Misslyckad start !!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
MrBolli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 05 mar, 2011 17:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av MrBolli »

Min brännare har inte haft någon misslyckad start ännu sedan jag ändrade till högt drag :D
TMV Alpha Keram Combi-99+Laddomat och Acc Tank
Veckoficka,Viking Bio-04
Stenhus från 1938-150kvm+källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Joones skrev:Som jag förstått så är det bara själva tändproceduren som skiljer.

Det vi gör när vi exempelvis sätter in ett tjockare roster är att vi ökar den massan som elementen ska värma upp vid tändfasen och därför krävs mer värme.
Är det så på Vikingen verkligen.=Tändelementet är som man tänder kolen i grillen med el-doppisen alltså trycka ner doppisen i kolentändning?...
Jag trodde det var tändelement/varmluftständning som tänder pellen som på min :?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
MrBolli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 05 mar, 2011 17:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av MrBolli »

Varför ska jag tvunget skriva att min brännare inte har haft någon misslyckad start :cry:
Nu har det hänt igen :evil:
Har åter igen börjat misstänka att det är skruven som matar väldigt ojämnt,kopplade loss slangen och körde skruven i ca 20 min för att kolla flödet och det var mycket ojämnt i mina ögon,ibland enstaka pellets och ibland väldigt mycket.Nu undrar jag hur ofta rengör ni era skruvar? jag gör det ca 2 ggr per år.
TMV Alpha Keram Combi-99+Laddomat och Acc Tank
Veckoficka,Viking Bio-04
Stenhus från 1938-150kvm+källare
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Ja det kan man nog säga. Tändelementet är en "helt vanlig doppvärmare" som ligger direkt under rostet.

Det finns säkert både för och nackdelar med den konstruktionen. Anliggningen mellan rostret och elementet är viktigt lika så påverkar ju rostrets tjocklek. Samtidigt förljer det ju "KISS-principen" (som så mycket annat hos VB)
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
lidas5
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 19:31

Inlägg av lidas5 »

Jag satte i det gamla rostret för 2 dagar sedan och sedan dess har det funkat utan problem. Vad är det för risk med att köra med ett dåligt roster??
Den är gammal och lite sprickor i den. Men allt verkar funka. Är det någon annan risk en att den inte startar??

Sen tycker jag också att matningen är lite ojämn. Ibland kommer det mycket och ibland lite mindre. Jag har tänkt att det kanske jämnar ut sig...

Göra rent skruven, skall man det??
Har inte gjort det på hela säsongen. Inte förrådet heller...

Mvh
Suteräng på 210 kvadrat.
Värmebaronen Comet med viking bio brännare från 08.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Det går säkert att köra ett tag till på ett sprucket roster men det är kanske inte att rekomendera. Största risken är nog inte att det inte skulle tända utan om det vrider sig så att det påverkar riktningen på lågan. Då kanske det eventuellt kan förstöra inre brännarröret. Det är iofs en teori det är ju inget jag har belägg för att det kan ske.

Är det bara sprucket så håller det nog ett tag men om det är helt av på ena halvan är det kanske sämre. Om man tittar till brännaren med täta intervaller (askar ur ofta som vi med gamla kombipannor måste göra) så hinner man ju oftast följa försämringen och den kommer inte som en överraskning. Har man där emot en panna där man kan elda på länge mellan uraskningstillfällena så hinner det ju hända mycket innan man upptcäker problemet.

Att köra på ett dåligt roster i nödfall fungerar nog. Men att vara "dumsnål" och till varje pris köra tills sakerna faller isär kan nog bli dyrt i längden.

Har du provat att ställa brännaren i läget för högt drag? Om det löser problemet med misslyckad start så är det väll bättre att göra det valet. Högt drag och tjockare roster än normalläge och trasigt roster.

Matningen är ojämn. Det har nog med konstruktionen av skruven att göra snarare än att det skulle vara behov av rengöring.

Ska du göra rent så ska du göra det på sommaren Passa på när förrådet är tomt. . Det tar ju en stund och det finns alltid en risk att man inte får vinkeln på skruven korrekt när man sätter ihop grejorna igen.

I sommras var jag lite lat. Jag körde med brännaren tills förrådet var i princip tomt. Sedan körde jag ur pellets med skruven och lät det trilla ner i en hink. Därefter dammsög jag bort det spånet jag kunde se i förrådet och tog bort den nedre gaveln på skruven och dammsög där. Med andra ord jag plockade aldirg bort skruven för att kunna skaka ur alla spånrester. På så sätt minimerar man ju risken att få fel vinkel på skruven. När man monterat tillbaka gaveln är det ju bara att fylla på med några säckar pellets och börja köra skruven igen. Man måste köra en lång stund innan skruven är fylld med pellets. När man har en relativt jämn matning (normaljämn) kan man ansluta slangen till brännaren och starta den och sedan fylla förrådet med mera pellets när man försäkrat sig om att skruven matar som den ska.

Orsaken till varför jag inte rekomenderar att fylla fullt i förrådet för tidigt är ju att man då får ett helvete om man måste åtgärda något med skruven.

Om skruven behöver göras ren eller ej är ju en annan fråga. Precis som nämnts flera gånger här inne så är inte vi representativa för sveriges pelletseldare. Det finns säkert många pelletseldare i sverige som aldrig gjort rent förråd och skruv från spån men ändå aldrig haft något problem.

Får man extremt dålig lös pellets så kasnke spånet kan bli ett problem och täppa till men annars följer det mesta nog med tillsammans med pelletsen.
Det värsta scenariot är ju att stå med ett fullt förråd och en skruv som inte matar när det är -25grader ute. Det är ju därför som många tömmer förrådet och gör rent skruven någon gång per år.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
lidas5
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 19:31

Inlägg av lidas5 »

Hej!!

Nu har jag provat med högt drag och det verkar inte fungera.
Nu blir det gamla rostret ett tag och beställa ett nytt från värmebaronen.

Eller är det någon som har andra ideer vad det kan vara??

Mvh
Fredrik
Suteräng på 210 kvadrat.
Värmebaronen Comet med viking bio brännare från 08.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Inte annat än att piratrostret är för tjockt så att avståndet mellan pellarna och tändelementet blir för stort - samt att det transporterar bort för mycket av värmen från tändningen = svårare att nå flashpoint. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

I morse hade även jag misslyckad start.
Brännaren i läget för högt drag. Brännaren uraskad i tisdags och i morsse var det ca -5 grader. (inte nämnvärt kalt med andra ord och inte blåsigt heller). :?

Jag tömde ur pelletsen och startade brännaren som startade utan problem på ca 6minuter. Man kan just undra. Iom att den startar vanligtvis på ca 5-6minuter så finns det ju en del marginal kan man tycka. Vad beror det på som någon mera var inne på att det är på morgonen som brännaren "misständer"? kortare gångtider på grund av mindre vattenförbrukning. Knappast orsaken. Vi förbrukar inte mycket varmvatten på dagarna heller och på natten är det ju oftast lite kallare vilket ju borde ge något längre gångtider.
Man kan just undra vad det är som "händer på natta när lampa är släckt".
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Inlägg av rumpmasen »

För mig var det några misslyckade starter i början, efter att ökat startdosen lite, så att den fick mer pellets vid start, så har det fungerat funktionsfritt även med det tjockare rostret under den här vintern som har varit.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Adellan
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 02 feb, 2012 23:08

Re: Misslyckad start !!

Inlägg av Adellan »

Hej, här är en blivande expert men som nu behöver lite hjälp. Jag har med stor glädje läst igenom flera trådar och jag har liknande problem som flera av er angett tidigare med misslyckad start. Jag har testat med multimeter på flatstiften och får noll i utslag - dock är jag långt ifrån elektriker och är inte säker på att jag mäter på rätt stift. Är det de stift som är kopplade till J13 och J14 som jag ska mäta på? Jag hittar inga andra bättre alternativ men det ska ju, enligt elschemat, ligga ett halvledarrelä emellan - hittar inte eller "når" inte detta - någon som har tips/kunskap i ämnet?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start !!

Inlägg av Stegatorparn »

Enklast är att vända på brännaren och lossa luckan som sitter med 4 skruv. Då kommer du åt tändelementets anslutningar. Lossa de mittre anslutningarna (svart kabel) och mät varje slinga för sig. Skall vara c:a 176 ohm per slinga.
Lycka till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
HS-Tarm
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2012 20:42

Re: Misslyckad start !!

Inlägg av HS-Tarm »

Jag har haft liknande misslyckade starter med min begagnade Viking Bio brännare, men en orsak kan vara lutningen på skruven som ni diskuterat i denna tråden. Vinkeln är troligtvis för brant då denna sattes upp temporärt för att testa brännaren som jag köpte begagnad. En sak har jag dock upp uppmärksammat efter att ha läst en del på forum och det gäller tändelementet som skall ha en plåt på både upp- och nersidan. På min brännare finns det endast på nersidan. Hur påverkar detta tändningen och driften. Behöver man byta element för denna sakens skull? Tacksam för åsikter och erfarenheter i ämnet. Än har jag inte fått igång brännaren konstant utan är fortfarande i experimentstadiet. Brännaren är installerad i en HS-Tarm från 1994, en rejält stor panna (ved/olja) med stort brännkammare för ved (som numera används till brännaren). En fundering har varit om pannan är för stor för pelletseldning? Kan den bli det? Som varmast har jag kommit upp i 70° på pannan och då slog termostaten ifrån (var inställd på detta, går att höja). //M
HS Tarm Duo Plus Compact med Viking Bio brännare.
Mafa veckoförråd.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start !!

Inlägg av Stegatorparn »

Skruven skall ha en lutning på 40 +/- 5 grader för att det skall funka bra.

Beträffande tändelementet så är det viktigt att det sitter fast med en skruv och mutter i brännarröret.
Saknas skruven kan elementet lyfta rostret och luften ta fel väg. Så länge rostret ligger an mot brännarröret och brännaren tänder är det inga problem. Du kanske har någon lämplig plåtbit i skrotlådan annars. :) Du behöver inte skaffa nytt tändelement om det funkar.

Pannans och brännarens effekt bör inte skilja för mycket. Är pannan för stor blir rökgastemperaturen för låg. Har du någon rökgastermometer?
Det bör vara c:a 80 grader 1 meter under skorstenstopp för att undvika kondensation. Man brukar klara det om rökgaserna från pannan håller 150 - 180 grader.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Misslyckad start !!

Inlägg av Abbe »

Den ovan nämnda skruven som håller nere tändelementet är fäst i den övre plåten. Kolla så att elementet verkligen sitter fast. Om inte skruven sitter som den ska lyfter sig elementet och också i sin tur rostret med följd att luften går ut under i framkant på rostret. Rostret brukar då becka igen ganska fort samt att brännaren ibland blir svårstartad.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar