Driftproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Inge Berggren
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 16 jan, 2011 17:01

Driftproblem

Inlägg av Inge Berggren »

Min brännare har fungerat perfekt i ca 4år, efter sotning av pannan igår har den börjat strula med driften, den startar och kommer igång som den skall men efter en stund när den skall gå upp på högfart med fläkten går den ner i startfas igen och börjar om. jag kör på högeffekt och mot acktank med termostaten i pannan.Jag satte ner matningen igår och då verkade den gå bra igen, men idag är det samma sak igen.
Någon som har tips?
Inge
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

I och med at det skedde efter sotning, tror jag första stället att börja är med optovakten. Om den inte "ser" ordentligt, så kan det bli sådana konstigheter. Kolla att öppningen mot brännkammaren är helt öppen med. Själva linsen på vakten rengörs med mjukt hushållspapper. Beläggning,om sådant finns, tas lämpligt bort med Ajax Glas eller liknande. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 22:00
Ort: Västra Götaland

Inlägg av CTC1100Viking »

Kom att tänka på två andra möjligheter:
1. Rostret ligger inte dikt an mot inre brännarröret
2. Skruven som håller ner tändelementet har lossnat

Jag hade liknande symptom med omstarter vid övergång till högeffekt när min skruv ovanför tändelementet hade gått av.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

En annan tänkbar orsak kan vara att den är litet snålt ställd på matningen.
Min brännare gjorde alltid på detta viset när den var nyuraskad.
Efter några gångcykler så fungerade den normalt igen p.g.a. att den byggt upp en liten askhög framför rostret.
Efter att jag både höjt startdosen samt ökat på en uns på vanliga matningen så försvann detta bekymmer.
Ett tips kan också vara att starta om brännaren direkt efter att startdosen skickats i, så att du får en extra stor startdos vid första start.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar