Hur ofta rengöra roster?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
lidas5
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 19:31

Hur ofta rengöra roster?

Inlägg av lidas5 »

Hej!!

Är en nybliven pelletseldare. Detta är min första vinter med pellets.
Har en comet med vikingbio från -08.

Har försökt hitta hur långt mellan rengöringarna som är normalt.
Som det är för mig så är det ungefär 100-150 kg pellets.
I dessa tider är det med cirka 2 dagars mellanrum.
Det bildas ett askkaka på rostret som gör att den inte startar.

Är det normal rengöringsintervall?
Sen är askan ganska svart men det har jag fått får mig inte spelar så stor roll. Vi har haft hit en kille som har kört en intrimmning av pannan.

Mycket tacksam för svar på dessa frågor som jag inte har hittat något direkt svar på i detta utmärkta forum.

Mvh
Fredrik
fredrik0
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 12:03

Inlägg av fredrik0 »

jag brukar göra rent det 1 - 2 ggr i veckan. Beror på hur kallt det är ute, jag lägger rostret i kallvatten under tiden jag gör rent pannan sen torkar jag bara av det med en trasa.
84m2 boyta + källare
Nibe Pellux panna med VB brännare
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Jag brukar göra rent rostret efter ungefär 20säckar pellets 320kg ungefär en gång i veckan på vintern. Då måste jag aska ur min panna så då passar jag på. Visst är det en askkaka på rostret då men jag har aldirg haft problem (peppar peppar) med att den inte tänder.

Jag skrapar av rostret med en morakniv och borstar lite lätt med en stålborste. Viktigt är att gälarna är rena så att luften går den rätta vägen. Men jag tillhör dem som inte förespråkar kliniskt rena roster. Inget vatten och inget putsande med dremel eller liknande.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

En gång i veckan när jag sotar & askar ur, nara med en stålborste. Kan bli som du beskriver om den går för fett eller om den lilla skruvan som håller tändelementet på någotsätt lossnat.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Här är normalintervallen en MAFA Minisilo, dvs ungefär 180 kg.
Normalt sammanfaller det ungefär med en veckointervall, men med den stränga kyla vi haft nu så räckte det inte mer än 5 dygn.

Du skriver att du förbrukar upp emot 150 kg på 2 dygn..
Det låter extremt mycket i mina öron.
Mer än brännaren borde klara spontant..?

Vad har du för panna?
Hur stort hus värmer du, och var i landet?
Kör du på låg/modulerande/hög effekt?
(Uppdatera gärna din profil)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lidas5
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 19:31

Inlägg av lidas5 »

Hej!!

Tacksam för alla svar. Det låter som att jag behöver rengöra rostret vid ungefär samma intervall som ni. Förut körde jag bara på lågeffekt och då behövde jag rengöra rostret betyligt oftare. Nu kör jag modulerande och då verkar den klara sig längre. Fläkten blåser mer då tycker jag det låter som så den kasnske blåser bort askan bättre.

Vi har haft här i Sandviken området cirka -20 i dygnet runt ett tag och då har det gått åt 3-4 säcker per dygn. Det blir ju runt 100 kilo på 2 dygn. Då har det varit en ganska stor kaka på rostret. Det känns inte som att brännaren hade klarat mycket till innan rostret hade varit helt täckt. Men som sagt nu modulerande klarar den mycket längre.

Jag kör med stora ensos pellets så det kanske hjälper till.

Hoppas att min uppdaterade profil kommer med.

Mvh
Fredrik
Suteräng på 210 kvadrat.
Värmebaronen Comet med viking bio brännare från 08.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Om det bildas askkaka på rostret vid lågeffekt, så kan det bero på att du har för lite fläkt. Att det bättrar på sig vid modulerande drift bevisar att det inte är fel på pelletsen eller pelletsdoseringen. Jag kör lågeffekt, men har aldrig askkaka på rostret. Att justera fläkten för lågeffekt är hyfsat enkelt: Kika in genom dragbegränsaren en stund efter att brännaren kommit i driftfas. Lys in där med ficklampa. Ser du rök i ljuset från lampan, så får den för lite luft, och då vrider du upp den blåfärgade potentiometern lite efter lite tills det precis slutar synas rök. Detta är inget vetenskapligt sätt att justera, men det funkar. Säkraste resultat får man om man får en servicetekniker att komma och justera med instrument - givetvis. Tyvärr så är det inte alla installatörer som bryr sig om att justera lågeffekten. De installerar, justerar pelletsmatning för högeffekten, och lämnar platsen. Var bara varse på att för mycket luft dödar rostret. Det är bättre med lite askkaka och kunna ha rostret kvar under hela säsongen än att förstöra det och kanske fördärva tändelementet med. De två sakerna går på över 1100 kronor Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

För mig blir det mellan ett eller två körda Mafa mini, i snitt då kanske 200 kg.
Jag kör högeffekt, och då blåser det väl av lite lättare kan jag tänka.
Det som får mig att rensa av rostret är den allmänna uraskningen. Annars upplever jag faktiskt att brännaren fungerar som sämst när den precis är nyrengjord, bäst efter ett par dagars drift. jag brukar bara kratsa bort det värsta och se till så att springorna är rena och inte böjda.
Jag har fortfarande kvar mitt originalroster efter drygt fem år som iofs börjar sjunga på sista versen, men det sade jag förra året också.
Jag tror däremot att man skall byta ut det om det börjar bli alltför deformerat eftersom många brännarrörskador verkar härröra av ett dåligt roster.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar