Misslyckad start !!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
lidas5
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 19:31

Inlägg av lidas5 »

Hej!!

Har tittat på pelletsen och dom är nästa bara lite svedda så det borde vara något med elementet.

Är det någon fara för att ha brännaren lös och titta på elementet en längre stund??

Den startar doch varje gång man har varit där och pillat, sen är det 2-3 gången den inte vill. Är elementt trasig borde den int starta första ler??

Man blir lite tokig..

Mycket tacksam för all hjälp du ger oss...

Mvh
Fredrik
Senast redigerad av lidas5 den tor 03 mar, 2011 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
Suteräng på 210 kvadrat.
Värmebaronen Comet med viking bio brännare från 08.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är ingen fara. Det har jag gjort själv så det får bra. Om Ohm talet är mycket över 176 per slinga, så kan det vara så att slingan håller på att gå sönder.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lidas5
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 19:31

Inlägg av lidas5 »

Jag får beställa en ny och hoppas på att det är det felet.

Den orkar väll bara att starta första gång och inte dom andra...

Mh
Fredri
Suteräng på 210 kvadrat.
Värmebaronen Comet med viking bio brännare från 08.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Kolla för säkerhets skuld att rostret ligger ordentligt an mot brännarröret. Glappar det där, så får du oftare än inte problem med misslyckad start. Det var ett fel jag gjorde i början innan jag blev känd med brännaren: Jag tryckte bara dit rostret, men kollade inte om det låg an ordentligt - så blev det röd blinkande lampa och psalmsång över att det inte tog eld :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lidas5
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 19:31

Inlägg av lidas5 »

Nu har jag kollat lite längre på elementen och i början lyser hela upp och blir rödaktig. Sen lyser dom lite svagt på mitten av slingan, på ena röret Detta gäller båda slingorna. Så det är inte hela slingorna som lyser utan kanske 1-2 cm på varje som lyser. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Det borde innebära att det är dags för nya.

Då Blir det elpanna några dagar då.

Ha det bra alla.

Mvh
Suteräng på 210 kvadrat.
Värmebaronen Comet med viking bio brännare från 08.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det förklarar den höga Ohm mätningen du gjorde. Som du säger: Dags att byta. Kostar 685 kronor hos "Ring-för-pris" alias dinvvsbutik.se
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
MrBolli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 05 mar, 2011 17:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av MrBolli »

Har haft samma bekymmer som ovanstående många ggr,vaknar på morgonen och känner på elementen då är dom bara ljumma och inte varma :evil:
Går ner i källaren och den där j***a lampan blinkar misslyckad start.Startar om sen går den som en klocka igen minst en vecka sen bam! tid igen
Och bara på nätterna :shock:
Ibland undrar man va det e på gång :?
Är en envis jävel så nu dj****r ska detta fixas.
Kan tillägga att från att jag skaffade brännaren så har den gått på Agrol och inget annat.
Efter lite felsökning så var det just tändelementen som var boven i dramat men med en twist,plåten som sitter runt tändelementet var fullständigt bortbränd/smält,dvs pelletsen hade glasat mao för mycket skit i pelletsen,och dagen därpå läste jag i morgontidningen att det var många med mig som hade fått store problem med sina pelletsanläggningar och den gemensamma nämnaren var att alla hade köpt sina pellets av granngården dvs Agrol,så det vara att sätta sig i bilen och köra dit med kvittot på tändelementen och dom stod för detta,fick en lam förklaring om att detta hade aldrig hänt förrut och det skulle aldrig hända igen :lol:
Efter detta så bytte jag till Smålandspellets och det har fungerat prickfritt sen dess :D
TMV Alpha Keram Combi-99+Laddomat och Acc Tank
Veckoficka,Viking Bio-04
Stenhus från 1938-150kvm+källare
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Jag har haft några misslyckade uppstarter två gånger sedan jag bytte till ett tjockare roster. Tändningen tog längre tid och den tände först i tredje sista fasen efter ca 10minuter. Jag fick tippset här inne av en forumsmedlem, att testa med läget för högt drag. Det ändrar lite i tändningsprocessen. Efter ändringen så tänder den efter ca 5minuter dvs ungefär som med orginalroster.

Ligger man på gränsen så kan det ju vara värt att testa med att ändra till högt drag. :roll:
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
MrBolli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 05 mar, 2011 17:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av MrBolli »

Nu va det tid igen :evil:
Så nu har jag slagit om till högt drag,och skall med stor nyfikenhet se hur det går 8)
TMV Alpha Keram Combi-99+Laddomat och Acc Tank
Veckoficka,Viking Bio-04
Stenhus från 1938-150kvm+källare
lidas5
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 19:31

Inlägg av lidas5 »

Hej igen.

Nu har jag bytt tändelementet. Verkar inte bli någon skillnad.
Mätte ohmen på det nya elementet och det var samma som på det gamla.
Dvs cirka 300 på själva stiften och cirka 180 på själva elementet.

Nu har jag provat att stoppa i det tunnare rostret och ser om det kan hjälpa. Annars kanske man skall prova att ställa om till högt drag och se om det hjälper.

Kan det ha blivit något annat fel i och med bytet med inre brännarrör?
Andra idéer?

Mvh fredrik
Suteräng på 210 kvadrat.
Värmebaronen Comet med viking bio brännare från 08.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Jag tror på högdragsläget.

Ligger man på gränsen med tunnt roster så kan man få problem med ett tjockare roster "piratroster". Som jag nämnt så har jag fått några misslyckade starter sedan jag bytte. Närmare bestämt två gånger sedan i december till i februari. En gång var i Januari (28/1) då var det ca -10grader och pannan uraskad, sotad dagen innan. Pannan gick tidigt på morgonen men stannade någon gång på tidig förmiddag. Utetemperaturen steg den dagen och följande dag var det runt nollan. Dock om jag tyckte jag att den larmade den för högomgivningstemp men jag kan ha misstagit mig.

Nästa gång var i 24 februari då var det ca -25grader på natten även denna gången steg temperaturen under dagen dock bara till ca -5grader, även denna gången askade jag och sotade jag ur pannan dagen innan.

Kanske är det sammanträffanden bara men i alla fall :roll: .

Vid stoppet i januari plockade jag ur brännaren och tömde rostret från pellets och satte tillbaka allt igen och startade brännaren utan problem. Starttid ca 10minuter och den startade i tredje startfasen. När den stannade i februari var det ju lite mera kris för det var fortfarande -25grader och elpatronen orkade inte hålla temperaturen mycket över 40grader. Jag tömde rostret och provade en start men den misslyckades så jag bytte direkt till ett tunnare roster som jag hade liggande. Då startade pannan efter ca 5minuter.

Jag åkte och köpte ett nytt tändelement för att ha ett hemma men jag bytte aldrig elementet. Istället ställde jag om till högt drag och stoppade tillbaka det tjockare rostret (detta gjorde jag först vid nästa uraskningstillfälle). Med brännaren i läget högt drag och tjockare roster startar pannan nu efter ca 5minuter med det gamla tändelementet. Det nya elementet får pryda pannrumsväggen ytterligare ett tag tills det gamla ger upp.

Värt att nämna är kanske att jag inte har någon dragbegränsare och det misstänker jag gör anläggningen ännu känsligare. Men jag har en gammelpanna som sjunger på refrengen så dragbegränsare får vänta tills det är dags att byta pannan.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Kan berätta att farsans brännare gjorde likadant alltså när det inte är nåt drag i skorstenen sommartid inga problem med starter mm ..Men när det drar igång och blir drag i pipan då stannar den ...

Felet var att dragbegränsaren är alldelles för liten den stog och gapade hela tiden...l Vikingen skall ju bara ha 5 pa...Synd att det ingår en alldeles för liten dragis i priset (tigex 25) som install bara trycker dit i luckan...Och som Magnus uggla sa: Nästa grejj"!!....(Tjejj).. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
lidas5
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 19:31

Inlägg av lidas5 »

Om man kör på högtdrag, skall man ställa in pannan på nytt då?
Det borde väll bli någon skillnad när man ändrar?

Mvh
Suteräng på 210 kvadrat.
Värmebaronen Comet med viking bio brännare från 08.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Nej det behöver du inte göra.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Som jag förstått så är det bara själva tändproceduren som skiljer. Det man bland annat lägger märke till att den första delen av tändningen är längre. Med första delen menar jag den tiden från det att fläkten slutat blåsa och tändelementet börjar värma till det att fläkten försiktigt börjar blåsa igen och elementet börjar "pulsera". Nu står den och "eldar" konstant i säkert 1,5 till 2minuter innan fläkten börjar blåsa, gissar jag. Gissningsvis gör det att glöden får bättre "grepp" i pelletsen innan det tillförs syre.

Om man tänker sig triangeln som man brukar se i informationsmaterial om eldsläckning (eller förvisso även tändning) så krävs ju värme, syre/luft och brännbart material för att det ska brinna.

Det vi gör när vi exempelvis sätter in ett tjockare roster är att vi ökar den massan som elementen ska värma upp vid tändfasen och därför krävs mer värme.

Rent logiskt kommer det på sikt ske på bekostnaden av kortare livslängd på tändelmenten. Det man vinner på gungorna förlorar man på karusellen.

Om jag får vara elak så skulle jag gissa att det blir dyrare för oss att byta rostren än att byta elementen (de håller bättre) annars skulle Värmebaronen ökat tjockleken på rostren på en gång för att börja sälja mera tändelement. Men man tjänar mera på att sälja rostren.

En anan orsak kan ju vara att rostret klarar ju en normalhändig dresserad apa att byta. Kan man inte byta rostret kan man ju inte klara "normaldrift". Tändelmentet kräver ju faktiskt lite mer. Det finns nog många ägare av en Viking Bio som behöver hjälp med det bytet. Det skulle se avsevärt sämre ut om VB sa att tändelementen är en förbrukningsvara.

Alla som gnäller över den korta livslängden på ett roster. Tänk då på alla stackare som har H7lampor i halvljuset på sin bil. De kostar ju nästan lika mycket som ett roster och livslängden är ju knappast bättre. Dessutom är de ju många gånger mycket svårare att byta än till och med att byta tändelementet på en VikingBio. :roll:
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Skriv svar