Misslyckad start !!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Misslyckad start !!

Inlägg av finnen75 »

Hej.

Jag får misslyckad start flera ggr på dygnet. :cry:
Har hållit koll och brännaren tänder ofta på tredje och sista försöket även fast det är nysotat o ch askat ur allt! :?
Sen kan den gå hela dagen och natten och på morgon larmar misslyckad start!!!!!! Surt som fan!
Snälla hjälp mig ni som vet!
Kan det vara så att tändelementet börjar bli dåligt?
Det är det enda jag kan komma på!
Givaren för låga fungerar som den ska!
Har en Viking bio från 2005.
Har haft detta problem nån gång andra år men nu är det ofta!

Mvh / Mika
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Alltid svårt att gissa sig fram till problemet.

Får den pellets som den ska?

Ligger startdosen kvar otänd på rostret? eller har den börjat att tända så att de är brända etc.

Draget är väll knappast ändrat sedan tidigare? Eller har det gjorts något som kan påverka så att du har högre drag nu än innan?

Det är väll inte så kallt nu så att det ska höja draget men har du rört motdragsluckan/dragbegränsaren?

Är något annat ändrat straxt innan problemet började?

En kompis till mig hade ofta misslyckad start. Han provade olika saker som att ändra till högt drag etc. Tillslut bytte han fläkten och sedan har det fungerat bra. Nu eldar han iofs nästan uteslutande med ved men några dygn har han ju kört med brännaren sedan förra vintern

En annan liten detalj som jag kom på, som brukar vara en vanligt orsak till allehanda problem, är den lilla muttern eller skruven och muttern som håller tändelementet på plats. Det är ju en så enkel sak att kolla så risken finns ju att man förbiser den. Om den inte är på plats kan elementet resa sig och lyfta på rostret. Då kan det orsaka allt från dålig anliggning mellan roster och element till omriktad låga som kan bränna sönder brännarröret.

Muttern behöver inte vara dragen särksillt hårt. Det räcker nog att dra den med fingrarna. Men den måste sitta där och den måste hålla fast elementet. Lossnar den i den delen som är fastlödd i plåten på elementet så sitter ju muttern där som den ska och allt ser ut att var afrid och fröjd. Men den håller ju inte fast elementet då. Om så är fallet byt till en ny skruv som träds genom hålet där den gamla skruven satt. Lägg en bricka mellan skuven och elementet om hålet efter den gamla skruven är för stort.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Hej.
Tack för hjälpen.
Jag ska sota och aska ur pannan och brännaren och titta till skruven och muttern om det är som det ska.
Senast så tände den på 10 min , normalt ska den ju göra det på ca 5 min.
Har inte gjort några ändringar sen förut.
Jag kom på att gaveln är sliten med lite sprickor i.
Kan det ha någon påverkan att luften från fläkten inte strömmar på rätt sätt???
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Ja det kan det göra för luften blåser inte dit den ska på glöden tillräckligt,så där har du säkert en fel källa.


//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tändelementet till Viking Bio är tudelat i två slingor om 300 Watt. Om den ena slingan gått sönder, medan den andra fortfarande fungerar, så tror elektroniken att allt är honky dory och kör startprogrammet. Du vill då kunna få tändning, men tändningsförloppet blir felaktigt så att optovakten inte ser någon låga i tid, och datorn avbryter startförsöket och blåser ut ur brännaren. Kolla startelementet för resistans: ca 176 Ohm/slinga anger normal funktion.

Huruvida sprickorna i gaveln har betydelse, beror på hur allvarliga de är. Givetvis vore det bästa att byta en sliten gavel, men kolla tändningen först :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Tja!

Nu har jag askat och sotat ur pannan och brännaren.
Kollade muttern som sitter under inre brännarröret till plåten till tändelementet.
Den satt lite löst så jag drog åt den lite, tvättade även fotocellen men det brukar jag göra med jämna mellanrum.
Sen körde jag igång brännaren och den startade som normalt alltså på ca.5min!!!:0
Då är frågan vad var felet eller var det bara flyt att den startade som den ska?
Då kan ju inte sprickan i gaveln spela så stor roll, eller?
Men tänkte ändå byta ut den i sommar .
Går det o göra så att tändelementen värmer lite längre?
Ska jag ändra givaren SW2 från normalt till högt drag?
Kan det göra någon skillnad?
Har ett enplanshus utan källare!
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Tja.

Tack för hjälp men är inte så haj på det!!!;)
Lite över min skola!
Hur kollar jag resistansen på slingorna?
Behöver jag en elektriker till det, eller vilka grejer att mäta med och var mäter jag ;)???
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Du behöver bara ett såkallad multi instrument som finns att köpa hos biltilbehörsaffärer för ett par - tre hundralappar. Sedan kopplar du loss ledningarna (flatstifthylsor som på bil), och mäter genom slingan. Får du inget utslag är slingan av, får du ett oerhörd högt utslag är den av och kortsluten. Får du värden mellan 168 och 179 Ohm så är den okej.

Känner du dig osäker, så går det utmärkt att ta med sig hela brännaren till ÅF och få felsökt den där.

Ett sätt att kolla utan instrument, är att starta brännaren liggande på golvet utan pellets anslutning och med rostret borttaget. När du ser under den perforerade plattan som ligger ovanpå elementet, så ser du de två slingorna. Under uppstartsförfarandet skall de bli ljust körsbärsröda. Du vill se att de "pulserar" i färg broende på att strömmen skickas in i pulsar för att för hindra överhettning. Blir båda slingorna röda, så är elementet okej, blir bara den ena röd, så byt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Tack för hjälpen.
Ska prova starta brännaren på golvet nästa gång om jag får strul och på så vis titta om elementen fungerar!
Ska man ha den där givaren SW2 på normal eller högt drag?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Såvida du inte har onormalt högt drag i skorstenen - alltså mer än 20 Pascal, så skall den stå på normalt drag :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

God morgon!
Nu har det hänt igen när jag kom hem efter nattskiftet så larmar den misslyckad start efter att ha fungerat hela eftermiddagen och natten!!!!
Varför händer det alltid tidigt på morgonen?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det där är en jättebra fråga. Nu är det ju så att trots att nätterna är kallare än dagarna, så har ändå pelletsbrännarna det lugnare under just nätterna beroende på att ingen tappar varmvatten, så min tanke är att brännaren inte blåser rent lika ofta på denna tiden så att rostret sätts igen med aska. Det brukar bero på dålig förbränning. Om tändelementet börjar bli svagt, så kan det ha betydelse - i synnerhet om brännarens gångtider är förhållandevis korta. Kolla dessutom rostret så att alla luftslitsorna är öppna min 1 mm skall öppningen vara för varje slits. Och kolla att ingen har stängt igen tilluftsöppningar till pannrummet. Det kan även det spela in. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Ja det kan ju stämma som du säger så är det ju lugnare på natten.
Rostret är i ordning.
Luften till pannrummet ok.
Måste köra brännaren på golvet i helgen när jag har tid,tror ändå att det är elementen som börjar vara dåliga!
Går det och ändra att brännaren kör längre då?
Är det bra att köra bara lågfart med fläkten?
Och hur ställer man Isf in den?
Jag kör normalt nu, den tänder och blåser med halvfart ett tag och sen börjar lampan lysa och den blåser för fullt!
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Jag tänkte att om det blir mindre strul med startena om man kör lågfart för då bränner den längre med mindre antal stopp!??
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Om 15 kW räcker till för hushållets behov, så är det avgjort en fördel att köra med denna effekt eftersom det ger längre gångtider och därmed bättre verkningsgrad.

Börja med att ställa om microbrytarna märkt 23 så att de står som i markeringsramen.
Starta brännaren och låt den få gå över i driftsmodus. När den gått över i driftsmodus - effektlampan visar signalen streck - prick, lys in genom dragbegränsaren med en ficklampa. Justera den blåa ratten över pilen tills att det precis börjar synas rök, justera därefter tills röken precis försvinner. Detta måste ske långsamt eftersom en pelletsbrännare inte precis är snabb i reaktionen. Nu vill du ha så bra förhållande mellan luft och bränsle som man kan ha utan att använda instrument. OBS! Rör inte pelletsmatningen, eftersom den måste justeras i högeffektsläge. :wink:

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar