Nytt kretskort till Viking Bio!?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pellabella
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 13:45

Nytt kretskort till Viking Bio!?

Inlägg av Pellabella »

Hej på er.

Jag har en Viking Bio från 2003 och kretskortet som sitter på där är ju det där man t ex har tre "rattar" som innebär följande: Vit= luft/högeffekt Grön= pelletsdosering samt Blå= luft/lågeffekt

Nu undrar jag: Om vi nu behöver ett nytt kretskort till denna sju år gamla brännare - blir det då den gamla sorten eller den nya och exakt vad är skillnaden då i stora drag på gamla och nya kortet?

Är det lätt eller svårt att själv byta kort - har ju haft en rörpulare som ställt till det så många gånger att jag är tveksam till att släppa hit någon.

Passar det nya kortet direkt eller det måste till något mer eller modifieras etc?

Tack på förhand :)
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
Pellabella
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 13:45

Inlägg av Pellabella »

Danne82:

Jaaa något fel är det och av de tips jag fått tidigare så är det antagligen så. (Men vet förstås inte helt säkert) Får nog kontakta VB angående det.

Det går inte längre att justera mängden pellets som doseras på ett bra sätt. Måste ha startdosen på minsta möjliga annars blir det alldeles för mycket pellets och när det gäller driftdoseringen är det helt hopplöst.

Efter MYCKET trixande och åtskilliga timmar nere i pannrummet så går den nu någorlunda men då har jag gjort följande inställningar: Ändrade om från "plåtrör" till plaströr - OBS jag har ett plåtrör! Har driftdoseringen på maximalt på den där doserings"ratten" och likaså luften på max.

Helt sjukt är det men det gååår bara inte på något annat sätt. Några tipsade om att det kan vara relät som styr själva doseringen men det går tydligen inte att byta endast relät. :x

Rökgaserna är ca 160 grader på lågeffekt och då har jag ändå bara i två stycken turbulatorer (plats för tre).

Som sagt den går någorlunda men något galet är det ju och det känns väldigt instabilt.
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det som skiljer mellan ditt kort, och de påföljande, är att på ditt kort finns inte startfördröjning, och inte uttag för dator. Annars är de lika. Gör så här: Skriv ner serienumret som står på etiketten på brännarkåpan. Ring så till Värmebaronen, och beställ nytt kort direkt från dem.

Att byta kort, är inte svårt - bara ett pillgöra. Beräkna gärna några timmar. Jag har aldrig haft ute kortet på min, så jag törs inte säga exakt hur lång tid, men i varje fall en förmiddag kommer det att ta i anspråk för oss som inte är Värmebaroner anställda i Kristianstad :wink:

Be de skicka med den nya utgåvan av instruktions häftet med eftersom det är rätt så bra att ha för handen när man mekar pillefyr - som våra danska grannar kallar det. :lol:

Lycka till. Håller tummarna på att det inte blir för svinkallt innan du får pillertrillaren - jag menar - pelletsbrännaren i gång igen på folkvis :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Pellabella
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 13:45

Inlägg av Pellabella »

bergatorparen: ha ha ... "pillertrillaren" :D

Ok då var det inte så himla stor skillnad då, fast lite startfördröjning har jag allt. 10 minuters startfördröjning har jag men på nya kortet förstår jag att man kan fördröja mycket mer vilket ju verkar bra.

Än så länge funkar det någorlunda... eller i alla fall myckat bättre än innan jag kom på att trixa med plast/plåtskruv etc. Den stannar inte längre hela tiden men det går nog en hel del pellets i onödan - kan inte justera på ett optimalt sätt.

Ska prata med värmebaronen och beställa ett nytt kort. Tack för tipsen! :)
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Jag tycker att du ska beställa det senaste kortet,prata med Vb vad dom tycker och beställ samtidigt 018 chipet det för innehåller tre nya grejor justerbar tidsfördröjning,fler starter och mäter mottrycket.Be dom skicka med den bruna ratten till potentiometern också för den behöver du om vill ha tidsförskjutningen.Du kan läsa mer under inläggen i http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9111
Jag har även satt i längre turbolatorer i pannan vilket spar pellets.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är ett såkallt seriellt gränssnitt som ger möjlighet för avläsning av brännarens inställning, driftstider och driftsparametrar. Kräver seriekabel eller eller avläsningsenhet - enligt instruktionshäftet. Anslutningen finns på huvudkortet mellan utgången till fläkten och ingången för fotomotståndet/flamövervakningen

Här kan du se: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... Njhk&hl=en
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar