Var köpa reservdelar?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Var köpa reservdelar?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,
Var köper ni era reservdelar till Viking Bio?

Går det att köpa direkt från Värmebaronen fortfarande?

Jag köper gärna från någon näthandlare, men jag vill att grejerna ska finnas på lager (det ska framgå vid beställningen) och jag vill inte varken betala i förskott, betala extratillägg för postförskott eller betala några faktureringsavgifter eller liknande. Betala med kort går utmärkt, för då kan jag reklamera köpet om det visar sig bli krångel.
Finns det någon som erbjuder detta? Jag kan inte hitta någon..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lenn98
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 21:23
Ort: Värmland

Inlägg av lenn98 »

Jag köper hos min lokala rörfirma, fungerar utmärkt.
Inga extra kostnader såsom frakt eller förskott.

// Lennart
CTC 1100
Viking Bio
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Även jag har köpt från lokal pelletsinstallatör. Senast ett inre brännarrör, det blev till samma pris som om jag skulle ha köpt direkt från Värmebaronen 2200 inkl moms och eventuell frakt. På din vvs tar de 1995 och gissningsvis tillkommer frakt (som man inte kan se hur mycket det är om man inte skapar ett konto och loggar in hos dem. Så priset för att köpa direkt hos en installatör tycker jag är ok. Självklart tjänar de några hundralappar men det är ju i allafall inget överpris.

Installatörer säljer normalt inte värmebaronens produkter men de tar hem om man beställer och de har några oftast roster ligger. Det borde väll vara en ganska lukrativ affär att sälja roster och brännarrör till VikingBio :D
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
lenn98
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 21:23
Ort: Värmland

Inlägg av lenn98 »

Om man ger tusan i att putsa rostern med stålborste eller svinto som en del gör en gång i veckan går den aldrig sönder.Låt allt sot vara kvar och ränsa endast ur luftspringorna så håller rostern i flera år.
Samma gäller brännarrör,ta damsugaren och sug ur det som ligger över tändelementet och låt sotet på väggarna vara kvar.Sotet värmeisolerar rörets väggar men försämrar inte brännarens effekt. På detta sätt håller brännaren hur länge som helst. Alltså rengör så lite som möjligt


// Lennart
CTC 1100
Viking Bio
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Här ska de lokala installatörerna ha påslag för allt, så det blir helt orimliga prisnivåer.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

lenn98 skrev:Om man ger tusan i att putsa rostern med stålborste eller svinto som en del gör en gång i veckan går den aldrig sönder.Låt allt sot vara kvar och ränsa endast ur luftspringorna så håller rostern i flera år.
Samma gäller brännarrör,ta damsugaren och sug ur det som ligger över tändelementet och låt sotet på väggarna vara kvar.Sotet värmeisolerar rörets väggar men försämrar inte brännarens effekt. På detta sätt håller brännaren hur länge som helst. Alltså rengör så lite som möjligt


// Lennart
Efter att ha kört pellets sedan 2003, så delar jag inte helt din uppfattning.

Jag har inga stora problem med rostren, men en påtaglig rengöring krävs för att klara en normal driftsperiod, vilket i mitt fall är en MAFA Mini. Möjligen påverkar det att vi kör med bulk, som ger högre andel finfraktioner. Jag skulle dock efter att ha bytt flera inre brännarör snarast påstå att ordentlig rengöring av rostret medför längre livstid på det inre röret (och nu pratar vi det ursprungliga tunna röret).

Jag rengör inte rostret något särskilt invändigt, men det har inte hindrat byte av flera rör för det.

Nu ska det nya tjockare inre röret dit, inkl. ny bakgavel.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Rosterförbrukningen är lite varierande från anläggning till anläggning. Men jag gissar att det är flera brännare som tuggar roster än som inte gör det.

I börjarn rengjorde jag rostren noga. Då höll de ca 5000kg sedan vitrade eller sprack själva rostret. Jag har även åkt på att byta brännarröret från det tunna till det grövre.

Det senaste rostret jag satte i var av typen med två små hål i stället för ett på de tidigare. Jag har också börjat "slarva" ed rengöringen av rostret. Nu skrapar jag av med morakniv och borstar lite med stålborste. Det senaste rostret har hållit över 6000kg och har ännu inte börjat vittra eller spricka i själva rostret där emot äts gaveln på rostret upp så att det snart inte håller ihop.

Jag tror att jag läst någon liknande erfarenhet från någon annan. De tidigare rostren sprack (gick att svetsa) eller vitrade sönder, men gavlarna höll bättre. De nyare rostrern håller lite bättre men har sämre gavlar. Geom att flytta en gammal gavel från ett sprucket roster till ett nytt med uppäten gavel bör man kunna få ut några ton till.

Beträffande hur noga man ska rengöra är nog svårt att säga generellt för det varierar nog från anläggning till anläggning tror jag. Det som är rätt hos någon är fel hos någon annan. Sotet och avlagringarna isolerar men å andra sidan kanske det samlas mera slagg som täpper igen gälarna snabbare.

Kanske varierar det från roster till roster. Men jag vet ju inte hur det rostret jag har nu hade sett ut om jag fortsatt att rengöra.

I början av min pelletkariär la jag rostret i vatten innan jag rengjorde det. Det tror jag är dumt. Om rostret fortfarande är varmt och man lägger det i vatten kanske avkylningen kan påverkar negativt. Bättre är nog då att som någon ha två roster som man växlar mellan. Där man kan göra rent i lugn och ro.

Men man får prova sig fram och se vad som passar bäst.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
lenn98
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 21:23
Ort: Värmland

Inlägg av lenn98 »

GoForIt Pellets skrev:
Jag rengör inte rostret något särskilt invändigt, men det har inte hindrat byte av flera rör för det.

Rengörning eller inte av rostern tror jag inte påverkar brännarröret.
Det jag menar var att man skall inte rengöra rörets väggar utan låta dom vara sotiga eftersom det skyddar röret.
Jag har eldat mer än 25 ton pellets utan några synliga skador på roster eller brännarrör. Enda utbyte är tändelement.




// Lennart
CTC 1100
Viking Bio
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

lenn98 skrev:GoForIt Pellets skrev:
Jag rengör inte rostret något särskilt invändigt, men det har inte hindrat byte av flera rör för det.

Rengörning eller inte av rostern tror jag inte påverkar brännarröret.
Det jag menar var att man skall inte rengöra rörets väggar utan låta dom vara sotiga eftersom det skyddar röret.
Jag har eldat mer än 25 ton pellets utan några synliga skador på roster eller brännarrör. Enda utbyte är tändelement.




// Lennart
Det blev lite galet..
Jag menade att jag inte rengör brännarröret något särskilt invändigt..

Ja, det är märkligt det här med detaljerna i Viking Bio.
Vi har eldat ungefär samma volym (25-30 ton) i våran, och nu är det sprickor i det tredje inre röret, och den andra gaveln. Dock har tändelementet hängt med hela tiden (med undantag för installationsmissen)..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lenn98
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 21:23
Ort: Värmland

Inlägg av lenn98 »

GoForIt Pellets, kör du modulerande eller bara lågeffekt?
Jag har aldrig kört med modulerande utan kör bara lågeffekt,har fått för mig att det sparar brännaren mera och att det blir bättre verkningsgrad om brännaren får gå längre stunder. Tar gärna emot ideer och funderingar kring detta med vilket som är bäst

// Lennart
CTC 1100
Viking Bio
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

All den tid 15 kW räcker för att täcka husets uppvärmningsbehov, är det ingen anledning att köra modulerande. Jag har provat, men har trots att jag bor i Villa Korsdrag inte så stort effektbehov att jag kan tillgodogöra mig den extra effekten. Gångtiderna blir längre, och de termiska belastningarna mindre på brännarröret på lågeffekt. Som en trevlig bonus får man bättre verkningsgrad :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Helt riktigt Bergatorparn. I mitt högenergibygge fick jag gå upp närmare 14 kW i vintras när det var mellan -24 och -28 en vecka. Normal vinter räcker 12 kW bra.
Problemet är bara att installatören säkert plockat ur eller sågat sönder energiupptagande saker som turbulatorer eller retarder för att få högeffekt att fungera utan bakvärme i brännaren. Ställer man sedan om till lågeffekt utan att återställa pannan som den ska vara så förlorar man väl snarast i verkningsgrad.

Modulerande drift är ett feltänk i kolossalformat skulle jag vilja påstå.

Kan det inte vara så att problemen med sönderbrända brännarrör blir särskilt stora i pannor som jobbar enligt säckeldningsprincipen: ctc1100. Nibe City, Star, Joker mm.
Den varma röken tvingas tillbaka mot brännaren vilket är bra för turbulensen i brännkammaren men kanske inte så bra för brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

lenn98 skrev:GoForIt Pellets, kör du modulerande eller bara lågeffekt?
Jag har aldrig kört med modulerande utan kör bara lågeffekt,har fått för mig att det sparar brännaren mera och att det blir bättre verkningsgrad om brännaren får gå längre stunder. Tar gärna emot ideer och funderingar kring detta med vilket som är bäst

// Lennart
Kör numera bara på lågeffekt..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi hamnade plötsligt ganska långt från ämnet nu..

Åter till min huvudfråga:
Var köper ni era reservdelar till Viking Bio?

Går det att köpa direkt från Värmebaronen fortfarande?

Jag köper gärna från någon näthandlare, men jag vill att grejerna ska finnas på lager (det ska framgå vid beställningen) och jag vill inte varken betala i förskott, betala extratillägg för postförskott eller betala några faktureringsavgifter eller liknande. Betala med kort går utmärkt, för då kan jag reklamera köpet om det visar sig bli krångel.
Finns det någon som erbjuder detta? Jag kan inte hitta någon..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lenn98
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 21:23
Ort: Värmland

Inlägg av lenn98 »

Det var nog jag som fick tråden att spåra ur lite. Ber om ursäkt för detta, det är lätt att man fortsätter på fel spår. :oops:


// Lennart
CTC 1100
Viking Bio
Skriv svar