu.

Kikar man på infon på hemsidan, så ser det väl ut som en enkel, lättskött och vettig konstruktion.

I jämförelse med föregångaren COMET (Som finns kvar i varje fall i prislistan) så noterar jag att nya CU är 100 kg tyngre (ökning 50%), har större pannvattenvolym, men bara går att få med 9 kW elpatroner (Comet 13,1). Sedan är ju den angivna effekten för pellets höjd till 25 kW. Det är väl dock med en annan brännare än Viking Bio installerad, då den ju bara ger 15-20 kW.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Inlägg av Mort »

aha okej då förstår jag. Hittade inte pannvattenvolym nånstans? Är du nöjd med din Cometpanna?
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Pannvattenvolymen hittade jag i den tekniska datan i den särskilda pelletsfoldern.

Vi har en JOKER som är identisk med COMET bortsett från shuntstyrning m.m. Den är ju i grunden konstruerad för oljebrännare, så askutrymmet är ju mindre. Men annars är den väldigt lättskött, och vi är mycket nöjda med den.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Pellmax CU har vattenmängd 165l och varmvattenberedaren 100l.
Tittar man på genomskärningsbilderna så ligger största delen av tuberna horisontellt så det blev en besvikelse. Kommer nog att samla flygaska.
Ska det inte vara turbulatorer i tuberna? Hur blir det annars med verkningsgraden?
Priset otroligt högt, 36875 inkl. Visserligen inkluderas det säkert shuntautomatik men en Thermomatic CJB shuntautomatik kostar 2000 på Billigtvvs så förstår inte riktigt hur dom räknar.
Priset för Effecta utan automatsotning ligger på 23870 och då har man stående tuber som det ska vara på en pelletspanna för att slippa flygaskan.
Förrådsberedare visserligen en fördel hos Pellmax men för den stora prisskillnaden får man ju en elberedare att montera effter effectan om man tror att varmvattenslingan inte orkar med, På köpet får man då också varmvattnet ordnat sommartid när pelletsen är avstängd.
Krävs nog en ordentlig prissänkning om man ska kunna konkurrera med Pellmax.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Inlägg av Mort »

torsten
Jo det är sant, har tänkt på det med. Det som är med effectan dock är att den inte är lika lättsotad? Det låter rätt bökigt att sota den. Tungt? Har inte sett några bilder ren praktiskt hur mangör dock. Usch det är mycket med det här att byta panna. Men lättsotad är ett måste men om det inte är så himla tungt att lyfta och greja när man skall sota.. hmm? Har sett att många nyare pelletspannor sotas ovanifrån, men hur ser det ut i praktiken. Hur svårt/tungt..? Upplys mig ;)
(
Är annars just nu ockuperad av funderingar kring spricka på grunden som inte känns vidare bra just nu när det töar..)
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Inlägg av Mort »

Nu är ju jag som sagt verkligen novis i detta ämne så förklara gärna nog för en förvirrad stackare som mig.. förstår stående tuber dock, logiskt med det i "rätt riktning .. men.. allt annat är ..hmmm.
jaaa vi kanske kan bestämma oss till nästa sommar :wink:
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Mort skrev:Men lättsotad är ett måste men om det inte är så himla tungt att lyfta och greja när man skall sota.
För oss som har låg takhöjd går det bara inte att sota tuber uppifrån. Men har man takhöjd ska det väl inte vara något problem med att sota stående tuber. Det som är tungt att lyfta på Effecta den är väl mekanismen för att skaka turbulatorerna. Hos en Effecta utan automatsotning är det väl bara att dra upp turbulatorerna och köra ned viskan i tuberna.
Det borde väl rimligtvis sitta turbulatorer i tuberna på Pellmax också?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Inlägg av Mort »

Jag var nog lite morsk när jag sa att takhöjden inte var nåt problem.. hmmm. 190 cm var det så det känns mera som framåtsotad panna eller nån som är lägre. Har inte kikat ordentligt på Ulmapannan som jag har för mig var lägre (kan ha fel) Men nu verkar det som deras sida ligger nere...
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

190 cm är väl inte så lite.
Här är en panna som skulle ha passat hos mig tror jag. Tuberna inte så långa. Finns både utan brännare och komplett med brännare som är samma som Ariterm Bequem
http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/p21854_swe.php
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Du kan läsa om Ulmapannan på länken nedan.

http://www.elomera.se/

//Lövet (En nöjd vp och pelletsanvändare)
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Mort
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jan, 2010 18:29
Ort: Örebro

Inlägg av Mort »

Det jag inte tänkte på var ju att panna står på som en upphöjning så det blir ju inte mer än knappt 180 sm kvar då i takhöjd. Men det borde ju fungera bara det är en panna som sotas framifrån. Har bett om offert på installation av Pellmax i alla fall så får vi se.

Vilka mer framsotade pannor finns det att köpa?
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Med det liggande rökröret ovanpå pannan, är nog höjden 175-180 cm cirka..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja lågt i tak i pannrummet är inte roligt. Som jämförelse är det 179 cm från upphöjningen till taket i mitt pannrum. Pannan är 130 cm hög. Det var ett elände att dra rören ovanför pannan i ett så trångt utrymme. Svårt också att hålla rent bland alla rör. Åtgärder som justering av dragbegränsaren och mätning av rökgasen blir också besvärliga pga. många rör på ett litet utrymme.
Funderar ni på solfångare senare så kan ju ett pannset från Biocomfort.se vara en lösning. Då eldar man mot ackumulatortank och slipper problemen med varmvatten som tar slut. Pannan har liten vattenmängd så förlusterna vid eldning mot acktank blir små. Lambdastyrning, interface för PC styrning och tryckluftsuraskning är tillbehör.
Senast redigerad av Torsten den ons 10 feb, 2010 20:21, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"Som jämförelse är det 179 cm från upphöjningen till taket i mitt pannrum.
Pannan är 1300 cm hög"

Jupp, jag kan se att det ger problem men är inte 13m en ganska hög panna?
Eller.... vänta nu... kan det vara halkat med en nolla för mycket? ;-)
Senast redigerad av Icecap den ons 10 feb, 2010 20:34, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar