Vinking Bio - Bränna start inte upp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
3pac
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 19:23

Vinking Bio - Bränna start inte upp

Inlägg av 3pac »

Hej

Jag har en pelletsbränna från varmebaronen en vinking bio.
Som sitta på en Joker, min pelletsbränna start inte upp.

Igår kunna jag lugte rök i huset, och der kom rök ut i käller vid draglukan och från brännaen, fallrörget var mycke varme, jag så at alle lampa på brännaen lyse i 3-5sekunder och så slukka brännaen, jag lad alt svale av och får röken ut af käller, och vil pröva at start brännaen upp idag Der kommer inte lys i nogle lampa på brännaen, der är ström in till kredskortet.
Är der nogle som vet vad der kan väre hent och vad jag får göra eller vem jag kan kontakt i Skåne?
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Om det kommer rök ut ur dragluckan låter det väll nästan som om skorstenen (eller rökkanalen) är tät så att röken inte kan koma ut den normala vägen.

Vid uppstart efter att man haft strömmen bruten lyser väll alla lampor en stund för att sedan släckas ned. Om termostaten "kallar" på värme så ska ju brännaren starta och då först köra fläkten på högsta fart i nästan 1minut. Då känner ju även brännaren om det blir övertryck på grund av fördåligt drag genom skorstenen och om det är för tätt larmar den väll på övertryck i brännkammaren (vet ej blinkkoden). Att inget händer med din brännare kn ju tyda på att det är något annat som är trasigt?
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det överhettningsskydd som sitter på eller vid fallröret brukar inte återställas automatiskt. Det bryter all ström. Man får ta loss och trycka på någon knapp för att återställa.
Sedan något annat fel att det blev överhettning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Kan vara för stor matning så att brännaren inte hinner bränna upp den pellets som finns i brännaren och då blir det så småningom fullt bakåt och därmed bakbrand.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Har fallröret varit upphettad till kring 90 grader eller mer, så har termokontakten där slagit ut. Lossa de två muttrarna på den svarta kåpan som sitter över denna kontakt, och tryck därefter in återställningsblecket tills ett tydligt "klick" hörs. Nu vill brännaren åter kunna startas.

Annars tyder det på, som man är inne på, att skorstenen inte klarar av att evakuera röken, och då kan det bli sådana besvär. Kolla om det finns kajbo i skorstenen - eller ta hjälp av sotaren om nödvändigt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar