Frågor om Pellmax-serien!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Frågor om Pellmax-serien!

Inlägg av DavidU »

Hej,

Är lite sugen på att byta panna och då ev. till en Pellmax.

Tror ni det är någon större skillnad i effektivitet jämför med en Nibe City (-95:a)?

Finns det ngn i skåne som installerat denna och som man kanske kan få komma till studiebesök hos???

Tack så länge,

David
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Ingen som har en panna ur denna nya serien?
Verkar oroväckande!

MVH
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Tror orsaken är naturlig. Vi som eldar på i gamla oljepannor från ctc, Nibe och Värmebaronen med gamla omoderna brännare är knappast spekulanter på nya pannor att sätta våra gamla brännare i. Vad är vunnet då? Samma problem med startdoser, högt drag, spruckna rör och svåra inställningar igen fast med ny panna.
De flesta tänker som jag och köper en Ecoflex eller Biomatic på en gång
så får man mycket mer för pengarna om man köper nytt.
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... 909230.htm

Säljer du din galma trotjänare till brännare för 5000 så har du ett dubbelt så bra system för bara en liten merkostnad.

En rätt inställd Nibe City ger nog samma verkningsgrad som en pellmax om den körs inom lämpligt effektområde, fast förstås med mera jobb.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Hej,

Tack för svaret!

Jo, jag har också resonerat ungefär i dina banor. Skulle inte heller köpa en Pellmax-panna utan troligen någon av de du nämner om man skulle byta sin gamla.

Var mest nyfiken på om det fanns ngn i krokarna som hade en sådan som man kunde kika på in action!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag vet det är en kille här inne som skaffade en Pellmax CU, men vi har inte hört så där jättemycket från honom. Problemet som jag ser med Pellmax är att man i grund och botten kapat en del hörn, och bara helt sonika lyft innandömet från Vedolux över i ett nytt "skåp", som man sedan kompletterade med pelletsbrännkammaren från Biomax - som ju är samma som Triomax, fast med annan rökgång och störrebrännkammare för pellets.

Det borde bekymra Värmabaronen att deras "pyttipelletspanna" bjudning inte går hem hos folk Bild

Hursomhelst tror jag nog inte att Pellmax har det som behövs. Jag tror folk är rätt så less på att stå i sot och askyran med mundskydd, handskar och blåställ flera gångar i veckan under eldningssäsong för att pannan skall fortsätta att gå och det med rimlig verkningsgrad. Behövde jag inte tänka på vad det kostar, så skulle jag vilja ha en Viessmann Vitoligno 300-P eftersom den sköter allt på egen hand. Men den kostar 1½ gång så mycket som den nya Biomatic+ 20, och sedan tillkommer keramikbyten för ett gäng tusenlappar med 5 - 10 års intervall, så i den grad man inte är gjord av pengar, så är det knappast något alternativ. Vi som inte har höga löner och exklusivaste kreditkortet, vi lär hålla tillgodo med det näst bästa eller rentav det tredje bästaBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar