Fråga ang högeffekt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hakank
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 11 aug, 2007 21:52
Ort: Åmål

Fråga ang högeffekt

Inlägg av hakank »

Hej på er!

Det var ett tag sedan jag var inne på forumet nu.Jag har en fråga till er ang min Viking Bio :

Jag hade en firma hos mig som gjorde en justeing av brännaren.Dom är mycket erfarna och dom hade ställt brännaren så den går enbart på högeffekt.Tidigare har jag kört med modulerande effekt.Jag trodde dom av misstag glömt ställa tillbaks brännaren under justeringen.
När jag tog kontakt med dom sa dom att Värmebaronen gått ut med ett meddelande att alla brännare med det tjocka brännarrören enbart skall köras på högeffekt.Finns det fler som har erfarenheter av detta?
Vad är för resp nackdelar?

Håkan
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Att värmebaronen skulle gått ut med något liknande låter långsökt. Varför ha en brännare med olika effekter om man bara rekommenderar en..?

När jag bytte rör alldeles nyligen så fanns ingen information gällande detta heller.

Jag kör enbart på lågeffekt och jag kan inte se någon anledning att göra något annat så länge den effekten klarar effektbehovet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Samma här. Värmebaronen rekommenderar tvärtom att man skall köra på lägsta möjliga effekt för att få långa gångtider och därmed högsta möjliga verkningsgrad :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

lågeffekt skulle jag förstå men inte högeffekt...?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Det verkar inte finnas något definitivt samband mellan vilken effekt som körs och brännarrörets livslängd. Jag har nu fått min första buckla i röret efter ungefär 20 pallar och alltid kört högeffekt. Det verkar ligga i övre kant av den livslängd som andra rapporterat. Anledningen till att jag alltid kör högeffekt är helt och hållet komfort i kombination med ekonomi.
Dushandet tar mycket mer hos mig än uppvärmningen, och då verkar det ju idiotiskt att behöva stötta denna största energiåtgång med elpatron som är det dyraste alternativ jag kan komma på.
Olja är ju t.o.m. billigt om man jämför med eloligogarker i maskopi med tvångsbeskattning och monopolistisk utpressande av stackars satar som råkar vara anslutna till en nerblåst kopparkabel.;-(
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Därf träffade du spiken rakt på huvudet OPEC. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag med kör numera enbart lågeffekt, men det är klart att i ett hus där det går åt en del tappvarmvatten, så finns det inte så många val. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar