Tändelement - skruven som håller fast trasig

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Tändelement - skruven som håller fast trasig

Inlägg av hjerpe »

I dag när jag kontrollerade brännaren observerade jag att skruven som ska hålla fast tändelementet har gått sönder(den som går igenom brännarröret undertill). Ännu inga problem med startfasen utan brännaren går som vanligt. Vid ett annat tillfälle när låsmuttern till skruven lossnat blev det problem med startsekvensen.

Frågan är om man måste köpa ett helt nytt tändelement för att få ordning på den lilla skruven? Ska jag försöka köra på tills jag märker att det blir startproblem innan jag i så fall köper nytt?

MVH
Daniel
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Ifall skruven gått sönder där den sitter fästad i tändelementet, kolla om du kan få dit en bricka eller dyligt. Syftet med skruven är ju att inte tändelementet ska resa på sig, kolla om du kan modifiera skruven lite, ksnake byta till nå't annat som håller det nere?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Inlägg av hjerpe »

Jag har inte tagit isär tändelementet ännu. Ska försöka hinna närmaste dagarna. Det sitter ju en plåt på vardera sidan om själva elementet. Antar att skruven sitter i dessa plåtar och inte i själva elementet?? Någon som vet?

Det blir väl till att lossa hela litet så får vi se vad jag kan hitta på. Vill helst slippa köpa nytt när själva elementet är helt.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Skruven är fästad i den övre av de två plåtarna, går genom själva elementet, genom brännarröret och där fäster man muttern. Du har en lucka under brännaren där fästskruvarna till elementet samt elkopplingarna finns. En baggis att få loss!

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Inlägg av hjerpe »

Tack för era kloka ord. I och med att hela plåten lossnat från elementet beställer jag ett nytt. Har ingen utrustning för att löda eller svetsa på det igen. Känns bra att kunna avvakta lite till med gaveln. Tack för hjälpen!
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Skriv svar