Värmebaronen VikingBio & Nibe City

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Axel_E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 12 okt, 2010 17:18

Värmebaronen VikingBio & Nibe City

Inlägg av Axel_E »

Hej alla pellets intresserade.
Har fått en pelletsbrännare från en bekant & tänkte koppla den till min Nibe City från 1996.

Luckan är fixad så att brännaren passar men vågar inte riktigt ge mig på elen själv. Oljebrännaren som satt innan hade bara 3 kablar medans jag ska koppla in 4 (5 men skippar larmet).

Den bruna sladden ifrån brännaren skall väl gå till Termostaten, den svarta till överhettningskydd, den blå till brännarbrytare & den gul/grön till gjorden.

Var hittar jag allt detta? De jag kan tyda i Nibes installations manual är att de finns en drifttermostat & förmodar att detta är den termostaten som jag skalla använda. Den blå kabeln skall sitta där den gamla blå sitter & den svarta på den bruna & jorden där på samma ställe, stämmer detta eller är jag ute & cyklar?
Bild
Bild

Tacksam för svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det stämmer faktiskt ganska så bra. Den blå kabeln skall kopplas till en gemensam nollskena om en sådan finns - annars kopplas den till N fasen på huvudanslutningsplinten - i manualen märkt med komponent nummer 9 i komponentlistan. Alla ledningar som går till N fasen skall vara blåa. Utan nollan, kommer inte brännaren att starta :wink:

Så för att rekapitulera:

Svart = fasmatning (L)
Brun = signalfas
Blå = Nollfas (N)
Gul/grön = jordfas (G)
Vit = larm som kan användas för att dra fram till signalanordning på annat håll i huset (OBS! 230V)

Hoppas detta var till hjälp :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Axel_E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 12 okt, 2010 17:18

Inlägg av Axel_E »

Tack för snabbt svart, nu vet jag vart allt ska kopplas förutom den bruna.

Sen så står de Max 2,5 A på mitt kretskort & enligt manualen till brännarn behöver den 2,8 A de är väl inte så bra? Risken finns väl att man bränner kretskortet?

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Starkt gjort att du upptäckte att oljebrännaren matas från kretskortet. 8)

Finns flera som har fått kretskortet förstört på Nibe City och det lär inte vara billigt som reservdel. Främst är det väl brännare med tändelement på många watt exempelvis Iwabo och Viking Bio som är i farozonen.

De flesta andra oljepannor verkar inte ha överhettningsskyddet kopplat över kretskortet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Man skall aldrig ansluta något som är över kretskortets tolerans. Gör då så här: Skaffa ett relä. Koppla in styrström till reläet från TILL/FRÅN knappen för brännare på pannans manöverpanel. Koppla så fram fasmatning från HUVUDANSLUTNINGSPLINTEN - märkt L1 till reläet, och Nolla märkt N Koppla så vidare från reläet till brännaren med den svarta och den blåa ledningen. Den bruna ansluter du till kretskortet i pannan där den bruna från oljebrännaren satt. Det är den svarta ledningen som drar 2,8 A, så det är den som är "farlig". Den skall dessutom vara spänningssatt hela tiden, annars kommer inte brännaren att kunna renblåsa i förbindelse med ureldning efter att termostaten slagit ifrån. Det är enbart när man slår ifrån med TILL/FRÅN knappen som brännaren skall bli strömlös. Hör av dig igen om detta var "schibbrish" :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tror inte riktigt på det här.
Matningsströmmen till reläet kan komma från L1.
Men styrströmmen till reläet måste komma från oljebrännaranslutningen, den som var säkrad 2,5A på kretskortet eftersom denna anslutning går över pannans övertemperaturskydd.
Eller finns det möjligen någon annan anslutning som går genom övertemperaturskyddet men inte genom driftstermostaten som kan ge styrström till reläet.
Meningen med ett övertemperaturskydd är att allt på brännaren ska slockna om pannan blir för varm.

På min panna är det inte riktigt så dumt att man tar ström från kretskortet.
Hittade där anslutningen till cirkulationspump som gick över övertemperaturskyddet men inte panntermostaten.

Finns det inte en termostatkabel att ansluta på Viking Bio så man helt slipper att styra med panntermostaten utan styr med brännarens termostat?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Axel_E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 12 okt, 2010 17:18

Inlägg av Axel_E »

Nu börjar de falla på plats, gjort en liten bild på hur jag tror du menar.
Måste man ha ett relä verkligen? går de inte bara koppla direkt ifrån huvudplinten? Var kan man få tag i ett relä en lördag som denna annars?
Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Precis så menade jag :D
Jag har tittat lite närmare på kopplingsschemat, och det visar sig att du inte behöver relä. Koppla den svarta kabeln rakt på TILL/FRÅN knappen så ligger överhettningsskyddet inne mellan den och huvudplinten så blir det för hett, så bryts strömmen automatiskt

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Axel_E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 12 okt, 2010 17:18

Inlägg av Axel_E »

Så du menar så här då? Kvittar de om Nollfas (N) är på huvudplinten eller kretskortet?
Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det stämmer bra det. Huvudsaken är att hålla den höga belastninge borta från kretskortet.
I och för sig skall det inte finnas någon risk med att koppla nollan N till kretskortet eftersom den ju är neutral. Så det kan du göra. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Axel_E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 12 okt, 2010 17:18

Inlägg av Axel_E »

Tack så mycket för hjälpen, precis kört igång brännaren & de verkar funka bra.

Äntligen så ska jag slippa dyra elräkningar :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Torsten skrev:Finns det inte en termostatkabel att ansluta på Viking Bio så man helt slipper att styra med panntermostaten utan styr med brännarens termostat?
Jo, det gör det, och jag har en sådan - nackdelen är bara att den är så himla "nervös" att den kör igång brännaren på en ända gång bara du tvättar händerna, så jag har kopplat om till att låta panntermostaten styra, och tycker så långt att det fungerar bättre. I förlängningen kanske man joxar ihop någon form av styrning som ger en bredare hysteres - kanske rentav så att utetemperaturen är med och styr hysteresen - vem vet :)
I så fall återkommer jag med kopplingsschema och full beskrivning :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

VB har en "bios" version *utan* varmvattenfunktionen, då startar inte brännaren så hysteriskt lätt men man får fråga efter den.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

bergatorparen skrev:Huvudsaken är att hålla den höga belastninge borta från kretskortet.
I och för sig skall det inte finnas någon risk med att koppla nollan N till kretskortet eftersom den ju är neutral.
Nolla eller inte det går ström i den också eftersom det är växelspänning som vi har här. Det viktiga här är att inte låta stora strömmar passera genom kopparbanorna PÅ kretskortet. Om man "bara" hämtar strömmen via kopplingsplintarna dvs kabel in och kabel ut på samma plint så är det inga problem. Men låter man stora strömmar gå in på en plint via kretskortet och ut på en annan plint så kan man få problem om arean på kretskortets kopparbana är för liten, då "brinner" de helt enkelt av.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det KAN ske, men själva lasten ligger på de aktiva faserna L. Nollan N leder bort strömmen, men här skall det inte finnas stora belastningar, för då är det något som är allvarligt fel. Växelström betyder ju att strömmen växlar polaritet - här i Europa 50 - 60 gånger i sekunden (USA har/hade en annan frekvens). Nollan skall du kunna beröra med bara fingrar utan att få stöt - något jag har provat många gånger. Visst har jag fått en eller annan "gräddkola" i min dag, men det anser jag har bidragit till min - hrm - "karaktär" :lol: - och felet har varit att jag tagit tag i L och inte N :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar