Misslyckad start, men bara ibland.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
krivik71
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 20:21

Misslyckad start, men bara ibland.

Inlägg av krivik71 »

Min brännare misslyckas att starta men inte alltid. Ibland får den fyr på pelletsen men inte alltid. Det började tvärt nu igår och kanske varannan start misslyckas.

Brännaren indikerar inte "Startelement ur funktion" och uppenbarligen funkar elementet då det lyckas ibland. Jag vet att startelementet består av två elemnet om 300W (?) vardera så jag undrar om det kan vara så att ena elementet gått sönder men inte det andra? Skulle det kunna förklara att starten misslyckas ibland men att den trots det inte indikerar att startelementet är ur funktion? Skulle den överhuvudtaget lyckas få igång pelletsen med bara ett element?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har du dragbegränsare?

Fattas den är det ganska enkelt: draget blir för högt och elden blåsas ut...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du testat att slå på funktionen för högt drag?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Hur har du brännaren brännaren inställd på Sw2, normal eller högt drag. Ställ den på högt drag om du inte har det,och vilket chip har du 018 så har t det är fler starter, tidsfördröjning och mäter mottryck.Annars är det som Icecap säger.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Det finns en liten skruv under röret som håller ner elementet, den lossnade på min så att elementet gick upp och lyfte rostret lite vilket gjorde att den tände ibland och ibland inte.

Andra möjliga fel är ju för mycket dynga på rostret, fel placerat roster, för liten startdos och min favorit dåligt packad skruv.
deleted
krivik71
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 20:21

Inlägg av krivik71 »

Jo, jag har dragbegränsare (alltså draglucka). Däremot vet jag inte vad jag har för inställning på brännaren när det gäller drag. Inte heller vilket chip jag har. Hur kontrollerar man det?

Det märkliga är att jag kört precis med den här setup:en i fyra år nu och den har aldrig missat en start tidigare vad jag kan komma ihåg.

Jag tog ut pelletsen ur brännarröret nu efter senaste startförsöket och det var inte särskilt brännt. Jag gissar att det inte kommer att starta mer utifrån utseendet på pelletsen.

Jag ska nog ta och mäta upp startelementen var för sig och se ifall något är trasigt. Senare ikväll.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Du kollar i installationspapperna under indikeringar och inställningar under punkt 23 hur sw 2 står normalläge eller högt drag, och cipet är det som sitter på punkt 29,det står på det vad det är för nummer t.ex 018.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

En kompis hade mycket strul med täningen på sin VikingBio i hans fall var det visst fläkten som inte blåste riktigt som den skulle.
Efter fläktbyte fungerade tändningen igen.

Det behöver ju inte vara det som är problemet men kolla så att fläkten funkar ordentligt, om det går att höra skillnad i fart mellan lyckade och misslyckade tändningar(eller mot hur du upplever att den låtit innan)
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
krivik71
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 20:21

Inlägg av krivik71 »

Fläkten låter helt normalt, så jag misstänker inte den.

Men vet någon ifall ett element kan vara trasigt utan att brännaren indikerar fel på startelement?
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Kikar man på elschemat så ligger de ju parallelt så det ena elementet bör ju fortsätta att fungera om det andra är trasigt.

Om jag tolkar rätt så finns det en form av trafo (nr 8 på mitt schema) som gissningsvis känner av om det går ström i ledningen fram till elementen. Rent teoretiskt så borde den kunna känna av strömm i ledningen även om det ena elementet var trasigt Strömmen bör ju bli halverad.

Men om det räcker med halverad strömstyrka för att kretskortet ska få indikation på fungerande element är ju en annan fråga.


Det bör de ju kunna svara på om du ringer värmebaronen i morgon
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
krivik71
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 20:21

Inlägg av krivik71 »

Danne82 skrev:Det finns en liten skruv under röret som håller ner elementet, den lossnade på min så att elementet gick upp och lyfte rostret lite vilket gjorde att den tände ibland och ibland inte.
När jag tog lös och mätte upp motståndet i tändelementet (vilket verkar ok, drygt 180 på varje element) upptäckte jag att skruven du nämner satt löst. Jag drog fast den och väntar nu på att tempen i pannan ska sjunka så pass att brännaren ska försöka igen. Hoppas det löser fallet!

Däremot undrar jag hur hårt man ska dra det. Nu när jag drog fast den så ligger tändelementet an mot innerbrännarröret. Ska den göra det?

UPPDATERING:
Nu tände den igen!
Efter jag drog fast den skruven och fixerade tändelementet så tände den igen. Hoppas nu inte det var en engångföreteelse utan att det var det som var problemet.
Jag får väl återkomma imorgon och berätta ifall det fortfarande lyser grönt på brännaren eller om den blinkar rött lång-kort-kort istället.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Min mutter är också bara dragen med fingrarna. men jag har ett litet plåtbleck som låser fast muttern så att den inte kan gänga ur sig. Blecket och skruv+mutter följde med det nya "innre brännarröret"
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
krivik71
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 20:21

Inlägg av krivik71 »

Nu har den funkat sen igårkväll, dvs ett dygn, utan fler bekymmer. Jag drog åt muttern med en liten tång, inte speciellt hårt men ändå så den inte glappade längre. Jag hade också ett litet plåtbleck som låste muttern men den var trots det inte tajt nog.

Håll tummarna att det håller sig.

Tack Danne82 för tipset!! :D
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
Skriv svar