Värmebaronen VikingBio & Nibe City

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
callff
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 10 sep, 2011 13:06
Ort: robertsfors

Inlägg av callff »

bergatorparen skrev:Precis så menade jag :D
Jag har tittat lite närmare på kopplingsschemat, och det visar sig att du inte behöver relä. Koppla den svarta kabeln rakt på TILL/FRÅN knappen så ligger överhettningsskyddet inne mellan den och huvudplinten så blir det för hett, så bryts strömmen automatiskt

Bild
var på knappen kan man koppla in sig??
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Värmebaronen VikingBio & Nibe City

Inlägg av nord »

Hej. Håller på att installera min Baxi eurofire m3 och de har dykt upp lite frågetecken.
Till skillnad från vikingbio har min brännare 3 kablar som kommer ur PLC:en en brun, en blå och jord.
Det som gör mig lite fundersam är:

Är min bruna kabel lika med vikingbio:s svarta ? För nu när jag har kopplat in min bruna där vikingbio:ns är kopplad så tänds PLC:en när brännaren behöver bränna pga låg temp (som indikeras från Nibe City:n) sen stängs PLC:en av helt (blir spänningslös) när temp är uppnådd. De känns lite fel då enligt baxi vad jag har förstått så skall brännaren köra via sin egna tempgivare och såldes vara på hela tiden (PLC:en).
Eller ?

Vill bara säga att jag har inte tagit anläggningen i bruk.
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Värmebaronen VikingBio & Nibe City

Inlägg av micke_932 »

Då går den på oljebrännarens kablage, oljebrännare fimpar men bara strömmen till när termostaten slår ifrån.

Är det inte bättre att plocka drivspänningen till brännaren utanför pannan så man inte ställer till något och eldar upp elen i pannan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar