Vikingbio: Pellets fastnar i fallröret

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
persika
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 07 jan, 2011 09:06

Vikingbio: Pellets fastnar i fallröret

Inlägg av persika »

Får driftsstopp på brännaren eftersom pellets fastnat i fallröret.
Inga pellets på rostret men en stor pelletspropp i röret.
Har provat olika sorters pellets, Vida, JGA, Neova, med ungefär samma resultat. Ibland kan det funka i en vecka, men ofta stannar den inom ett dygn.

Någon som har liknande erfarenhet ?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har svårt att tro att det skulle fastna så mycket pellets på vägen ner så att det blir en "propp" i röret, det är i stort sett omöjligt om det inte sitter något i vägen, du menar alltså att det blir en propp med pellets mitt i fallröret ?

Möjligtvis om slangen sitter på något udda vis så att det byggs upp en massa pellets i den som sedan kan rasa ner och fastna i fallröret.

Ett annat alternativ är ju om det slocknar/brinner dåligt och skuven fortsätter mata pellets så att det fylls ända upp i fallröret, om det sedan börjar brinna/glöda igen så att pelletsen i brännaren förbränns medan det som sitter i fallröret fastnar på nått vis.

Nått annat kan inte jag komma på i alla fall.

Funkar brännaren bra i övrigt, inga andra problem ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om slangen har en liten böj kan detta leda till just detta problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Mnemonik
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 09 jan, 2011 19:25

Stoppfläns

Inlägg av Mnemonik »

Det finns på vissa modeller en stoppfläns längst bak i taket där pelletsen kommer in på rostret, denna ska kunna svänga som en lucka.

Vår fläns hade satt sig fast och orsakade därför stopp av den typen du beskriver, jag tog bort flänsen helt vilket löste problemet.
parhed
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 05 dec, 2010 12:23
Ort: Edsvalla, Karlstad
Kontakt:

Inlägg av parhed »

@mnemonik > Flänsen fyller en funktion; att se till att inte pelletsen ramlar förbi rostret, och förblir oförbrända.
Vinking Bio -06, Albin Trio 330 -89, Mafa mini ,ingen dragregulator, Thermomatic ERA10
110m² (2 plan) + 55m² anno 1923
Mnemonik
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 09 jan, 2011 19:25

Inlägg av Mnemonik »

Naturligtvis, men vårt problem består i att få pelletsen så långt in på rostret som möjligt. Beror väl på fallängd, vinkel etc antar jag. Väl värt ett försök kanske, inga oförbrända pellets här!
Doublebee
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 02 mar, 2011 11:07

Inlägg av Doublebee »

Jag har också problem med "pelletspropp" precis innan falluckan, pellets når alltså inte fram till luckan utan fastnar innan. Har @persika hittat nån lösning på problemet?
De senaste dagarna har jag fått misslyckad start i princip varje dag. (Fullt med pellets i röret, men inga på rostret). Problemet verkar alltså uppstå vid starter. Annars borde väl det bli ett annat felmeddelande?
NibeCity, Viking Bio
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

En sak som kan vara värd att titta på, är fallschaktet - se pil - där kan det bildas avlagringar om man har mycket finfraktion i pelletsen. Hettan från eldhärden värmar upp plåten så att den blir som en kokplatta där ligninet i trämjölet "karamelliseras" och blir så småningom till koksavlagringar. Dessa avlagringar avlägsnas lämpligen med en grovkniv eller ett stämjärn med försiktighet så att man inte repar metallen därför att det kan ge upphov till nya avlagringsmöjligheter.

En annan sak att titta på är fall läppen(24) - den där bromsen som skall lägga pellarna på rätt plats på rostret. Se till att den svänger lätt. Gör den inte det måste den rengöras och gångjärnen kollas så att det inte bildats avlagringar av damm där med.

Kolla dessutom att startdosen inte är för stor: Ta loss matningsslangen, och starta brännaren. Håll ena handen under anslutningen. När startmatningen är klar, skall "koppen" - alltså anslutningskopplingen - vara precis fylld med pellets. Står däremot pellarna upp i slangen över, så är startdosen för hög, och måste reduceras.
Bild

Vid sotning av brännare och panna, så är det bra om man stoppar ner dammsugarslangen i fallröret och håller det rent för spån och damm. Jag har aldrig haft uppbackning av pellets i brännaren sedan jag kom på den idéen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
persika
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 07 jan, 2011 09:06

Re: Vikingbio: Pellets fastnar i fallröret

Inlägg av persika »

Jag kollade mycket på fallschacktet, tog bort skarpa kanter och annat som pelletsen kunde fastna i.
Det hjälpte inte mycket.
Sen provade jag att byta tillbaks till original roster, sen har inte haft problem mer.

Så det kan stämma som micke_932 sa:
>Ett annat alternativ är ju om det slocknar/brinner dåligt och skuven fortsätter mata pellets
>så att det fylls ända upp i fallröret, om det sedan börjar brinna/glöda igen så att pelletsen
>i brännaren förbränns medan det som sitter i fallröret fastnar på nått vis.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Vikingbio: Pellets fastnar i fallröret

Inlägg av OPEC »

Hur sjutton kunde rostret göra att pelletsen fastnade i röret? Jag har råkat ut för liknande problem när
slangen börjat bli lite gammal och snart skall börja brista. Den töjer sig en del och gjorde att det blev lite mer krök på den än tidigare. Då samlades det en del pellets i slangen som också med jämna mellanrum lossnade och skapade en veritabel mängd pellets på en och samma gång. om det då är några enstaka pellets med lite (över)längd så kan det sätta stopp vid minsta lilla kant. Om slangen är ett par år eller utsatts för förhöjd värme så byt den, annars förkorta den är mitt bästa tips.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Vikingbio: Pellets fastnar i fallröret

Inlägg av Joones »

Att det skulle vara piratroster som orsakar stoppet är nog ett nonsenssamband. I min brännare har i alla fall pelletsen redan lämnat fallschaktet då det når rostret. Att de skulle studsa tillbaka in i fallschaktet från rostret och att tillverkaren av rostret eller tjockleken på rostret skulle vara det som avgjorde verkar ju högst osannonlikt. Det skulle i så fall bero på att rostret skulle ha en hög bakkant som täpte för öppningen på fallshaktet men det skulle man ju kunna se med blotta ögat.

Om det skulle vara det problemet som Micke_932 beskriver. Så inte skulle ju inte rostret vara tomt. Då skulle det ju vara en klump med oförbrända pellets på rostret och den klumpen skulle tillslut bli så stor att den stoppar pelletsen. Men frågan är hur länge från det att fotocellen slutar indikera låga tills dess att matningen upphör. Om det brinner så dåligt så borde brännaren stanna på grund av att fotocellen inte kan se lågan.

Men samtidigt om det var det som löste just problemet i detta fallet så är det ju perfekt. Men det kan nog knappast ses som ett generellt lösningsförslag för alla som har problem med att pellets fastnar.

Där emot påverkar kröken på slangen pelletsen väg ner i fallschaktet. Jag har vid något tillfälle gått stopp i slangen när krökarna varit lite för buktiga. Därför jar jag slangen fastsatt med ett buntband på elkabeln till pelletsskruven så att jag kan sträcka upp den nedre delen av slangen. Det är ju naturligtvis svårt att beskriva med ord men genom att rotera slangen någon och justera fästpunkten mellan kabeln och slangen så får jag buktningarna på slangen att bli rätt för min anläggning.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Bskog
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 17 jan, 2012 17:08

Re: Vikingbio: Pellets fastnar i fallröret

Inlägg av Bskog »

Hej Jag har en ctc 2200 och Vikingbio som funkar perfekt. Se till att fallhöjden är ordentligt hög,tvär och rak mellan skruven till brännaren, bort med falluckan. Det skall vara öppet och rent ner till rostret.
Alltså Kör med raka rör.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Vikingbio: Pellets fastnar i fallröret

Inlägg av OPEC »

Kommentar till föregående: Bra tips att ha så rakt det kan bli med slangen. Däremot vill jag reservera mig mot att ta bort luckan/ pelletsbromsen. Luckan sitter där för att bromsa pelletsen så att de blir kvar på rostret och inte framför. Dessutom märks det klart en högre temperatur i fallröret utan denna lucka, speciellt om man har lite dåligt drag i pipan eller när pannan börjar bli lite sotig och full med aska. Om den gör någon större skillnad vad gäller bakbrand vågar jag däremot inte ens gissa.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar