Skumt problem?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Skumt problem?

Inlägg av hellyh »

Hej!

Har råkat ut för ett skumt problem 2ggr på en vecka. har aldrig varit med om det förut.
Brännaren larmar för misslyckad start. Det finns inte en enda pellets inne i brännarröret men fallröret är helt fyllt ända upp till "slangen". Har fått lirka in en sticka och fått lös det.. verkar vara en propp inne i röret..

Någon som vet?

Hellyh
Kosmoz
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 18:47
Ort: Mariehamn

Inlägg av Kosmoz »

Hände mig några gånger en tid sen efter stt jag fått nytt parti pellets. Problemet då var tydligen för stor startdos.
Startdosen hann inte brinna upp innan skruven matade på mera pellets. När pelletsen då inte rann helt ner på rosten eftersom startdosen inte var uppbränd började brännaren fylla upp fallröret. Brännaren hölls igång ganska länge eftersom en del pellets rann ner på rosten och brann. Men småningom fylldes fallröret och brännaren stannade. Det finns några andra trådar på det här problemet.
För mig löstes problemet med att jag minskade startdosen.
Jämä Nova -99 oljepanna med Viking Bio -08
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
Amidwarf
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 14:31

Fast i röret.

Inlägg av Amidwarf »

Har haft detta problem ett tag nu.
Fick ny leverans för 2-3 månader sen.

Såg att en del pellets var längre än 3-4 cm och började fundera på om dom fastnade och orsakade detta problem.

Till slut gjorde jag en ändring som verkar funka och stärker mina misstankar om att det är längden på pelletsen som ställer till det.

Tog en massage boll, en gammal laddare till en laptop med usb utgång och en timer som är inställd att starta och gå i en kvart sen avstängd i en kvart dygnet runt.
http://www.chipper.se/usb_massage_boll_platta/

Och än så länge har detta funkat inga mer stopp i röret.
Snart slut på pelletsen och nya på G in så får vi se om jag kan stänga av massagen av röret. :)
CTC 260 1962, viking bio, mafa midi.
Pannrum med kamera övervakning av brännaren.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

När jag fått detta så har det berott på ingen pellets alls i brännaren.
Det har stockat sig uppe i skruven, precis vid utloppet.
Ett par dunkar med näven så rasslar det ner en knippe pellets, sedan funkar allt igen, någon månad tills det händer nästa gång. Jag gissar det beror på en olycklig omständighet med många långa pelletsar samtidigt.
Förra året klagade jag över alldeles för små pellets, där det gränsade till smul. Då uppstod i gengäld aldrig detta problemet. Som man brukar säga, rännsketa eller förstoppning, aldrig är det lagom ;-)
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Amidwarf
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 14:31

läppen

Inlägg av Amidwarf »

Nu har jag byt läppen som hänger ner före rostret och då försvann problemet helt.
Har tagit bort massage av röret och allt verkar funka fint nu.
Så tror nu att det var läppen som var lite sned eller något.
CTC 260 1962, viking bio, mafa midi.
Pannrum med kamera övervakning av brännaren.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

En del har fått för sig att köra utan den fall-luckan p.g.a. att detta uppstått.
Det är jag övertygad om är en dålig idé. Alldeles för mycket värme letar sig då bakvägen upp genom fallröret och i bästa fall förkortar livslängden på slangen, i sämsta fall sätter eld på något.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

... och tilläggas skall att utan falluckan/läppen som hamnar pelletsen alldeles för långt fram på rostret - vilket ger startproblem. Luckan ser till att pellarna landar där man byggd in bästa förutsättningarna för snabb och lyckad start, och under drift att de landar just där de får bästa tillförsel av luft för att erhålla bästa förbränningsgraden :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar