Misslyckad start !!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Kan ni förklara ännu nogrannare för jag är inte så insatt i grejerna!!!
Var ska jag lysa med ficklampan?
Skulle jag justera den blå ratten tills det börjar ryka och sen samma ratt igen tills det slutar ? :roll:
Ska jag sen fippla på luft och bränsle ratten oxå? :?
Tycker det låter avancerat o svårt!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Når du lyser med ficklampan in i rökröret genom dragbegränsaren, så vill du kunna se huruvida det kommer synlig rök eller ej. Då vrider du på den blåa ratten tills att du ser synlig rök, sedan vrider du den tillbaka tills röken nätt och jämnt upphör. Då har du rätt mix för lågeffekt.

Pelletsmatningen skall INTE röras. Den blåa ratten styr enbart luftflödet för lågeffekten vilken måste anpassas separat. Normalt skall installatören ställa in båda effekterna, men som regel struntar de i lågeffekten, vilket leder till att man får fel mix om man kopplar om till lågeffekt.

Men förfarandet jag har beskrivit här, används av flera för att slippa släpa hem en installatör för dyra pengar varje gång man behöver justera brännaren :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Du kan gå ut och titta på röken om du tycker det är lättare.

Gråbrun = För lite luft.
Osynlig= Värmeflimmer ,vid plus grader ner till några minusgrader skall röken vara osynlig = bra .
Vit= vid lägre temperatur skall endast en litet svag vit rök av vattenånga synas.

Sen kan du kolla lågan genom att ta bort fotocellen och kolla färgen på lågan,den ska vara ljusgul = bra förbränning.Rödaktig = för lite luft.Vitaktig = luftöverskott.

Detta justerar du med den blå ratten om du kör på lågeffekt upp och ner tills du får det som står här.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Ok tack så mkt för all info bergatorparen och lövet!:)
Det där borde t.om. Jag klara av!;)
Så bränslematningen skall vara detsamma?!
Hur blir förbrukningen då?
Om man jämför med lågeffekt och högeffekt eller normal som jag kört !
Plus måste man aska ur o sota oftare med lågeffekt?
Visst kan man låta den blåa ratten vara på samma sen även om man vill ändra tillbaka till normal drift?!!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ja. Den blåa ratten styr endast luften för lågeffekt, så om du väljer att gå tillbaka till högeffekt så behöver du inte bekymra dig om den längre.

Förbrukningen vid lågeffekt blir lite lägre än vid högeffekt på grund utav färre start och stopp, och längre gångtider som minimerar stilleståndsförluster.

Rätt justerat, så blir askmängden den samma: Varje kilo pellets alstrar samma mängd aska vid låg som vid högeffekt. Lyckas du bra med justeringen, så blir det inte mer sot hellre. Min erfarenhet är att rostret håller längre vid låg effekt eftersom eldhärden då inte blir lika intenst het.

Så prova på, och så länge du inte ändrar på pelletsratten (24), så vill du ha samma inställning i högeffekt som nu om du återvänder till denna :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Vad menar du med detta?Visst kan man låta den blåa ratten vara på samma sen även om man vill ändra tillbaka till normal drift?!!

Den blå ratten justerar du bara luften med.
Låg och högeffekt justerar du med dom röda knapparna( SW1/1 och SW1/2) som du skjuter till höger eller vänster beroende på vad du ska köra på.Skulle tror att det blir mer ekonomiskt att köra på lågeffekt för dig.Sotar gör jag när rökgastemperaturen har stigit c:a 50° från den temp. jag har vid nysotat ett bra riktmärke när du ska sota.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

I vilket läge ska den blåa ratten vara när man börjar skruva på den?
Och vilket håll ska man börja skruva?
Medsols = mer luft antar jag?
Men för att det ska börja ryka först lär jag väl minska på den o sen öka luften?!
Har jag rätt?
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Kolla röken och lågan först hur dom ser ut,sen justerar du luften efter det medsols mer luft, motsols mindre luft.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Tja.
Nu provar jag lågeffekt för första ggn!
Tycker att lågan ser ljusgul ut och från skorsten ser jag ingen rök alls
-2C ute blåhimmel o vindstilla!
Det borde väl duga?
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Jag behövde inte röra blåa ratten alls!
Kan det stämma?
För bra för o vara sant?
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Fan vad skumt????!!!:(
Gick skitbra tills den nästan var färdig, uppe i 87C så tappar den lågan och börjar mata in en ny matningsdos!!!!???
Varför???
För mkt eller för lite bränslematning kanske??
Hjälp mig pleeeez !
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Hmm. Tror du skall kolla skruven. Den skall ha en lutning på 40 +/- 5 grader. Att bränneren startar ut med ljusgul fin låga, och sedan släcker efter ett tag tyder på att den får för lite pellets. Skruvlutningen har avgörande betydelse för detta. Men håll öga med lågan under en hel förbränningscykel: Blir den allt vitare ju längre brännaren går, för sedan att börja flämta, så är det skruven. Om den startar ut ljusgul, och sedan snabbt blir vit, så är det för låg pelletsmatning på inställningsratten - så då är lösningen att försiktigt öka doseringen tills att lågan har samma färg genom hela eldningscykeln :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
finnen75
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 14:17

Inlägg av finnen75 »

Har haft väldiga problem med misslyckad start denna vinter. Oftast på mornarna blinkar larmet!!:0
Nu har det gått exakt en vecka sen sotaren var här och whips inte en misslyckad start på hela veckan!!!!!:)
Helt otroligt!!!
Hade jag för dåligt drag eller vad beror det på!?
Lågeffekten funkar oxå kanon!!!
lidas5
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 19:31

Inlägg av lidas5 »

Hej!!

Jag lånar denna tråd lite. Har fått samma problem nu efter att ha funkat väldigt bra länge. För cirka 2 veckor sedan bytte vi innerrör med roster. Har funkat klockrent sedan dess. I måndags gjorde jag en sotnig av pannan samt roster och det. Sedan startar pannan varannan gång. Nu på slutet funkar den första gången jag har varit där och pillat men inte andra gången.

Det har varit runt nollan och hyfsatt vindstilla. Pelletsarna är brända och fläkten går. Tittar man på tändelementen blir insidan röda på båda. Tittade inte så länge på dom dock. Dom kanske hade blivit helröda om man tittat längre. Mätte ohmen. Mäter man på stiften visar dom 300. Mäter man direkt på elementen strax under 200 ohm.

Nu är jag långt ifrån någon expert men är det avbrott så borde väll inte elementen bli röda?

Har så vitt jag vet inte ändrat några inställningar. Lampan för tändelementen blinkar. Skall den det eller är det fast sken som gäller?

Har varit och känt på tändelementet och den verkar sitta fast. Jag kan inte lyfta den med fingrarna.

Tacksam för all hjälp och ideer...

Mvh
Fredrik
Suteräng på 210 kvadrat.
Värmebaronen Comet med viking bio brännare från 08.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tändelementen skall bli körsbärsröda - ca 800 grader, och efter uppnådd temperatur skall de "pulsera" till och från (en mjukvarubestämd funktion för att hindra överhettning)

Ohm talet för enbart slingorna - ledningarna frånkopplade: 176 Ohm - enligt manualen.

Den gula lampan skall blänka långsamt under uppstart - vilket visar att tändelementet är påslaget och svarar på strömmen. Om det inte byter till fast sken efter att låga har etablerats, så är det fel på optovakten som du hittar på brännarkroppen påhöger sidan av den svarta dosan som benämns brännarkropp. Den är bara att dra rakt ut, och den liknar nästan på en pytteliten kamera. Med brännaren spänningssatt, skall ljuset från rumsbelysningen eller en ficklampa riktad mot denna få den gula lampan på brännaren att tändas. Sker inte det, så är optovakten troligtvis trasig och behöver bytas
Bild

Optovakten har reservdelsnummer VB 50 00 03 och kostar kring 320 kronor.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar